۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
کد خبر: ۷۲۷۳۷
دود ناشی از آتش‌سوزی‌های جنگلی متعدد در سراسر کانادا به ویژه در استان شرقی «کِبِک» که از چند روز گذشته آغاز شده است، شهر «نیویورک» را دیروز و امروز برای ساعاتی به آلوده‌ترین کلان شهر جهان از نظر آلودگی هوا تبدیل کرد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از ایرنا، شبکه خبری «سی‌ ان ان» نوشت؛ بنابر داده‌های تارنمای «آی کیو آر» (IQair) همزمان با آتش‌سوزی‌های جنگلی متعدد در استان «کِبِک» (Quebec) کانادا - که در شمال ایالات نیویورک واقع شده است - کیفیت هوای شهر نیویورک دیروز با آلوده‌ترین شهرهای جهان رقابت می‌کرد و در بخش‌هایی از روز از آن‌ها پیشی نیز گرفت.

دود ناشی از آتش‌سوزی‌های جنگلی در کانادا بیش از یک هفته است که به طور دوره‌ای ایالت‌های شمال شرق و منطقه «آتلانتیک میانی» (Mid-Atlantic) آمریکا را در بر گرفته، تا جاییکه نگرانی‌ها را نسبت به مضرات تداوم آلودگی هوا به دنبال داشته است.

بر اساس داده‌های «آی کیو آر»، تارنمای رتبه‌بندی شاخص کیفیت هوای کلان شهرها، شهر نیویورک شب گذشته شاخص آلودگی هوای بیش از ۲۰۰ -خیلی ناسالم- را ثبت کرد و در ساعتی از شب به آلوده‌ترین کلان شهر جهان تبدیل شد.

در حال حاضر نیویورک با شاخص آلودگی ۱۸۰ در رتبه نخست فهرست آلوده‌ترین کلان‌شهرهای جهان قرار دارد.

هشدار آلودگی‌ هوا روز گذشته برای شهرهای دیترویت و شیکاگو نیز صادر شده بود. به طوریکه شاخص کیفیت‌ هوای دیترویت بعدازظهر سه شنبه این شهر را میان ۱۰ کلان شهر آلوده جهان قرار داد و اکنون نیز این شهر با شاخص ۱۵۷ چهارمین کلان شهر آلوده جهان است.

خبرگزاری رویترز نیز در این رابطه گزارش داد: مقام‌های محلی در نیویورک آمریکا و تورنتو و اوتاوای کانادا روز سه‌شنبه به ساکنین این مناطق نسبت به مخاطرات سلامتی آلودگی‌ هوای ناشی از آتش‌سوزی‌های جنگلی در شرق کانادا هشدار دادند.

این گزارش می‌افزاید: فصل آتش‌سوزی‌های جنگلی در کانادا به طور غیر معمولی زودتر از موعد فرا رسیده که به نظر می‌رسد این کشور از نظر گرما و خشکسالی یکی از بدترین تابستان‌ها را تجربه کند.

در حال حاضر بیش از ۱۰ استان و منطقه کانادا درگیر آتش‌سوزی‌های فعال هستند که در میان آن‌ها کِبِک به دنبال شروع چندین آتش‌سوزی بر اثر ساعقه در وخیم‌ترین شرایط قرار دارد.

به گزارش سی‌ان‌ان‌، از آغاز سال میلادی ۲۰۲۳ تاکنون، بیش از ۴۰۰ آتش سوزی جنگلی در سراسر استان کبک ثبت شده که این رقم دو برابر میانگین سالانه است. همچنین از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نزدیک به ۹ میلیون هکتار از جنگل‌های کانادا در آتش‌ سوخته که تنها نیم میلیون هکتار آن در کبک بوده است.

در اوتاوا پایتخت کانادا که در همسایگی کِبِک قرار دارد، روز گذشته غبار آسمان شهر را فراگرفت و شاخص کیفیت‌ هوا را به بیش از ۱۰ (۱۰+) رساند که در مقیاس بندی‌های کانادا به عنوان بدترین سطح از شاخص سلامت کیفیت هوا و «خطر خیلی بالا» تعریف می‌شود.

آتش‌سوزی‌های جنگلی در استان‌های غربی کانادا امری رایج است، اما امسال برخلاف همیشه شعله‌های آتش در شرق کانادا به‌سرعت در حال افزایش است که تاکنون باعث تخلیه بسیاری از منازل مسکونی و کمک‌گرفتن دولت فدرال کانادا از ارتش این کشور شده است.

گلوری دلفین هامز مدیر عامل «آی کیو ایر» (IQAir) در آمریکای شمالی پیشتر گفته بود که این آتش‌سوزی‌ها تا حد زیادی یک مسئله گرمایش جهانی است؛ این موضوع ارتباط زیادی با تغییرات اقلیمی دارد که شرایط ناامن زیست محیطی را ایجاد می‌کند.

به گزارش سی‌ان‌ان،‌ دود ناشی از آتش سوزی حاوی ذرات بسیار ریز یا PM۲.۵ -ریزترین و خطرناک ترین آلاینده - است. این ذرات هنگام استنشاق، می‌تواند به عمق بافت ریه نفوذ کرده و وارد جریان خون شود.

PM۲.۵ از احتراق سوخت‌های فسیلی، طوفان‌های گرد و غبار و آتش‌سوزی‌های جنگلی ناشی می‌شود و با مشکلات سلامتی از جمله آسم، بیماری قلبی و سایر بیماری‌های تنفسی مرتبط است.

گفتنی است که روز سه شنبه، غلظت آلاینده PM۲.۵ در هوای شهر نیویورک بیش از ۱۰ برابر مقدار مورد تایید سازمان بهداشت جهانی بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر