۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۷۱۱۶۸
گفتگو با سرهنگ کرمی معاون طرح و برنامه سازمان پدافند غیرعامل کشور
معاون طرح، برنامه و بودجه سازمان پدافند غیرعامل کشور معتقد است احیاء بودجه عملیاتی سازمان پدافند غیرعامل و ایجاد صندوق پدافند غیرعامل که اعتبارات اجرای طرح ها در آن محدود به زمان نباشد و مدیریت اعتبارات آن توسط سازمان پدافند صورت پذیرد، بهترین شیوه بودجه‌ریزی برای ارتقای جایگاه پدافند غیرعامل در کشور است.

به گزارش پایداری ملی، مشروح گفت و گوی سرهنگ فرهاد کرمی با ویژه نامه عماد را در ادامه می خوانید؛

آخرین اخبار از طرح قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور در مجلس شورای اسلامی را بیان فرمایید.

کلیات طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور در جلسه علنی مورخ 05/04/1401 مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید ، لیکن به دلیل دو شوری بودن طرح ، جهت بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی (کمیسیون اصلی) ارجاع گردید .

بودجه اختصاص یافته به مباحث مربوط به پدافند غیرعامل همواره یکی از موارد مورد مناقشه بین سازمان پدافند غیرعامل کشور، دولت و مجلس بود. به نظر شما بهترین شیوه بودجه‌ریزی برای ارتقای جایگاه پدافند غیرعامل و هزینه کرد درست این بودجه در راستای ماموریت‌های پدافند غیرعامل در راه ارتقای تاب آوری ملی و زیرساخت‌های حیاتی چیست؟

احیاء بودجه عملیاتی سازمان پدافند غیرعامل و ایجاد صندوق پدافند غیرعامل که اعتبارات اجرای طرح ها در آن محدود به زمان نباشد و مدیریت اعتبارات آن توسط سازمان پدافند صورت پذیرد.

ادارات کل پدافند غیرعامل استان‌ها چه راهکارهایی را برای جذب اعتبارات و بودجه در راستای تحقق ماموریت های خود در اختیار دارند؟

ادارات کل استان ها با تعامل با استاندار و همچنین دستگاه های استانی می توانند برنامه ریزی پدافندی خوبی انجام دهند. این تعامل با حمایت سازمان پدافند کمک شایانی به بحث جذب اعتبار و بودجه به ایشان خواهد نمود.

همکاری دولت سیزدهم با سازمان پدافند غیرعامل را در یکسال گذشته چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همکاری دولت سیزدهم در حوزه پدافند غیرعامل خوب بوده ، اما کماکان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله وجود دارد و نیاز به تلاش و تعامل بیشتر احساس می شود.

مهمترین گام‌هایی که در دولت سیزدهم برای تقویت جایگاه پدافند غیرعامل در دولت جدید برداشته شده است، چیست؟

همراهی با پیشنهاد کمیته دائمی پدافند غیرعامل در جهت تفویض اختیار اصول 127 و 138 قانون اساسی، ابلاغ مصوبات کمیته پدافند غیرعامل به دستگاه های دولتی جهت اجرا و همچنین همراهی با سازمان در تدوین برنامه سال 1401 و بند مخصوص پدافند غیرعامل و ...

برای توجه به در پیش بودن تدوين برنامه هفتم توسعه، راهبرد سازمان پدافند غیرعامل برای در نظر گرفتن ملاحظات پدافند غیرعامل در این برنامه را تشریح فرمایید.

سازمان در تلاش است با تبیین اهمیت پدافند غیرعامل در اسناد بالادستی مانند سیاست های کلی نظام، قوام بیشتری به اهداف و برنامه های پدافندی در برنامه پنج ساله هفتم ببخشد. همچنین با پیشنهاد و پیگیری تصویب احکام دائمی برنامه ها در برنامه پنج ساله هفتم، بستر اجرای برنامه های خود را تقویت نماید.

مهمترین چالش‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور در نحوه رعایت الزامات پدافند غیرعامل از سوی دستگاه‌های اجرایی چیست و برای فائق آمدن بر آن چه باید کرد؟

در وهله اول جابجایی در سطوح مدیریتی پس از تغییر دولت ها یکی از چالش های سازمان می باشد. پس از آن عدم تأمین اعتبارات تملک دارائی های سرمایه ای توسط دولت می باشد که عمده طرح های پدافندی با کمبود منابع مواجه می شوند.

 

گزارش خطا