۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۷۱۶۳۱
در نشست تخصصی اعضای منتخب هیات اندیشه‌ورز سازمان مدیریت بحران مطرح شد
اعضای منتخب هیات اندیشه‌ورز سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران طی نشستی علمی، نقطه نظرات خود را در حوزه مدیریت بحران بیان کردند.

به گزارش پایداری ملی به نقل از پایگاه خبری شهر، نشست تخصصی اعضای منتخب هیات اندیشه ورز سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با حضور شهردار تهران و اعضای منتخب این هیات در محل ساختمان شهرداری تهران برگزار شد.

تمام مسائل اجرایی از مسیر ۱۶ کمیته تخصصی سازمان مدیریت بحران می‌گذرد

علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این نشست اظهار کرد: در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران یک بدنه نخبگانی وجود دارد و ۵۶ درصد کارکنان آن دارای تحصیلات تکمیلی هستند.

وی با بیان اینکه ماهیت این سازمان، دانشی است، افزود: این سازمان بیش از هرجای دیگری در شهرداری این نیاز را احساس کرد که ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی با نخبگان علمی و عملیاتی داشته باشد. بر همین اساس ۱۶ کمیته تخصصی در سازمان داریم که تمام مسائل اجرایی از مسیر این کمیته‌ها می‌گذرد و در این کمیته‌ها جمعی از متخصصان و اساتید دانشگاه، نمایندگان حوزه‌های اجرایی و نمایندگان گروه‌های مردمی مرتبط با آن موضوع حضور دارند.

حضور ۳۳ دانشگاه و پژوهشکده در کمیته‌های تخصصی

زینب نصیری دبیر هیات اندیشه ورز سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز در این نشست بیان کرد: در جلسات کمیته‌های هیات، ۱۹۸ مصوبه استخراج شد که در این جلسه اهم این مصوبات اعلام می‌شوند. در مجموع ۳۳ دانشگاه و پژوهشکده در این کمیته‌ها حضور دارند.

به گفته وی کمیته‌های تخصصی "زلزله و مخاطرات زمین"، "فرونشست و فروریزش زمین"، "سیل و مخاطرات هواشناسی"، "بازتوانی روانی- اجتماعی پس از بحران"، "مرکز اعزام مشترک و شماره واحد امدادی (sos) "، "ارزیابی خطر"، "آمادگی و پاسخ"، "پاسخ به زلزله شهر تهران"، "مسئولیت اجتماعی و خیرین در بحران"، "پدافند غیرعامل شهری"، "هوشمند سازی و توسعه فناوری‌های نوین"، "سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) "، "بیمه بحران"، "اطلاع رسانی و ارتباطات بحران" و "مستند سازی و ارزیابی ریشه‌ای حوادث" در این هیات اندیشه ورز تشکیل شده است.

تشکیل کمیته بازتوانی روانی- اجتماعی پس از بحران

رضا پورحسین، رییس کمیته تخصصی بازتوانی روانی- اجتماعی پس از بحران نیز در این مراسم گفت: پیامد‌های روان‌شناختی بحران‌ها در ایران معمولا مغفول واقع می‌شود و ارزیابی از پیامد‌های اجتماعی و روانی را پس از جنگ تحمیلی و حوادث مختلف نداشتیم. به نظر می‌رسد تشکیل کمیته بازتوانی روانی- اجتماعی پس از بحران در این هیات اندیشه ورز بتواند دغدغه‌ای برای اقدام در این باره ایجاد کند.

لزوم تعیین یک شماره واحد امدادی برای موضوع بحران

در ادامه حمیدرضا خانکه، رئیس کمیته تخصصی آمادگی و پاسخ گفت: حوادث و مخاطرات شاید جنبه طبیعی داشته باشند، اما بحران‌های پس از آن حتما جنبه انسانی دارد؛ بنابراین جنبه اجتماعی در حوادث بسیار پررنگ است و باید با شفافیت و جلب اعتماد مردم را درگیر موضوع کنیم و مشارکت آن‌ها را داشته باشیم. همچنین لزوم تعیین یک شماره واحد امدادی برای موضوع بحران باید مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: ۱۰ درصد مردم کشور سالمند هستند و تا ۲۵ سال آینده ۳۰ درصد مردم سالمند خواهند بود. باید شهر دوستدار سالمند داشته باشیم همچنین با توجه به اینکه ناعادلانه‌ترین ارائه خدمات سلامت در کشور را در تهران داریم باید در قالب پروژه‌ای تامین این خدمات را بررسی و راهکار‌های آن را ارائه کنیم.

در زمینه آموزش و خودامدادی آمادگی لازم را نداریم

سید امیر حسین گرکانی، مجری منتخب طرح جامع پیشگیری و مدیریت بحران و عضو کارگروه آمادگی و عملیات نیز بیان کرد: در حوزه مدیریت بحران، آموزش و خودامدادی مشکلات زیادی داریم و آمادگی مناسبی نداریم. باید در این رابطه تلاش بسیاری انجام دهیم.

ضرورت همگانی سازی مدیریت بحران

در ادامه مهراب شریفی سده عضو کمیته تخصصی مسئولیت اجتماعی و خیرین اظهار کرد: بسیاری از امور فراتر از توان دولت‌ها است و یکی از این امور موضوع مدیریت بحران است که در ایران معمولا دولتی است در حالی که این امر باید به مردم محول شود و همگانی سازی مدیریت بحران بسیار حائز اهمیت است البته باید همچنان دولت‌ها در این باره هزینه کنند چرا که امری درآمدزا نیست و در واقع هزینه بر است.

وی با بیان اینکه جامعه آماده هدف غایی در مدیریت بحران است، اضافه کرد: برنامه ریزی‌ها در مدیریت بحران معمولا از پایین به بالا است در حالی که در ایران این کار برعکس است و بر همین اساس برنامه‌ها موقع اجرا قابل پیاده شدن نیست.

هر دارایی و ساختمان جدید در تهران به ریسک شهر اضافه می‌کند

مجتبی محصولی عضو کمیته تخصصی ارزیابی خطر عنوان کرد: هر دارایی و ساختمان جدیدی در شهر تهران به ریسک شهر تهران اضافه می‌کند و باید درصدی از عوارض ایجاد آن به مدیریت بحران اختصاص پیدا کند. در کنار آن ما به افزایش ادراک ریسک جامعه نیاز داریم.

در دادن مجوز ساخت و ساز تدابیر لازم اتخاذ شود

همچنین ابراهیم حق شناس عضو کمیته تخصصی فرونشست و فروریزش زمین در این نشست تاکید کرد: باید درباره پایدار سازی و علاج بخشی مربوط به مخاطرات شیب‌ها از مطالعات انجام شده استفاده کنیم، مثلا باید در دادن مجوز ساخت و ساز تدابیر لازم را اتخاذ نماییم.

محمد تارتار عضو کمیته تخصصی زلزله و زمین لغزش نیز بیان کرد: تجربه نشان داده که ما در حوزه مدیریت بحران به ویژه زلزله، عملکرد مطلوبی نداشتیم و نگاهی به سابقه زلزله در کشور‌های توسعه یافته نشان می‌دهد که از بعد از سال ۱۹۳۰، موفق شدند خسارات به ویژه تلفات جانی را در بحث زلزله به طور قابل توجهی کاهش دهند و این نشان می‌دهد که اقدامات پیشگیرانه آن‌ها بسیار موثر بوده است.

بروزرسانی سامانه‌های پایشی تهران در زمینه زلزله

در ادامه علی مرادی دیگر عضو کمیته تخصصی زلزله و زمین لغزش گفت: کار‌های خوبی در تهران درباره شناخت گسل‌ها و پهنه‌های مرتبط با آن انجام شده، اما به ضوابط ساخت و ساز باید عمل شود و نیاز به نظارت بیشتر در باره ضوابط ساخت و ساز در پهنه‌های گسلی وجود دارد.

وی با بیان اینکه حدود ۲۹۰ سال است که تهران زلزله بزرگی به خود ندیده، تاکید کرد: باید سامانه‌های پایشی تهران درباره زلزله به روز باشند و بیشتر و بهتر در این زمینه کار شود.

آموزش نحوه برخورد با کودکان، سالمندان و زنان در مواقع بحران

معصومه جوکار عضو و مربی خانه‌های دوام و با سابقه‌ترین عضو گروه‌های دوام نیز یادآور شد: آموزش درباره نحوه برخورد با کودکان، سالمندان و زنان در بلایا و بحران‌ها و حمایت روانی از آن‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

یکی از مشکلات حال حاضر جدایی پدافند غیر عامل و مدیریت بحران است

همچنین به گفته جلیل عرب خردمند پژوهشگر قوانین مدیریت بحران و عضو کمیته تخصصی بازتوانی پس از بحران؛ اشکالاتی در طول قانونگذاری بحران بعد از انقلاب پیش آمده بود که با تدبیر رهبری معظم انقلاب، ایجاد پدافند غیر عامل مطرح شد، اما با این حال امروزه یکی از مشکلات، جدایی پدافند غیر عامل و مدیریت بحران است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از گرفتاری‌های ما در بحث بحران، گرفتاری‌های قانونی و مغایرت این قوانین با کار‌های علمی و پژوهشی و در کنار آن رعایت نکردن قوانین توسط مدیران است، توضیح داد: باید مدیریت بحران را به عنوان یک علم بپذیریم، چرا که پاشنه آشیل این حوزه این است که در حکمرانی این حوزه از افراد متخصص و تحصیلکرده مرتبط با این موضوع استفاده نشود.

ایجاد محله مقاوم و بهره‌مندی از ظرفیت خیرین محلات

مجتبی رحماندوست عضو کمیته تخصصی مسئولیت اجتماعی و خیرین اظهار کرد: باید با استفاده از مسجد محوری، محله محوری، نخبگان و افرادی که نفود کلام دارند کار‌ها را به مردم محله بسپاریم و محله مقاوم ایجاد و از خیرین محلات نیز استفاده کنیم.

یکپارچگی و جامع نگری در بحث مدیریت بحران مغفول مانده است

مهری اکبری عضو کمیته تخصصی مستندسازی نیز عنوان کرد: یکپارچگی و جامع نگری در بحث مدیریت بحران مغفول واقع شده و تشکیل این هیات از این جهت ارزشمند است.

انجام فاز مطالعاتی تهیه طرح جامع پدافند غیر عامل تهران

در ادامه این نشست جابر دانش عضو کمیته تخصصی پدافند غیر عامل گفت: در این کمیته تهیه طرح جامع پدافند غیر عامل تهران در حال پیگیری است که طرح مطالعاتی آن انجام شده است، همچنین اتصال نود‌های شبکه‌های بیمارستانی به شبکه مترو در حمل و نقل که شروع شده را باید پیگیری کنیم. علاوه بر این تقاضا داریم که طرح‌ها یک پیوست پدافند غیر عامل داشته باشند.

کار‌های خوبی در بحث سیل در تهران انجام شده است

جعفر یزدی عضو کمیته تخصصی سیل و مخاطرات هواشناختی نیز یادآور شد: کار‌های خوبی در بحث سیل در تهران انجام شده، اما این کار‌ها کافی نیست، بر همین اساس سه پروژه از جمله پروژه پهنه بندی خطر در کمیته تخصصی سیل و مخاطرات هواشناختی تعریف شده که در حال پیگیری موضوعات هستیم.

بهروز زارعی عضو کمیته تخصصی هوشمندسازی نیز گفت: انبوهی از اطلاعات در جریان کوتاه مدیریت بحران مورد نیاز است تا بتوان بحران را به صورت سیستماتیک و بر مبنای ابزار‌هایی که از قبل تدارک دیده شده مدیریت کرد.

تلفات افراد معلول در حوادث ۲ تا ۵ برابر افراد غیرمعلول است

در پایان علی همت محمود نژاد کارشناس حوزه معلولین بیان کرد: در حادثه‌ها تلفات افراد معلول ۲ تا ۵ برابر افراد غیر معلول است؛ بنابراین شناسایی کلونی‌های معلولین و بانک اطلاعاتی متخصصان معلول می‌تواند در مواقع بحران به ما کمک کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر