۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۰
کد خبر: ۵۷۵۸
رییس پلیس فتا:
رییس پلیس فتا با اشاره به رقم 13 درصدی جرایم اخلاقی گفت: امروز جرایم اخلاقی دومین جرم اینترنتی در کشور است.
سردار کمال هادیان‌فر در نشست سردار فرماندهی ناجا با سفرا، کارداران و مسوولین سازمان‌های بین‌المللی مستقر در ایران گفت: هم‌اکنون ضریب نفوذ اینترنت در جهان در هر 100 نفر 39 نفر است و این آمار در ایران به 61 نفر رسیده است.

وی هم‌چنین میزان ضریب نفوذ تلفن در دنیا را 81 نفر خواند و این میزان را برای کشور ایران 91 نفر دانست.

هادیان‌فر افزود: امروز بیش از 2/7 میلیارد نفر در دنیا به اینترنت دسترسی دارند که از این تعداد 1/2 میلیارد آنها در کشورهای در حال توسعه قرار دارند. میزان کاربران اینترنت از سال 2005 تا 2012 دو برابر شده است. فقط در کشور چین 565 میلیون کاربر از اینترنت استفاده می‌کنند.

وی تعداد کاربران اینترنت در کشور را 45 میلیون نفر دانست و گفت: 29 میلیون نفر از کاربران اینترنت در کشور را جوانان تشکیل می‌دهند.

رییس پلیس فتا گفت: با ورود به دنیای جدید دیگر هیچ کشوری امنیت مطلق ندارد. تفکر مجرمان 2000 سال است که تغییر نکرده است. مجرمان در گذشته دارای هیکل‌های بزرگ و مغزی کوچک بودند اما امروز دارای جثه‌ای کوچک و مغزی بزرگ هستند. جرایم دنیا امروز به سه دسته‌ی فیزیکی، تکامل‌یافته و نوظهور تقسیم می‌شود.

وی افزود: امروز 41 درصد کاربران ایرانی از اینترنت برای سرچ اطلاعات و اخبار، 16 درصد برای دانلودها، 14 درصد شبکه‌های اجتماعی، 10 درصد فروشگاه‌ها و 19 درصد در حوزه‌ی بانکداری استفاده می‌کنند.

هادیان‌فر با بیان این‌که در سال 2011 در 20 کشور 8 میلیون و 200 هزار جرم اینترنتی رخ داده است، تصریح کرد: 70 درصد جرایم اروپا با همکاری‌های منطقه‌ای شکل گرفته است که این جرایم در آمریکا 50 درصد و در آسیا 40 درصد است. در سال گذشته مجرمان اینترنتی 105 میلیارد دلار درآمد کسب کردند و 488 میلیارد تومان به زیرساخت‌های کشورها خسارت وارد کردند.

رییس پلیس فتا گفت: پلیس جرایم سایبر ایران اواخر سال 89 افتتاح شد؛ در حالی که قوانین جرایم رایانه‌ای سال 87 در 56 ماده تصویب شده بود. پلیس سایبر ایران هم‌اکنون در 32 استان فعال است و در هفته‌ی نیروی انتظامی نیز در 56 شهرستان راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به تجهیز پلیس فتا به آزمایشگاه موبایل، کامپیوتر و نت‌ورک اظهار کرد: این پلیس سال نود 32 درصد جرایم اینترنتی رخ داده در کشور را کشف کرد که این آمار سال گذشته به 49 درصد رسید و در شش ماهه نخست امسال به 64 درصد افزایش یافت. این آمار در کشورهای توسعه‌یافته 25 درصد است.

هادیان‌فر افزود: 81 درصد جرایم اینترنتی در کشور مربوط به جرایم مالی، 13 درصد اخلاقی، 3 درصد سیاسی و 2 درصد سرگرمی و کنجکاوی است.

رییس پلیس فتا ادامه داد: تا کنون در چهار عملیات بین‌المللی مقابله با داروهای قاچاق شرکت کردیم.

وی از دیگر دستاوردهای پلیس فتا به سایت بین‌المللی پلیس فتا اشاره کرد که در همین مراسم توسط فرمانده انتظامی جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد. این سایت به عنوان سایت پلیس فتا پس از سایت سایبری پلیس چین، دومین سایت پربیننده پلیس‌های سایبری دنیا است.

هادیان‌فر در پایان، ضمن ارایه گزارش مختصری از نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال که بیش از 3 میلیون بازدیدکننده داشته است گفت: پلیس فتا آماده‌ی همکاری با تمام کشورها است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر