دولت یازدهم به ریاست دکتر حسن روحانی، ۶ شهریورماه سال ۱۳۹۲ به مناسبت هفته دولت نخستین دیدار خود را با مقام معظم رهبری انجام دادند. حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار با قدردانی از هماهنگی دولت و مجلس برای آغاز به کار سریع دولت، آقای روحانی را رئیسجمهوری مطلوب، مورد اعتماد و دارای سوابق روشن انقلابی خواندند و با تبیین شاخصهای مهم دولت مطلوب، ازجمله سلامت اعتقادی و اخلاقی، خدمت به مردم، عدالت، سلامت اقتصادی و مبارزه با فساد، قانونگرایی، حکمت، خردگرایی و تکیه بر ظرفیت درونزای کشور تأکید کردند: اقتصاد و علم را در اولویت قرار دهید و با مهار تورم، تأمین نیازهای اساسی مردم، رونق تولید و ایجاد تحرک و آرامش در عرصهی اقتصادی، امید مردم به آینده را استمرار و افزایش دهید.
از آنجا که توصیههای مقام معظم رهبری به دولتها بهویژه در اولین دیدار بهنوعی نقشه راه دولتها محسوب میشود، در این نوشتار سعی داریم به محوریابی و سپس تبیین بیانات ایشان در اولین دیدار با دولت یازدهم بپردازیم تا بتوان ارزیابی شفافتری از عملکرد یکساله دولتمردان داشت.
در ششم شهریور سال گذشته، اعضای هیأت دولت و رئیس جمهور به مناسبت هفته دولت با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. حضرت آیتالله خامنهای در اولین دیدار هیأت دولت یازدهم، با قدردانی از هماهنگی دولت و مجلس برای آغاز بهکار سریع دولت جدید، آقای روحانی را رئیس جمهوری مطلوب، مورد اعتماد و دارای سوابق روشن انقلابی خواندند و با تبیین شاخصهای مهم دولت مطلوب از جمله سلامت اعتقادی و اخلاقی، خدمت به مردم، عدالت، سلامت اقتصادی و مبارزه با فساد، قانونگرایی، حکمت و خردگرایی و تکیه بر ظرفیت درونزای کشور تأکید کردند: اقتصاد و علم را در اولویت قرار دهید و با مهار تورم، تأمین نیازهای اساسی مردم، رونق تولید و ایجاد تحرک و آرامش در عرصه اقتصادی، امید مردم به آینده را استمرار و افزایش دهید.
رهبر انقلاب با ابراز امیدواری برای بروز عینی نقاط قوت دولت یازدهم و استمرار و افزایش امیدهای مردم افزودند: وجود آقای روحانی با «سوابق روشن مبارزاتی و انقلابی و مواضع خوب و درست در سه دهه اخیر»، بدونتردید از نقاط قوت دولت جدید است. ایشان با اشاره به عزم راسخ رئیس جمهور برای حل مشکلات افزودند: انشاءالله هیأت دولت با تکیه بر عزم مستحکم بتواند با حرکت در مسیر درست، وظایف سنگین خود را به انجام برساند. سخنان رهبر انقلاب در اولین دیدار هیأت دولت یازدهم با تبیین شاخصهای مهم دولت مطلوب اسلامی ادامه یافت.
الف) شاخصهای مهم دولت مطلوب اسلامی
۱- سلامت اعتقادی و اخلاقی؛ حضرت آیتالله خامنهای سلامت اعتقادی و اخلاقی را از شاخصهای برجسته دولت مطلوب اسلامی برشمردند و افزودند: این اعتقادات و نگاه صحیح به حقایق جامعه، منجر به سلامت عملکرد دولت خواهد شد.
ایشان در همین زمینه، مجموعه بیانات، رهنمودها و مواضع امام خمینی(ره) را شاخصی اساسی خواندند و تأکید کردند: اصول و ارزشهای انقلاب در سخنان و مواضع امام، متجلی است و اگر عملاً پایبند و دلبسته آنها باشیم و در مواقع ابهام نیز به آنها رجوع کنیم، به فضل الهی، کارها «خوشآینده» خواهد بود و به پیش خواهیم رفت. رهبر انقلاب در تبیین بیشتر شاخص سلامت اعتقادی و اخلاقی، اطمینان و اعتماد کامل به وعدههای یاری خداوند را کاملاً ضروری برشمردند و افزودند: در تجربیاتی مانند پیروزی انقلاب، دفاع مقدس و غلبه بر شورشهای متعدد قومی در اوایل انقلاب، ملت و مسؤولان کشور، تحقق وعدههای پروردگار را کاملاً لمس کردند که این تجربههای ارزشمند، زمینهساز اعتماد کاملتر به وعدههای نصرت و یاری خداوند است.
۲- خدمت به خلق؛ دومین شاخصی که رهبر انقلاب اسلامی در بیان ویژگیهای دولت مطلوب اسلامی، به آن پرداختند، خدمت به خلق بود. ایشان خدمت به مردم را گفتمان اصلی دولت اسلامی و فلسفه وجودی مسؤولان خواندند و تأکید کردند: هیچ مسألهای نباید مسئولان را از خدمت به مردم غافل کند.
حضرت آیتالله خامنهای خاطرنشان کردند: دیدگاهها و سلایق متفاوت سیاسی – اقتصادی و اجتماعی، حاشیه است و خدمت به مردم متن، اجازه ندهید حاشیهها بر متن اثر بگذارد. رهبر انقلاب، عبور سریع فرصت خدمت به مردم را به دولت جدید گوشزد کردند و افزودند: به همه دولتهای قبلی نیز گفتم که فرصت ۴ یا ۸ سال مسؤولیت، بهسرعت میگذرد اما همین مدت محدود، شامل فرصتهای بیپایان برای خدمت به ملت است که نباید هیچکدام را از دست داد. حضرت آیتالله خامنهای در بحث خدمت به مردم، نگاه و کار جهادی را ارزشمند برشمردند و افزودند: کار جهادی بهمعنای بیقانونی نیست و من بهشدت مخالف بیقانونی هستم اما در چارچوب قوانین نیز میتوان بهدور از نگاه مرسوم اداری، با «نگاه جهادی و شوق آرمانی»، عمل کرد و موانع را پشت سر گذاشت.
۳- عدالتطلبی؛ حضرت آیتالله خامنهای عدالت را از دیگر شاخصهای مهم دولت مطلوب اسلامی برشمردند و افزودند: همچنانکه قبلاً نیز تأکید شده، ما در پی پیشرفت یا به تعبیر رایج، توسعه هستیم اما قطعاً این پیشرفت باید با عدالت همراه باشد و گرنه جامعه مانند کشورهای غربی دچار شکاف و تبعیض و نارضایتی خواهد شد.
۴- سلامت اقتصادی و مبارزه با فساد؛ چهارمین شاخص دولت مطلوب از نگاه رهبر انقلاب اسلامی، سلامت اقتصادی و مبارزه با فساد بود. ایشان به اعضای دولت جدید یادآور شدند منصب حکومتی جایگاه وسوسهانگیز قدرت و منابع مادی است، مانند یک چشم بصیر و یک نورافکن قوی و دائم، مراقب باشید دستگاه تحت مدیریت شما از وسوسه فساد، دور و در امان بماند.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به وجود دستگاههای نظارتی از هر سه قوه، خطاب به هیأت دولت افزودند: فساد همچون موریانه است، با قاطعیت و تدبیر جلوی رخنه فساد، پارتیبازی، رشوه و اسراف را بگیرید تا اصولاً نیازی به ورود دستگاهای نظارتی به حیطه مدیریتی شما، پیش نیاید. رهبر انقلاب، کارکنان و مسئولان دستگاههای اجرایی را انسانهایی پاک و شریف برشمردند و افزودند: وجود چند انسان ناسالم، متأسفانه مثل میکروب، زحمات و تلاشهای کارکنان خدوم دستگاهها را زیر سؤال میبرد که باید جلوی اینکار را گرفت.
۵- قانونگرایی؛ حضرت آیتالله خامنهای، قانونگرایی را از دیگر شاخصهای بسیار مهم دولت مطلوب دانستند و افزودند: قانون، ریل حرکت دولت است و اگر به هر دلیلی از آن خارج شوید کشور و مردم، صدمه میبینند.
ایشان افزودند: ممکن است برخی قوانین، ناقص و معیوب باشد اما ضرر عملنکردن به همین قوانین بیشتر از اجرای آنهاست بنابراین تلاش کنید قانونگرایی در همه دستگاهها نهادینه شود.
رهبر انقلاب اجرای اسناد بالادستی ازجمله سیاستهای کلی نظام و سند چشمانداز را از لوازم قانونگرایی برشمردند و افزودند: مصوبات شوراهای عالی ازجمله شواریعالی انقلاب فرهنگی و شورایعالی فضای مجازی که بسیار مهم است باید معتبر شناخته و براساس آنها عمل شود. رهبر انقلاب در همین زمینه، سیاستهای کلی تحول نظام اداری را نیز بسیار مهم خواندند و افزودند: در اجرای این سیاستها متأسفانه تأخیر شده که باید آن را اجرایی کرد.
۶- حکمت و خردگرایی؛ ششمین شاخص مورد تأکید رهبر انقلاب در دیدار با آقای روحانی و کابینه وی حکمت و خردگرایی بود.
ایشان با توصیه مؤکد به دولت برای استفاده از ظرفیت خوب کارشناسان داخلی در همه زمینهها و عرصه ها افزودند: باید قبل از هر اقدام و حتی هر اظهارنظر و موضعگیری، مطالعات کارشناسی لازم انجام شود چراکه هزینه برطرفکردن تبعات منفی کارهای ناپخته و سخنان ناسنجیده بسیار زیاد است.
۷- تکیه بر ظرفیتهای داخلی؛ نکته مهم دیگری که رهبر انقلاب توجه هیأت وزیران را به آن جلب و تأکید کردند، تکیه بر ظرفیت درونزای داخل کشور بود و فرمودند: کلید حل مشکلات، در ظرفیتها و امکانات داخل کشور است که باید با خردمندی از آنها بهره گرفت. حضرت آیتالله خامنهای در تشریح بیشتر ضرورت تکیه بر ظرفیتهای درونی کشور افزودند: این حرف بهمعنای استفادهنکردن از ظرفیتهای بیرونی نیست بلکه نکته اساسی این است که نباید به خارج امید بست و به آن اعتماد کرد. رهبر انقلاب با اشاره به جبهه دشمنان انقلاب افزودند: واقعیت این است که از جبهه خصم، نمیتوان و نباید انتظار دوستی و صمیمیت داشت.ایشان خاطرنشان کردند: سهم هر کشور در مناسبات بینالمللی به اقتدار درونی آن کشور وابسته است، بنابراین باید تلاش کرد روند اقتدار روزافزون داخلی کشور، استمرار یابد و تقویت شود.
ب) مسائل اقتصادی وعلمی؛ اولویتهای اصلی دولت یازدهم
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه چند نکته را درخصوص اولویتهای اصلی دولت یازدهم متذکر شدند. حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به تازه نفس بودن اعضای دولت و در عین حال محدودبودن فرصتها و همتها تأکید کردند: مسائل اقتصادی و پیشرفت علمی دو اولویت اصلیکشور هستند که باید مورد توجه و اهتمام ویژه قوه مجریه و همچنین قوای دیگر قرار گیرند.
ایشان درخصوص مسائل اقتصادی به زیرساختهای خوب اقتصادی که ظرف ۱۰ سال گذشته در کشور ایجاد شده است اشاره کردند و افزودند: با توجه به این زیرساختها، باید ایجاد ثبات و آرامش ذهنی در مردم و بازار، کاهش تورم، تأمین نیازهای اساسی مردم و تحرک بخشیدن به تولید ملی در دستور کار فوری دولت قرار گیرد.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: این اقدامات فوری، در واقع، آغاز حماسه اقتصادی است که در ابتدای سال بر آن تأکید شد.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: البته تحقق حماسه اقتصادی نیازمند حرکتی بلندمدت است و هیچ انسان منصفی از دولت توقع حل سریع همه مشکلات اقتصادی را ندارد ولی انتظار حرکت به سمت حل مشکلات با نگاه حکیمانه و مدبرانه، وجود دارد.
ایشان با اشاره به بررسی سیاستهای اقتصاد مقاومتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتند: اقتصاد مقاومتی بهمعنای اقتصاد ریاضتی نیست بلکه اقتصادی است که بتواند در مقابل بحرانها و جزر و مدهای بینالمللی مقاوم باشد.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین به حرکت پرشتاب علمی که از ۱۰ سال پیش آغاز شده است، اشاره و تأکید کردند: این حرکت پرشتاب علمی بههیچوجه نباید متوقف شود. حضرت آیتالله خامنهای کلید اصلی حل مشکلات اقتصادی کشور را تکیه بر علم دانستند و افزودند: در زمینه اقتصاد، تکیه بر پیشرفت علمی و شرکتهای دانشبنیان، قطعاً از فروش نفت و خامفروشیها بسیار پرسودتر خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامی، وزارت علوم و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را دو متولی اصلی حرکت علمی کشور دانستند و افزودند: وزارتخانهها و دستگاههای خدماتی همچون وزارت صنعت و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی باید با همکاری نزدیک با دو متولی اصلی، زمینه استفاده از پیشرفتهای علمی دانشگاهها و مراکز علمی را بهوجود آورند و تحرک علمی دانشگاهها را دوچندان کنند.
حضرت آیتالله خامنهای، با توصیه مؤکد به دولت برای حمایت از شرکتهای دانشبنیان، خاطرنشان کردند: یکی از موضوعات مهم در حرکت علمی کشور، تکمیل زنجیره علم و فناوری است. ایشان در تشریح این زنجیره افزودند: این زنجیره از ایده و فکر شروع میشود و سپس به علم و فناوری میرسد و در نهایت به تولید و بازار منتهی میشود، بنابراین رسیدن به فناوری صرف کافی نیست بلکه این زنجیره باید تا انتها تکمیل شود.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع سیاست خارجی اشاره کردند و تأکید کردند: اگر در این عرصه، عزت، حکمت و مصلحت بهدرستی فهم و اجرا شود، سیاست خارجی در طراز نظام جمهوری اسلامی خواهد شد.
محوریترین و پر تکرارترین توصیههای رهبر انقلاب در یکسال گذشته
با توجه به نقش رفیع رهبری در نظام ولایی جمهوری اسلامی ایران در هدایت جامعه و سیاست داخلی و خارجی کشور، تعیین راهبردها، سیاستها و اصول انقلاب اسلامی، همانا در هر دولتی، توجه به مواضع ایشان را ضروری مینماید.
در واقع ولی فقیه بهعنوان سکاندار جامعه دینی، ضامن حیات و تداوم ارزشهای اصیل انقلاب بوده است و با هوشمندی و ظرافت خاصی این انقلاب را به این مرحله از حیات خود رسانده است و همچون نخ تسبیحی است که نمیگذارد قوای اجرایی کشور هرچند هم از مواضع سیاسی متفاوتی برآمده باشند، خلاف قاعده عمل کرده و از ارزشها عدول کنند و البته تمایز جمهوری اسلامی مبتنی بر ولایت با نظامهای دموکراتیک دیگر در همین مسأله نهفته است. همین تذکرات و رهنمودهاست که موجب شده است بر خلاف آمد و شد افراد متفاوت از جناحهای سیاسی متفاوت در منصب ریاست جمهوری، تغییری در مسیر کلان انقلاب اسلامی که رسیدن به جامعهای است همتراز با جامعهی مهدوی ایجاد نکرده است.
یکی از قوایی که همواره مورد رهنمودهای مقام معظم رهبری قرار میگیرد، قوه مجریه بهعنوان دومین قدرت بلندپایهی کشوری است. هرچند تذکرات مقام معظم رهبری به دولتها در طول مدت چهارسال یا هشت سال ادامه دارد، اما نکات ذکرشده توسط ایشان در طول اولین سال دولت از اهمیت ویژهای برخوردار است. در بازخوانی مراسمهای مختلف برگزارشده برای تنفیذ حکم رئیسجمهور و همچنین سخنان ایرادشده بعدی در هفته دولت و همچنین طول یکسال اول دولتها، توسط مقام معظم رهبری نکات قابل تأملی استخراج میشود.
انتخابات ۹۲ با وجود همهی جوسازیهای رسانههای رغیب با شکوهتر از قبل برگزار شد و جناب آقای شیخ حسن روحانی بهعنوان نمایندهی مردم به منسب ریاست جمهوری نشست. مشی مقام معظم رهبری در مواجهه با همه دولتها فارغ از جناحبندیهای سیاسی، همواره حمایتی بوده و با تأکید بر لزوم همکاری و اتحاد تمامی گروههای سیاسی، احزاب و مسئولان، بر آنچه امام بزرگوار وصیت کردند، پایبند بوده و همه را به وحدت کلمه جهت پیشبرد انقلاب اسلامی دعوت میکنند. اما این امر هیچگاه باعث نشده است که ایشان خود را از تذکردادن به مسئولان و مطالبهگری از طرف مردم بازدارند و لذا در این مجال بنا داریم، مرور کوتاهی به برخی از مطالبات و توصیههایی که مقام معظم رهبری از زمان تنفیذ دولت یازدهم تاکنون، خطاب به هیئت دولت داشتهاند، بپردازیم.
از مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری تاکنون، بیش از ۲۰ دیدار دولتی و فرادولتی و مردمی صورت گرفته که محوریترین مسأله در همه دیدارها را میتوان ذیل چند عنوان کلی دستهبندی کرد:
الف – اولویتهای دولت در حوزه اقتصادی
- تقویت اقتصاد دانشبنیان
- کنترل تورم
- اجرای مراحل بعدی طرح تحول اقتصادی
- کاهش وابستگی به نفت
- تقویت خودکفایی و استقلال اقتصادی
- تقویت تولید داخلی
- مبارزه با مفاسد اقتصادی
- اجرای سیاستهای اصل ۴۴
ب – اولویتهای دولت درحوزه فرهنگی
- اجرای نقشه جامع علمی کشور
- تشکیل نظام ملی نوآوری کشور
- حمایت از شرکتهای دانشبنیان و تجاریسازی دانش
- ایجاد پژوهشگاه دانشگاهی
- برنامهریزی در جهت تحول و ارتقای علوم انسانی
- اجرای سند تحول آموزش و پرورش
ج – اولویتهای دولت در حوزه سیاست خارجی
- ارتقای بهرهوری سیاسی جنبش عدم تعهد
- دیپلماسی عمومی
- مسأله فلسطین
- تهاجم علیه نظام سلطه در مسائل جهانی
- تقویت همکاری دوجانبه منطقهای و بینالمللی
- حمایت از ملتهای بهپاخاسته
- تقویت وحدت اسلامی
- دفاع از حقوق هستهای ملت ایران
اما اگر بخواهیم با مواجههای کمّی در خصوص بیشترین تأکیدات رهبری سخن بگوییم، بیشترین تکرارها و تأکیدات در این دیدارها را میتوان اینگونه دستهبندی کرد:
۱- استفاده از ظرفیت داخلی و حفظ منافع ملی
۲- عدم اعتماد به نظام سلطه و مقابله با آنها
۳- توجه به آرمانهای انقلاب و ایجاد تمدن نوین اسلامی
۴- مرجعیتزدایی از غرب و توجه به فرهنگ
۵- اولویتداربودن مسأله اقتصادی و مبارزه با فساد اقتصادی
۶- توجه به پیشرفت علمی کشور
۷- نرمش قهرمانانه و برخورد حکمتآمیز با مسائل گوناگون
۸- توجه مقامات رسمی به موضعگیریهای خود
از سوی دیگر، رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی و همچنین هفته دولت، بهطور جد بعد از ترسیم خطوط اصیل انقلاب، دو کار را از اولویتهای دولت بر شمردند:
۱- علم
۲- حل تنشهای اقتصادی
و در خصوص حل بحرانهای اقتصادی بهطور ویژه تأکید کردند که: «تکیه به ظرفیّت درونزای کشور باشد؛ نگاهمان به بیرون نباشد، یعنی امیدمان را به بیرون از ظرفیّت داخلی کشور ندوزیم.
در مناسبات بینالمللی سهم هر کشوری به قدر قدرت درونی او است؛ هر مقداری که واقعاً در درون اقتدار داشته باشد، سهمش از مجموعهی مناسبات بینالمللی به همان نسبت بالاتر است؛ اینرا باید ما تأمین بکنیم.»
این تأکید رهبری در حالی است که بسیاری از تحلیلگران سیاسی راهحل عبور از بحرانهای اقتصادی را در سطح دیپلماتیک جستجو میکنند و علت اصلی آنرا تحریمهای حاصله از مذاکرات بینتیجهی هستهای میدانند. در همین کشاکش است که مقام معظم رهبری در دیداری دوباره بر این امر تأکید میکنند که: «پیشرفت آنوقتی است که «درونزا» و متّکی به استعداد درونی یک ملّت باشد. وزن و اعتبار کشورها و دولتها و ملّتها هم وابستهی به همین درونزایی است.» (۱۷/۰۷/۱۳۹۲)
ایشان همچنین در تاریخ ۱۴/۶/۹۲ در دیدار با مجلس خبرگان، برای اولینبار بحث نرمش قهرمانانه را مطرح میکنند با این عنوان که: «در این سالها جبههبندیهای منطقهای و جهانی هم آشکار شده. البتّه نرمش و انعطاف و مانور هنرمندانه و قهرمانانه در همهی عرصههای سیاسی، یک کار مطلوب و مورد قبولی است، لکن این مانور هنرمندانه نبایستی بهمعنای عبور از خطوط قرمز، یا برگشتن از راهبردهای اساسی، یا عدم توجّه به آرمانها باشد؛ اینها را باید رعایت کرد.»
ایشان دوباره در دیدار با فرماندهان سپاه در تاریخ ۲۶/۶/۹۲ منظورشان را دقیقتر کرده و ضمن آنکه تأکید میکنند، مفهوم نرمش قهرمانانه را باید در زمینه آنکه دشمنی همهجانبهی آمریکا با اسلام است فهم کرد، میفرمایند: «ما مخالف با حرکتهای صحیح و منطقی دیپلماسی هم نیستیم؛ چه در عالم دیپلماسی، چه در عالم سیاستهای داخلی. بنده معتقد به همان چیزی هستم که سالها پیش اسمگذاری شد «نرمش قهرمانانه»؛ نرمش در یک جاهایی بسیار لازم است، بسیار خوب است؛ عیبی ندارد، اما این کشتیگیری که دارد با حریف خودش کشتی میگیرد و یک جاهایی بهدلیل فنّی نرمشی نشان میدهد، فراموش نکند که طرفش کیست؛ فراموش نکند که مشغول چه کاری است؛ این شرط اصلی است؛ بفهمند که دارند چهکار میکنند، بدانند که با چه کسی مواجهاند، با چه کسی طرفاند، آماج حملهی طرف آنها کجای مسأله است؛ اینرا توجّه داشته باشند.»
رهبری بار دیگر بهسراغ این مفهوم میروند و اینبار صریحتر از قبل مطرح میکنند که: «ما تعبیر «نرمش قهرمانانه» را بهکار بردیم؛ یک عدّهای آنرا به معنی دست برداشتن از آرمانها و هدفهای نظام اسلامی معنا کردند؛ بعضی از دشمنان هم همین را مستمسکی قرار دادند برای اینکه نظام اسلامی را به عقبنشینی از اصول خودش متّهم کنند؛ اینها خلاف بود، اینها بدفهمی است. نرمش قهرمانانه بهمعنای مانور هنرمندانه برای دستیافتن به مقصود است؛ بهمعنای این است که سالک راه خدا… مثل میدان رزم نظامی، باید بهدنبال رسیدن به اهدافِ از پیشتعیین شده باشد. اهدافی وجود دارد؛ نظام اسلامی در هر مرحلهای یکی از این اهداف را دنبال میکند، برای پیشرفت، برای رسیدن به نقطهی تعالی و اوج، برای ایجاد تمدّن عظیم اسلامی؛ باید سعی کند به این هدف در این مرحله برسد. البتّه مرحلهگذاری است، قطعه قطعه است. راهنمایان و هادیان و متفکّران و مسؤولان مربوط، این قطعات را معیّن میکنند، هدفگذاری میکنند، حرکت جمعی آغاز میشود. همه باید تلاش کنند که هر حرکتی در هر مرحلهای به اهداف خودش برسد. این آن نظامِ صحیحِ حرکتِ منطقی است. اینرا همهی فعّالان عرصهی سیاست و مدیریّت کلان کشور باید همواره به یاد داشته باشند.»
نکته قابل تامل در این میان، هدفی است که رهبری از نرمش قهرمانانه برای آن یاد میکنند. ایشان نرمش قهرمانانه را نه برای حل بحرانهای اقتصادی و نه برای رفع تحریمها بلکه هدف را ایجاد تمدن عظیم اسلامی ذکر میکنند.
در یک نگاه کلی به توصیهها و مطالبات رهبر انقلاب بهعنوان سکاندار نظام اسلامی درمییابیم که روح کلی و منطق حاکم بر این مطالبات، خلاصهی خوداتکایی بهجای توجه به کشورهای خارجی برای پیشرفت میباشد و لذا امید به کشورهای ثالث بهدور از تدبیر خواهد بود، البته باید در نظر گرفت که مذاکرات اخیر ایران در رابطه با پروندهی هستهای و کارشکنیهای صورتگرفته از طرف نظام سلطه و تشدید تحریمها، خود گواهی بر این مدعا میباشد که موجب شد هم مسؤولان دولتی و هم مردم به این سطح از آگاهی برسند که پیشرفت یک کشور و حل بحرانهای اقتصادی، به لبخند و چشمکزدن نیست بلکه نیازمند به تقویت ساختارهای درونی و استفاده از ظرفیتهای داخل کشور میباشد.
تسنیم