۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۷۵۱۳۵
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان گفت: استفاده از لباس‌های آستین بلند و روشن، توری برای پنجره و درب و اسپری‌های دور کننده حشرات، راه‌های پیشگیری از گزش پشه آئدس و ابتلا به بیماری تب دنگی است.

به پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی، جهانبخش یوسفی اظهار کرد: لازم است محیط رشد پشه آئدس ناامن و شرایط زیست و تخم گذاری آن از بین برود.

وی افزود: طبق آخرین آمار‌ها تا ۱۹ تیر، ۱۴۹ نفر مبتلا به تب دنگی در ایران به ثبت رسیده است که ۱۱ نفر از آنان در داخل کشور مبتلا و بقیه از سایر کشور‌ها بخصوص کشور امارات مبتلا و وارد ایران شده‌اند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان ضمن هشدار علائم خطر بیماری تب دانگ و گزش پشه آئدس، بیان کرد: افرادی که حداقل به مدت ۲ روز تب ۳۸ درجه دهانی داشته باشند، مشکوک به ابتلا به تب دنگی هستند.

یوسفی بر لزوم عدم سفر به نقاط آلوده به تب دنگی تاکید و اضافه کرد: از دیگر نشانه‌های احتمال ابتلا به تب دنگی، دارا بودن حداقل ۲ علامت از علائم تب دانگ شامل سردرد شدید، درد کاسه چشم، احساس ضعف و خستگی، علایم گوارشی (بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، اسهال)، گرگرفتگی صورت، جوش‌های پوستی، درد عضلات، مفاصل و به ویژه درد شدید استخوانی است.

وی با بیان اینکه افراد مشکوک به تب دانگ حتما باید به پزشک مراجعه کنند، گفت: ۷۵ تا ۸۰ درصد از افراد مبتلا علامت خاصی ندارند که در این صورت باید در خانه استراحت، مایعات مصرف کرده و برای کنترل تب از استامینوفن استفاده کنند.

یوسفی ادامه داد: افراد مبتلا به تب دانگ خفیف ممکن است بعد از مدتی وارد فاز بحرانی شوند و علائمی همچون درد شدید شکم، استفراغ مداوم، خونریزی لثه، بیقراری، خونریزی بینی، تشنج و خونریزی زیرپوستی شوند که در این صورت باید هر چه سریعتر به بیمارستان مراجعه کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر