۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
کد خبر: ۶۵۱۷۱
مزرعه در گذشته به مکانی اطلاق می‌شد که در آن کشاورزان دست به تولید محصولات کشاورزی مختلف می‌زدند، اما در چند سال اخیر مزارع استخراج ارز دیجیتال، واژه جدیدی را به فرهنگ لغت کشورمان اضافه کرده است، افراد با استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات خاص اقدام به استخراج ارز می‌کنند که متاسفانه این روزها و با افزایش پیک بار مصرف برق این مزارع استخراج ارز در حال تبدیل شدن به یک چالش بسیار بزرگ برای کشور هستند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا، این روزها خبر کشف ماینرهای غیرمجاز از سوی نیروی انتظامی منتشر می‌شود، مسئولان نیز یکی از دلایل خاموشی‌های اخیر را وجود مزارع غیرمجاز استخراج ارز بیان می‌کنند، اما به‌علت سود بالایی که استخراج ارز یا همان بیت کویین برای افراد دارد، فعالان این حوزه از هر فرصتی برای دست‌اندازی به شبکه برق‌رسانی برای تامین برق مورد نیاز دستگاه‌های ماینر خود استفاده می‌کنند.
 
مزارع استخراج ارز این روزها فشار زیادی را به شبکه برق‌رسانی در کشور وارد کرده‌اند، با گرم شدن هوا و لزوم استفاده مردم از وسایل سرمایشی میزان مصرف برق در کشور افزایش پیدا خواهد کرد، قطعا اگر علاوه بر وسایل سرمایشی بار دیگری به شبکه تامین برق در کشور افزوده شود، باید  شاهد خاموشی‌ باشیم و این مسئله مردم را با مشکلات زیادی روبرو خواهد کرد.
 
به گفته کارشناسان حوزه تامین انرژی، توان مصرفی یک دستگاه استخراج رمزارز (ماینر) دو تا سه کیلو وات برابر با یک کولر گازی، پنج کولر آبی، ۱۵ یخچال فریزر و یا  ۳۵ پنکه است که در ایران بیش از ۲۰۰۰ مگاوات مصرف برق به‌طور مستمر برای استخراج رمز ارز تخمین زده می‌شود. مراکز مجاز استخراج رمزارز سهم کمی از این مقدار را دارند.
 
یکی از دلایل افزایش مصرف برق در کشور سوددهی رمزارزها است، این مسئله سبب نابودی زیرساخت‌های تولید برق می‌شود، به‌طوری که تولید یک بیت کوین نیازمند مصرف برق یک مشترک خانگی به مدت  ۱۰۰ سال است، در حال حاضر حجم زیادی ماینر غیرمجاز در کشور در حال فعالیت هستند و این مسئله فشار زیادی را به شبکه تامین برق در کشور وارد می‌کند و گاهی حاصل این مزارع غیرمجاز استخراج ارز خاموشی در نقاط مختلف است.
 
کشف ۹۱۹ ماینر غیرمجاز درچهارمحال و بختیاری از ابتدای سال‌جاری
 
مجید فرهزاد مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال وبختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره کاهش بارندگی‌ها و به تناوب آن کاهش ۳۴ درصدی ذخایر آبی نیروگاه های برق آبی، افزایش مصرف برق صنایع بزرگ، رشد سالانه مشترکان، افزایش مراکز غیر مجاز استخراج ارزهای دیجیتال، اظهار کرد: باتوجه به افزایش مصرف برق نسبت به میزان تولید آن، نیازمند مشارکت همه جانبه عموم مردم در برنامه‌های مدیریت مصرف و مقابله جدی با مرکز غیرمجاز رمز ارزها هستیم.
 
وی با بیان اینکه عملیات شناسایی مراکز غیر مجاز رمزارزها از سال گذشته در چهارمحال و بختیاری آغاز شده، گفت: از ابتدای اجرای این طرح ، ۹۱۹ دستگاه ماینر غیرمجاز در استان شناسایی، سپس این ماینرها جمع آوری و به مراجع قضایی ارجاع داده شد
 
فرهزاد یکی از دلایل افزایش مصرف برق در کشور و چهارمحال و بختیاری را استخراج غیرمجاز رمز ارزها عنوان و تصریح کرد: این مسئله باعث تضییع حقوق عمومی ، ناپایداری شبکه برق و آسیب دیدگی تاسیسات برقی مشترکین مجاور این مراکز خواهد شد و در این رابطه مردم می توانند این مراکز را از طریق سامانه پیامکی ۱۰۰۰۳۸۱۱۲۱ معرفی و به ازای معرفی هردستگاه غیرمجاز ماینر پاداش ریالی به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان دریافت کنند.
 
مدیرعامل شرکت نیروی برق چهارمحال و بختیاری در ادامه تشریح کرد: بهره برداری از مراکز مجاز استخراج رمز ارزها منوط به مقرارت و قوانین مربوطه است، در چهار شهرک صنعتی بروجن، فرخشهر، سفیددشت و شهرکرد استخراج ارز ممنوع بوده و با توجه به فصل پیک بار از اول خردادماه برق مراکز مجاز نیز از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۱ شب قطع خواهد شد و تاپایان شهریورماه نیز این روند ادامه دارد.
 
وی با بیان اینکه بیشترین میزان مصرف برق چهارمحال و بختیاری در حوزه کشاورزی است، گفت : بیشترین مصرف برق در زمینه استخراج غیرمجاز رمز ارزها نیز مربوط به شهرستان بروجن و در درجه بعد شهرکرد است که در این رابطه با همکاری نیروی انتظامی استان و پیگیری های صورت گرفته، شناسایی، جمع آوری و برخورد قانونی با این مراکز غیرمجاز استخراج ارز، به‌صورت مستمر در حال انجام می‌شود.
 
فرهزاد با اشاره اینکه برای هر استان  از سوی شرکت توانیر سهمیه کاهش پیک بار تعیین شده است، بیان کرد: شرکت توزیع نیروی برق با استفاده از تمام ظرفیت‌ها، اطلاع‌رسانی جامع در رسانه‌های جمعی و جلب مشارکت مردم در مدیریت مصرف برق، ایام پیک بار را با موفقیت و اعمال کمترین ساعات خاموشی احتمالی، پشت سر خواهد گذاشت و از عموم مردم درخواست می‌شود برای گذر موفق پیک بار مصرف برق با مدیریت مصرف برق این شرکت را در تامین برق پایدار و مطمئن یاری کنند.   
 
مدیرعامل شرکت نیروی برق چهارمحال و بختیاری در پایان خاطرنشان کرد: برنامه احتمالی قطعی برق در سطح استان اپلیکیشن برق من و وب سایت این شرکت قابل مشاهده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر