۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۷۱۱۶۶
گفتگو با سردار رسول رحیمی معاون امور استان های سازمان پدافند غیرعامل کشور
معاون امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور معتقد است با توجه به اینکه خروجی طرح‌های جامع پدافند غیرعامل در استان‌ها، بر محورهای اصلی مصون‌سازی زیرساخت‌های استانی و تداوم کارکردها و خدمات ضروری استان‌ها پی‌ریزی شده است، اجرای کامل این برنامه ها در سال 1401 نقش به سزایی در ارتقای تاب آوری زیرساخت های استانی خواهد داشت.

به گزارش پایداری ملی، مشروح گفت و گوی ویژه نامه عماد با سردار رسول رحیمی، معاون امور استانهای سازمان پدافند غیرعامل کشور را در ادامه می‌خوانید.

مهمترین ماموریت معاونت امور استان های سازمان پدافند غیرعامل کشور چیست؟

ماموریت‌های معاونت امور استانها شامل هدایت و راهبری ادارات کل پدافند غیرعامل استانداری‌های سراسر کشور، ایجاد آمادگی و افزایش مقاومت ملی از طریق خوداتکایی و خودکفایی استانها، راهبری شناسایی و پایش تهدیدات استان، طبقه بندی و سطح بندی مراکز و زیرساخت‌های استانها، نهادینه‌سازی اصول و ملاحظات پدافند غیرعامل در طرح ها و پروژه های استانی و صیانت  و اداره مردم از طریق استحکام بخشی داخلی و پایدارسازی و مصونیت بخشی زیرساخت‌های استان از طریق  پیگیری و رعایت الزامات پدافند غیرعامل است.

تدوین برنامه طرح جامع پدافند غیرعامل استان ها به کجا رسید، در مورد آخرین وضعیت این برنامه در استان‌های مختلف کشور گزارشی ارائه فرمایید.

یکی از مهمترین اقدامات سازمان پدافند غیرعامل کشور تهیه و تدوین مطالعات طرح جامع پدافند غیرعامل استان های سراسر کشور است که پیرو توافقنامه سال 1396 بین این سازمان و وزارت کشور، تاکنون مطالعات 27 استان به اتمام رسیده و عملیاتی شده است و 3 استان در شرف عملیاتی شدن و یک استان (تهران) در حال انعقاد قرارداد است.

استان‌های موفق در زمینه اجرای طرح جامع پدافند غیرعامل کدامند؟ اجرای این برنامه چه تأثیری در ارتقای تاب آوری و تداوم کارکرد زیرساخت‌های حساس، حیاتی و مهم در استان‌ها داشته است؟

27 استانی که مطالعات طرح جامع آنها به اتمام رسیده است، برنامه‌های پدافند غیرعامل سال 1400 و 1401 آنها با استفاده از خروجی‌های طرح جامع بوده است که در سال 1401 با استفاده از ظرفیت بند ح تبصره 19 قانون بودجه در صدد تکمیل برنامه های خروجی طرح های جامع در سطح استان ها می‌باشند و به همین منظور و در جهت تسریع در اجرای برنامه ها، سال 1401 به عنوان سال برنامه محور اعلام شد و در سفرهای استانی، اساس کار برنامه‌های خروجی طرح جامع اجرا شده در سال 1400 است.

با توجه به اینکه خروجی طرح‌های جامع بر محورهای اصلی مصون‌سازی زیرساخت‌های استانی و تداوم کارکردها و خدمات ضروری استان‌ها پی‌ریزی شده است، اجرای کامل این برنامه ها در سال 1401 نقش به سزایی در ارتقای تاب آوری زیرساخت های استانی خواهد داشت.

وظایف ادارات کل پدافند غیرعامل در استان ها چیست؟ آیا این ساختار از کارایی لازم در جهت اجرایی ماموریت های سازمان پدافند غیرعامل برخوردار است؟ موانع خدمات رسانی مطلوب ادارات کل پدافند غیرعامل در سطح استان ها چیست؟

از جمله مهمترین وظایف ادارات کل پدافند غیرعامل در استانها می‌توان به مواردی همچون؛ مصون‌سازی و صیانت از مردم استان در برابر انواع تهدیدات و ایجاد و حفظ آمادگی آرمانی، رصد،پایش، تشخیص، هشدار، انواع تهدید دشمن و احصای آسیب پذیری ها عمده استان، مصون‌‎سازی زیرساخت‌های حیاتی و پایدار سازی زیرساخت های حساس و ایمن سازی زیرساخت های مهم استان در برابر انواع تهدید، نهادینه کردن اصول، الزامات و ملاحظات فنی مهندسي پدافند غیرعامل در طرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای و عمرانی استانی و ملی اعم از بخش دولتی و خصوصی، ایجاد پایداری و مصون‌سازی سایبری در دستگاه های استانی در مقابل تهدیدات سایبری در قالب ایجاد وعملیاتی کردن مرکز پدافند سایبری استانی و آماده سازی استان در مقابل تهدیدات پرتویی با ایجاد و عملیاتی نمودن قرارگاه رافع استانی (استان های هسته ای) و همچنین آماده سازی استان در مقابل تهدیدات زیستی با ایجاد و عملیاتی نمودن قرارگاه زیستی استانی شفاء اشاره کرده کرد. از جمله دیگر وظایف این ادارات کل نیز می‌توان به کاهش آسیب پذیری ناشی از جنگ اقتصادی با تکیه بر اقتصاد مقاومتی، تهیه و اجرایی سازی طرح جامع مدیریت بحران دفاعی استان، فرهنگ سازی و نهادینه سازی مفاهیم پدافند غیرعامل در نظام آموزش عالی، آموزش و پرورش استان، رسانه هاو نهادهای فرهنگی، بسیج منابع استانی و استان های معین، تمرین و اجرای رزمایش های ستادی و عملیاتی در حوزه های مختلف برای رسیدن به جامعه آماده و ایمن در برابر انواع تهدید، به کارگیری حداکثری از ظرفیت های سازماندهی شده بسیج و ظرفیت های مردم نهاد در مدیریت بحران ناشی از جنگ در حوزه های توافق شده در دستگاه های اجرایی استان، حصول اطمینان از تأمین نیازمندی‌های ضروری مردم و تداوم چرخه خدمات اساسی در شرایط وقوع تهدید دشمن، آرامش بخشی روحی و روانی برای مردم و مقابله با عملیات روانی دشمن در حوزه های پدافند غیرعامل، ایجاد و ارتقاء قابلیت و ظرفیت اداره خود اتكاء استان و مردم در شرایط بحران ناشی از جنگ، صیانت و حفاظت از مردم بوسیله تولید سامانه فضاهای امن چند منظوره شهری و روستایی و پیش بینی امکان جابجایی اضطراری و اسکان موقت جمعیت شهرها در شرایط بحران ناشی از جنگ، نهادینه سازی اصول الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل در طرح های توسعه شهری و روستایی و شهرک ها و نواحی صنعتی اعم از بخش خصوصی و دولتی، ارتقا آمادگی‌های بهداشتی و درمانی و تیم های امداد و نجات، خوداتکایی در نیازهای اساسی بخش درمان و تولید ذخائر اطمینان بخش دارویی و فضای امن درمانی و مدیریت دانش و آموزش عمومی و تخصصی پدافند غیرعامل در حوزه‌های استانی اشاره کرد.

در پاسخ به سوال دوم نیز باید گفت؛ خیر! در درجه نخست با توجه به اینکه ساختار ادارات کل پدافند غیرعامل استانداری‌ها زیر نظر مستقیم استاندار نیست که این امر موجب عدم استقلال اداره کل و افزایش سطح عملکردی و اختیارات مدیرکل پدافند غیرعامل استان است و از طرفی در سطح ملی نیز اداره کل پدافند غیرعامل وزارت کشور ساختار مستقلی ندارد و زیر نظر معاون امنیتی-انتظامی وزیرکشور قرار دارد. دوم اینکه ادارت کل پدافند غیرعامل استانداری ها از لحاظ تعداد نیروی انسانی و تجهیزات پدافند غیرعاملی دارای حداقل امکانات بوده که جوابگوی ماموریت‌های اداره کل پدافند غیرعامل استان نیست. در آخر نیز باید گفت برخی از وزارتخانه‌ها اهتمام جدی به موضوعات پدافند غیرعامل ندارند و دستورالعمل‌های پدافند غیرعامل را به دستگاه‌های اجرایی متناظر در استان ابلاغ نمی‌کنند که این امر مانع خدمات رسانی مطلوب می‌شود.

یکی از چالش های مطرح شده توسط اداره کل استان‌ها، مشکلات مربوط به بودجه پدافند غیرعامل است. سازمان پدافند غیرعامل برای حل این چالش چه اقداماتی را در دستور کار قرارداده است؟

با توجه به گزارش عملکرد خوب استان‌ها در استفاده از ظرفیت بند ی تبصره 20 قانون بودجه سال 1400 و درخواست‌های مکرر استانها مبنی بر تداوم قانون فوق، طی پیگیری‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور، بند ح تبصره 19 قانون بودجه سال 1401 مجددا این ظرفیت را برای استان ها بوجود آورد.

معاونت امور استان‌ها چه راهبردی را برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در دستور کار قرار داده است؟

با توجه به اینکه ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معاونت‌های فنی، صنعت، زیربنایی و قرارگاه‌های تخصصی سازمان موضوعیت پیدا می‌کند، این معاونت ضمن تأکید بر این اصل، در همایش‌های مدیران کل پدافند غیرعامل استان‌ها، موضوع فوق را در دستور کار اداره کل پدافند غیرعامل استانداری‌های کشور قرار داده است.

یکی از مشکلات ادارات کل پدافند غیرعامل، عدم تمکین برخی دستگاه‌ها در اجرای ماموریت‌های پدافند غیرعامل است، منشا این چالش چیست؟ سازمان برای رفع این چالش چه اقداماتی را در دستور کار قرار داده است؟

منشا عدم تمکین برخی دستگاه‌ها در اجرای ماموریت‌های پدافند غیرعامل به عنوان یکی از مشکلات ادارات کل پدافند غیرعامل در نتیجه ضعف در ساختار، سازمان و قوانین مصوب پدافند غیرعامل در سطح کشور است که خوشبختانه با پیگیری‌های این سازمان، تصویب قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور در مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار دارد.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر