۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
کد خبر: ۷۴۱۹۸
هماهنگ‌کننده ارشد مرکز سازمان ملل متحّد از مرگ سالانه ٧میلیون نفر در دنیا به‌دلیل آلودگی هوا خبر داد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از روزنامه شهروند، مصطفی محقّق، هماهنگ‌کننده ارشد مرکز سازمان ملل متحّد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه (اپدیم)، ضمن اشاره به ابعاد جهانی موضوع آلودگی گفت: «مجمع جهانی اقتصاد هر سال، اوایل ژانویه، گزارش جهانی ریسک را منتشر می‌کند که حاصل مطالعات و پژوهش‌های صد‌ها متخصص در مناطق مختلف جهان است.

در آخرین به‌روزرسانی این گزارشی که دو هفته پیش منتشر شد ١٠ریسک اول جهانی را که جامعه بشری با آن روبه‌رو هستند در فهرست دو سال و ده سال آینده آورده است و در هر دو فهرست دو‌ساله و ده‌ساله، بحث آلودگی هوا جزو ١٠خطر و ریسک اول دنیا ذکر شده است.

جالب است بدانیم که در هر دو فهرست دو‌ساله و ده‌ساله، تقریباً نیمی از مخاطرات اصلی که جامعه بین‌المللی و بشری با آن‌ها مواجه هستند مرتبط با محیط‌زیست، تغییر اقلیم، حوادث شدید آب‌وهوایی است و آلودگی هوا هم یکی از ده ریسک اول دنیاست که بشر با آن مواجه است.

رفرنس دوم، گزارش سازمان جهانی بهداشت در رابطه با تلفات و فوت‌های ناشی از آلودگی است. سالانه متوسط هفت میلیون نفر در دنیا به سبب آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.»

فرزام پوراصغر سنگاچین، پژوهشگر و صاحب‌نظر حوزه محیط‌زیست، نیز گفت: «مقصر و منشأ اصلی آلودگی هوای تهران گردوغبار است که دلیل آن قرارگرفتن در کمربند خشک کره زمین، ذرات معلق در هوای کشور و شرایط خشک موجود در کشور‌های هم‌جوار بوده و خواهد بود.»

صاحب‌نظر حوزه محیط‌زیست، عواملی همچون معاینه فنی، کیفیت خودرو و استاندارد آلودگی، کیفیت سوخت و برقی شدن سواری‌ها را ازجمله عواملی دانست که در آلودگی هوا و کاهش ذرات تأثیر زیادی ندارند، اما تمرکز سیاستگذاران بر آن‌ها بیشتر شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر