۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۶۷۸۰۳
معاون قرارگاه پدافند شیمیایی کشور یکی از موضوعات مهم در حوزه حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی کشور را شناسایی آنها عنوان کرد و گفت: آمایش بسیار خوبی در این خصوص انجام گرفته است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایرنا، احمد اکرمی در حاشیه بازدید از واحدهای تولیدی آذربایجان شرقی در یک گفت‌وگوی خبری افزود: بر اساس آمایش انجام شده در حوزه زیرساخت های حیاتی کشور برای هرکدام از آنها از جمله سدها، خدمات درمانی، صنایع شیمایی و هسته‌ای و صنایع دفاعی، کارگروه تخصصی تشکیل شده و تمامی دستگاه‌ها به خصوص زیرساخت‌هایی که در حوزه شیمیایی حیاتی هستند، مکلف‌اند ماموریت‌های خود را در راستای مصون سازی و آمادگی پاسخ به حوادث انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه پدافند شیمیایی باید سه مقوله ایمنی، امنیت و دفاع بصورت ویژه مد نظر قرار گیرند، یادآوری کرد: بحث حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی در کشور به طور جدی از سال ۱۳۹۷ در سازمان پدافند غیرعامل پیگیری شده و در این راستا انجمن حفاظت از زیرساخت های حیاتی را تشکیل دادیم و پژوهشگران، صاحب نظران، دانشگاهیان و کسانی که در این حوزه متخصص بودند، در این انجمن حضور دارند.

وی اظهار کرد: سند نظام مصون سازی و عملیات پدافند شیمیایی کشور تدوین و ابلاغ شد و انتظار می رود دستگاه ها با ابلاغ سند، این نظام را پیاده سازی کنند و تمام اقدامات برای کاهش آسیب‌ها پذیری ها و حفاظت از زیرساخت ها و ایجاد تاب آوری و تداوم کارکرد انجام شود.

اکرمی با بیان این‌که دشمن همواره به دنبال ضربه وارد کردن به کالاهای راهبردی ما است، تصریح کرد: زیرساخت های شیمیایی بخش مهمی از اقتصاد کشور بوده و مواد شیمیایی نقش مهمی در تداوم کارکرد و فعالیت سایر زیرساخت های حیاتی کشور دارد؛ بنابراین می تواند بعنوان یک هدف جذاب برای حمله دشمن تلقی شود؛ ما باید با نگاه دقیق علمی و راهبری، امنیت این بخش ها را به حداکثر برسانیم.

وی با بیان این‌که اقدامات مصون سازی و آمادگی به منظور صیانت از مردم در کارخانجات شیمایی سر لوحه اصلی پدافند غیرعامل است، متذکر شد: باتوجه به این‌که کلر هم یک گاز سمی صنعتی و هم به عنوان عامل شیمایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین نگاه ما به این مواد شیمیایی باید به نحوی باشد که اقدامات مصون سازی و آمادگی به منظور صیانت از مردم و حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی را در نظر داشته باشیم.

معاون قرارگاه پدافند شیمیایی کشور با اشاره به وضعیت کارخانجات آذربایجان شرقی و سطح کشور از لحاظ پدافند غیرعامل، اظهار کرد: برخی از زیرساخت ها از جمله پالایشگاه، نیروگاه، پتروشیمی عملکرد قابل قبولی دارند، اما باید با انجام کامل اقدامات مصون سازی و حفاظت از زیرساخت‌ها به سطح مطلوب برسند.

وی با بیان این‌که در حوزه پدافند شیمیایی باید سه مقوله ایمنی، امنیت و دفاع مدنظر باشد و رعایت نکردن ملاحظات ایمنی و وقوع حوادث ناشی از نشت، آتش سوزی و انفجار مواد شیمیایی می‌تواند پیامد امنیتی به بار آورد، افزود: باید از هر فرصتی برای ارتقای آموزش ها در حوزه پدافند غیرعامل استفاده کرد؛ چراکه مسائل امنیتی وقتی اتفاق می‌افتد که ایمنی نادیده گرفته می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر