۲۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۶۵۱۹
استاندار خراسان‌جنوبی:
معاون عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی با تاکید بر تکمیل و نهایی شدن فاز اولیه مطالعات طرح انتقال آب به استان، گفت: در این مطالعات باید موضوع­‌های مختلف از جمله توجیهات اقتصادی، فنی، پدافند غیرعامل، مباحث اجرایی، زیست محیطی و جمعیتی مد نظر قرار گیرد.
«غلامرضا غلامرضایی» در نشست بررسی راهکارهای مدیریت بحران کمبود آب در خراسان‌جنوبی و کاهش تبعات منفی ناشی از آن، گفت: 70 درصد مطالعات مرحله‌ی نخست طرح انتقال آب به این استان از سد دوستی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی مهم­‌ترین دغدغه‌ی استان را تامین آب شرب هم‌چنین یکی از موانع اصلی پیشرفت و توسعه‌ی استان را کمبود منابع آب برای مصارف صنعتی نام برد.

غلامرضایی با اشاره به گزینه­‌های مطرح در خصوص طرح انتقال آب به استان گفت: انتقال آب از سد دوستی به استان بهترین گزینه در زمان کنونی است که در این راستا مطالعاتی در خصوص مسیریابی انتقال آب، موقعیت ایستگاه­‌های پمپاژ بین مسیر، محل ایستگاه‌های پمپاژ، پیش‌بینی جمعیتی انجام شده است.

وی اظهار امیدواری کرد هر چه زودتر این مطالعات به پایان برسد تا با اختصاص ردیف بودجه‌ای، کار عملیاتی این پروژه آغاز شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی ادامه داد: در صورت اجراشدن پروژه، در شرایط نرمال 120 میلیون مترمکعب آب از سد دوستی به خراسان‌جنوبی اختصاص می­‌یابد.

غلامرضایی گفت: پس از تاسیس این استان، مطالعات طرح جامع آب در برنامه‌ی شرکت قرار گرفت که بر اساس آن وضعیت موجود و نیازهای متقاضیان مختلف شناسایی شد.

وی افزود: طبق مطالعات، در افق 1425 در خراسان‌جنوبی با توجه به کمی بارندگی در استان با کمبود حدود 120 میلیون مترمکعب آب در بخش شرب و صنعت مواجه هستیم و در بخش کشاورزی باید منابع آب را با همین وضعیت نیز حفظ کنیم.

به‌گفته‌ی وی، با توجه به خشکسالی­‌های 14 سال گذشته، شاهد ادامه‌ی روند افت آب در سفره­‌های زیرزمینی استان هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی استفاده‌ی بهینه از آب‌های موجود در استان را خواستار شد و گفت: سالانه 150 تا 160 میلیون مترمکعب آب بیش از توان سفره­‌های آب استان از آنها برداشت می­‌شود و سطح آب زیرزمینی در دشت­‌ها مرتب در حال افت است.

«سیدکاظم اولیایی» معاون عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی نیز گفت: این باور در مجموعه‌ی استان اعم از مردم و مسئولان به وجود آمده است که با یک بحران جدی به نام آب مواجه هستیم.

وی افزود: امروزه برای سرمایه‌گذاری در همه‌ی بخش­‌ها از جمله کشاورزی، صنعت و تمرکز جمعیتی، با اولین مانعی که برخورد می­‌کنیم بحث آب است که این موضوع تلاش هرچه بیشتر مسئولان در راستای برطرف کردن مشکلات آب استان را طلب می­‌کند.

معاون عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی با تاکید بر تکمیل و نهایی شدن فاز اولیه مطالعات طرح انتقال آب به استان، گفت: در این مطالعات باید موضوع­‌های مختلف از جمله توجیهات اقتصادی، فنی، پدافند غیرعامل، مباحث اجرایی، زیست محیطی و جمعیتی مد نظر قرار گیرد.

اولیایی تعیین تکلیف و مشخص شدن هرچه زودتر متولی آن از سوی وزارت نیرو و نیز جمع‌بندی نهایی این مطالعات را خواستار شد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر