۰۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۵۰۱۸
60 نفر از نمایندگان طرح تشکیل شورای عالی اقتصاد مقاومتی کشور به ریاست رئیس جمهور، رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه را ارائه دادند تا در هر یک از قوا نیز شورای راهبری اقتصاد مقاومتی به ریاست رئیس قوه تشکیل شود.

طرح تشکیل شورای عالی اقتصاد مقاومتی با امضای 60 نماینده در کمیسیون های اقتصاد، برنامه بودجه، صنایع و حمایت از تولید ملی در حال بررسی است.

غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، جعفر قادری نماینده شیراز و تاجگردون نماینده گچساران و مسعود میرکاظمی رئیس کمیسیون انرژی از امضاکنندگان این طرح هستند.

متن کامل این طرح به شرح ذیل است:

ماده واحده- در راستای سیاست های کلی نظام و رهنمودهای مقام معظم رهبری و به منظور هماهنگی و بکارگیری اثربخش همه ظرفیت های دولتی و غیردولتی و انسجام بخشی برای تحقق اقتصاد مقاومتی شورای عالی اقتصاد مقاومتی کشور با ریاست رئیس جمهور و عضویت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، وزرای امور اقتصادی، صنعت معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، تعاون کار و رفاه اجتماعی، دفاع، نفت، ریاست مجلس شورای اسلامی، 5 نفر از هر یک از اعضای کمیسیون های اقتصاد، برنامه و بودجه، صنایع و معادن، کشاورزی، انرژی با انتخاب مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضائیه و معاون مرتبط با حوزه اقتصادی، رئیس کل بانک مرکزی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس سازمان صدا و سیما در جهت پیشرفت و رشد اقتصادی پایدار و مقابله با تحریم های اقتصادی با وظایف کلی ذیل تشکیل می‌گردد:

1- اتخاذ تدابیر موثر و هماهنگ در قوای سه گانه برای انسجام بخشی در تحقق اقتصاد مقاومتی

2- بازدارندگی از جهت گیری ها و اقدامات نامتناسب با اهداف و ابعاد اقتصاد مقاومتی و اتخاذ تصمیم کارآمد در عرصه چالش های اقتصادی کشور

3- ارزیابی روند اقتصادی کشور و اتخاذ راهکارهای کلان به منظور پیشبرد، انطباق و همسویی خط و مشی ها در راستای اقتصاد مقاومتی و رفع موانع تولید و اهداف جهاد اقتصادی.

4- اتخاذ تدابیر ملی برای تبدیل آسیب ها و تحریم های اقتصادی به فرصت ها و بکارگیری بهینه کلیه ظرفیت های متناسب با پیشرفت و رشد اقتصادی پایدار کشور

تبصره 1- در هر یک از قوا، در صورت لزوم شورای راهبری اقتصاد مقاومتی به ریاست رئیس قوا و در هر یک از وزارتخانه ها، نهادها و سازمان های دولتی مرتبط با اهداف و جهت گیری های این قانون نیز ستاد ویژه اقتصاد مقاومتی زیر نظر بالاترین مقام دستگاه اجرایی تشکیل می گردد.

تبصره 2- حسب دستور کار جلسات، شورای عالی از مدیران دستگاه های اجرایی، روسای اتاق بازرگانی در صنایع و معادن، کشاورزی، اتاق تعاون کشور، سایر نهادهای عمومی غیردولتی و نیز از صاحبنظران مجرب به منظور بهره گیری از نظرات و پیشنهادات آنها برای شرکت در جلسات بر اساس آئین نامه اجرایی قانون دعوت می شود.

تبصره 3- در استان ها کارگروه ویژه اقتصاد مقاومتی متشکل از مدیران ذیربط طبق آئین نامه اجرایی این قانون تشکیل و مسئولیت هدایت، پیگیری و برنامه ریزی لازم جهت اجرای تصمیمات متخذه در سطوح استانی را عهده دار می باشد.

تبصره 4- دبیرخانه شورای عالی اقتصاد مقاومتی در محل نهاد ریاست جمهوری به منظور هماهنگی و تشکیل جلسات شورا و پیگیری مصوبات تشکیل می شود و رئیس دبیرخانه به عنوان دبیر شورا با پیشنهاد رئیس جمهور و تایید اکثریت اعضا و با حکم رئیس جمهور منصوب می گردد.

تبصره 5- شورای دستگاه های نظارتی موضوع ماده 221 قانون برنامه پنج ساله پنجم مسئولیت نظارت بر حسن اجرای مصوبات را برعهده خواهد داشت.

تبصره 6- مصوبات شورای عالی با رعایت سیاست های کلی نظام و قوانین کشور برای سایر مجامع و شوراهای تصمیم گیری و کلیه دستگاه ها لازم الاجرا می باشد و با امضای رئیس جمهور ابلاغ می گردد.

تبصره 7- گزارش تصمیمات و اقدامات شورا هر سه ماه یکبار جهت استحضار مقام معظم رهبری در جلسه مشترک با روسای قوای سه گانه تقدیم می گردد و در صورت صلاحدید ایشان نماینده رهبری برای شرکت در جلسات شورا تعیین می شود.

تبصره 8- آئین نامه اجرایی این قانون توسط کارگروهی متشکل از هفت نفر منتخب شورای عالی حداکثر ظرف یکماه تهیه و به تصویب شورا می رسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر