۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۶۷۱۴۲
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره احتمال بروز موج ششم بیماری کرونا در کشور، الزام رعایت موارد بهداشتی در کنار واکسیناسیون، توزیع واکسن پاستور در دانشگاه‌های علوم پزشکی، مطالعات در دست انجام درباره اثربخشی واکسن‌های کرونا از جمله سینوفارم و ... توضیح داد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا، دکتر محمدمهدی گویا در بخش دیگری از نشست خبری امروز خود، در پاسخ به سوال ایسنا، درباره احتمال بروز موج ششم کرونا در کشور و اقدامات انجام شده در این زمینه، گفت:‌ درباره موج ششم پیش‌بینی‌ها این است که این احتمال وجود دارد. هرچه جلو می‌رویم، از آنجایی که داریم به فصل سرما نزدیک‌تر می‌شویم و در عین حال زندگی در ازدحام مانند دانش‌آموزان که به مدرسه می‌روند و دانشجویان که به دانشگاه می‌روند و شرایط اینچنینی باعث می‌شود که موارد بیماری مجددا آغاز شود.

وی افزود: البته در این زمینه عوامل متعددی موثرند که می‌توانند این موج را تا جای ممکن کاهش دهند؛ اول از همه بحث واکسن است. اگر موج پنجم با این شدت سنگین وجود داشت، بنابه دو عامل بود؛ یکی اینکه با سویه جدیدی از ویروس کووید۱۹ مواجه بودیم یعنی سویه دلتا که چندین برابر قدرت سرایت بیشتر و همچنین بیماری‌زایی بیشتر داشته است. دوم اینکه زمانی که این موج شروع شد، هنوز واکسیناسیون در کشور ما آن طور که ظرف دو ماه اخیر اوج گرفته، اوج نگرفته بود. اکنون ظرف حداقل یک ماه اخیر، در روز بیش از یک میلیون دز واکسن تزریق شده که این خودش منجر به کاهش موارد ابتلا به بیماری می‌شود، اما اگر این تصور را داشته باشیم که تنها واکسن می‌تواند باعث کنترل این بیماری شود، به بیراهه رفته‌ایم.

گویا ادامه داد: واکسن به تنهایی نمی‌تواند این بیماری را کنترل کند، بلکه در کنار رعایت توصیه‌های بهداشتی به ویژه رعایت استفاده از ماسک، شست‌وشوی دست‌ها، ‌ عدم حضور در اجتماعاتی که ضرورتی برای آن‌ها وجود ندارد و عوامل دیگر می‌تواند موثر باشد و این موارد کنار هم معنی و مفهوم پیدا می‌کند.

وی افزود: موضوع دیگری که خیلی تاثیرگذار است، این است که در محیط‌های پر ازدحام باید سیستم‌های تهویه‌ای به نحو مناسبی باشد که مانع به چرخش درآمدن ویروس به ویژه در فضاهای بسته باشد. بنابراین اینطور نیست که یک عامل را دخیل بدانیم. از طرف دیگر موضوع بسیار مهم این است که زمانی می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که اطلاعات کافی داشته باشیم. اطلاعات ما درباره بیماری کووید۱۹ به ۱۴ تا ۱۵ روز آینده محدود می‌شود. بنابراین اگر بخواهیم بیش از آن را پیش‌بینی کنیم، ‌ این پیش‌بینی مبتنی بر شواهد علمی نیست.

وی در پاسخ به سوال، ‌ درباره زمان آغاز واکسیناسیون عمومی با واکسن پاستور، گفت: واکسن پاستور مجوزهای خود را از سازمان غذا و دارو دریافت و در برنامه واکسیناسیون کشوری قرار گرفته و قرار است هم برای سنین بالای ۱۸ سال و هم برای سنین ۱۲ تا ۱۸ سال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این واکسن در دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع شده و هیچ منعی برای استفاده از آن وجود ندارد و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

گویا در پاسخ به سوالی درباره اثربخشی واکسن سینوفارم و لزوم تزریق دز سوم برای این واکسن، گفت: در این زمینه چندین مطالعه در دست انجام است. یکی دیگر از مطالعاتی که از سوی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در حال انجام است، در سطح بسیار ارزشمندی است و منتشر می‌شود. تلاش ما این است که این مطالعات را جمع آوری کرده، باهم مقایسه کنیم و در صورت نیاز درباره اینکه آیا لازم است که فردی که واکسن تزریق کرده، یک نوبت دیگر برایش واکسن تزریق شود یا نه، تصمیم می‌گیریم.

گویا در پاسخ به سوالی درباره شباهت علائم کرونا و آنفلوآنزا و سرماخوردگی در فصل سرما، گفت: توصیه ما این است که کماکان باید کووید۱۹ را جدی بگیریم. حتی اگر کسی تستش منفی باشد، اگر علائم دیگرش به نفع کووید باشد، ‌ باید حتما با این پیش‌فرض همکاران پزشک جلو روند و بیماری را مورد ملاحظه قرار دهند و شاید در برخی موارد لازم به تکرار تست باشد که بسته به تشخیص پزشک است. اصولا کسی که با این علائم مراجعه می‌کند، شاید ‌یکبار ویزیتش کفایت نکند و نیاز باشد که پزشک از حال عمومی بیمارش در نوبت‌های بعدی چه به صورت مجازی و چه به صورت حضوری اطلاع پیدا کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت آنفلوآنزای فصلی در کشور، گفت: از حدود یکسال‌ونیم گذشته تاکنون مواردی از آنفلوآنزای فصلی که هر ساله به صورت گسترده شاهد آن بودیم، به صورت کم و نادر مشاهده کردیم که البته رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌تواند یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از آنفلوآنزای فصلی باشد و در کنار آن واکسیناسیون آنفلوآنزا قرار دارد. در عین حال نمی‌شود قاطعانه صحبت کرد و بگوییم امسال هم آنفلوآنزا نخواهیم داشت. ما احتیاط می‌کنیم و به شدت نگران هستیم زیرا شخصیت آنفلوآنزا به این صورت است که اگر یکی دو سال کاهش یابد، احتمال اینکه در سال‌ جاری یا سال بعد موارد این بیماری افزایش چشمگیر داشته باشد، دور از انتظار نیست. بنابراین توصیه ما این است که خانواده‌ها حتما مساله واکسیناسیون آنفلوآنزا را جدی بگیرند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر