۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۹
کد خبر: ۲۹۸۶
معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور با اشاره به موانع ایجاد دولت الکترونیک در کشور گفت: این در حالی است که با راه اندازی دولت الکترونیکی امضاها و واسطه های طلایی که در برخی از بخشها شاهد هستیم حذف شود.

دکتر غلامحسین الهام در ششمین کنفرانس نظام اداری الکترونیکی با تاکید بر اینکه خدمات مجازی را خدمات حقیقی می دانم، افزود: دنیای مجازی همان اعتبار حقوقی است که برخوردار از حقیقت است.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور با بیان اینکه نظام حقوقی پا به پا با نظام الکترونیکی جلو می‌آید، اظهار داشت: از این رو لازم است تا در همه امور حقوقی با توجه به رابطه دنیا مجازی با حوزه های حقوقی، مطالعات آینده پژوهش حقوقی در دستو  کار قرار گیردو جلوتر از آن نیز حرکت کنیم.

وی در عین حال نظام حقوقی را یک نظام محافظه کارانه توصیف کرد و یادآور شد: سیستم حقوقی پویایی نظام علمی را ندارد از این نباید انتظار داشت که این سیستم داشت که با سرعت تغییر کند و بیشتر تمایل دارد تا با تانی و آرامش حرکت کند که این امر پذیرفتنی نیست.

الهام، با بیان اینکه زمینه‌های پذیرش تحول در حوزه های مختلف در کشور وجود دارد، خاطر نشان کرد: بیش از یک دهه است که فقه سنتی از تجارت الکترونیک را تایید کرده است و این نشان می دهد که ظرفیت های حقوق زیادی برای پذیرش اعتبارهای جدید الکترونیکی وجود دارد ولی همراهی این دو نظام برای تحقق نیازهای جامعه زمان بر است و انتظار می رود این روند شتاب بیشتری بگیرد.

وی با اشاره به تمایل دانشجویان حقوق برای تحقیق در حوزه های میان رشته ای ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از دانشجویان مطالعات و تحقیقاتی را در زمینه های حقوق و الکترونیک اجرایی کردند و این نشان می دهد که فناوری اطلاعات (IT) در حوزه های مختلف نفوذ کرده است.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور آمادگی این معاونت را برای همکاری و پیوند میان نظام الکترونیکی و حقوق اعلام و اضافه کرد: ما به مهندسان ایمان داریم و 8 سال حکومت مهندسان موجب رضایت مردم از حکومت مهندسی شده است.

الهام درادامه با انتقاد از خدمات دولتی به مردم، اظهار داشت: اگر چه خیل عظیمی از کارمندان دولت علاقه مند به زندگی پاک هستند و در این زمینه فشارها و خستگی های زیادی را متحمل می شوند ولی نظام اداری کشور مطلوب و رضایت بخش نیست و شاهد فساد اداری در ادارات هستیم.

وی با بیان اینکه فساد دولتی قاطبه دولت را به زیر سوال می برد، ادامه داد: ازاین رو مبارزه با فساد اداری را وظیفه خود می دانیم؛ چراکه فساد اداری همه را می آزارد و در مواردی بد نامی هایی را در سطح بین المللی برای ما به همراه دارد.

ضرورت وجود سیستم اداری سالم و پویا

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور شفافیت و سلامت اداری را زمینه ساز حماسه اقتصادی دانست و یادآور شد: با دلیل عدم شفافیت در ادارات واسطه ها شروع به رشد می کنند برای گرفتن وقت اط یک مسئول یا یک مقام اقتصادی هزینه های کلانی را از مراجعه کنندگان درخواست می کنند.

الهام، با اشاره به سفرهای استانی در کشور، گفت: بی سابقه ترین  دوره تاریخی است که رئیس جمهور برای جمع آوری مطالبات مردم اقدام می کند و شخصا به مطالبات آنها بررسی می کند.

وی با تاکید براینکه مدیران ارشد نباید به کارهای خرد بپردازند، یادآور شد: در صورت وجود یک سیستم اداری سالم و پویا می توان به مشکلات را برطرف کرد.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در مراجعه کنندگان به ادارات دولتی نباید کرامت انسان ها خدشه ای وارد شود، اضافه کرد: نباید ارزش انسان ها در لا به لای خواسته های آنها گم شود که برای این امر باید جامعه را از این وضعیت نجات دهیم.

الهام ابراز امیدواری کرد که دولت الکترونیکی بتواند بخشی از این مشکلات را مرتفع کند، خاطر نشان کرد: نظام اداری شفاف می تواند فرد را بدون نیاز به سفر و یا مراجعه به اداره مربوط امور مورد نظر را انجام خواهد داد.

تلاش برای حذف امضاهای طلایی

وی از وجود برخی امضاها و واسطه های طلایی در ادارات خبر داد و خاطر نشان کرد: این در حالی است که با راه اندازی سیستم دولت الکترونیک می توانیم امضاها و واسطه های طلایی را حذف کنیم.

الهام با اشاره به تاکید ماده 37 قانون مدیریت کشوری بر ضرورت ارائه خدمات الکترونیکی به شهروندان و حذف حضور آنها به دستگاه‌‌ها یادآور شد: این قانون باید تا سال 90 اجرایی می شد که ولی تاکنون به طور کامل محقق نشده و در برخی جاها هنور آغاز نشده است.

موانع توسعه الکترونیک

وی با اشاره به موانع توسعه توسعه دولت الکترونیکی، افزود: بخشی از این موانع مربوط به مشکلات فرهنگی و آموزشی است باید دراین زمینه از کارمندانی استفاده شود که آشنایی و دسترسی به فناوری اطلاعات داشته باشند.

الهام، فساد موجود در ادارات را از دیگر موانع در این زمینه اعلام کرد و یادآور شد: ترس عمومی از خدمات الکترونیکی به دلیل ناشناس بودن آن از دیگر چالشهای موجود در زمینه توسعه دولت الکترونیکی است.

مقاومت در برابر استفاده از کارتهای الکترونیکی

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور با اشاره به تجربه کشور در زمینه توسعه خدمات بانکداری الکترونیکی، خاطر نشان کرد: برخی مقاومت ها نسبت به ترم افزارها وجوددارد این در حالی است که با استفاده از این نرم افزارها ئ کارتهای الکترونیکی بسیاری از خدمات دولتی برای مردم انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اختصاص کد ملی برای هر شهروند، ادامه داد: علی رغم داشتن کد ملی ولی شهروندان برای مراجعه به برخی از ارگان ها علاوه بر درخواست کدملی، درخواست اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی را دارند.

الهام دلیل این امر را پیوسته نبودن شبکه ادارات کشور دانست و اضافه کرد: در ظرف 2 سال برنامه باید این امر محقق می شد.

داشتن توهم امنیت در انتشار اطلاعات

الهام باتاکید بر اینکه در حوزه نظام اداری الکترونیکی نباید از پدادفند غیر عامل غافل شویم،  اظهار داشت: ولی در برخی موارد مدیران مواردی را پنهان کاری می کنند که جز اطلاعات طبقه بندی شده نیست. این تفکر مانع توسعه شبکه و دولت الکترونیکی می شود.

استفاده از امضای الکترونیکی به جای چاپ اسکناس

وی با اشاره به چاپ تمبر دولتی و اسکناس در کشور گفت: در حال حاضر چاپ اسکناس بسیاری هزینه بر است ولی با بهره برداری از امضای دیجیتال و سند الکترونیکی می توان به جای اسکناس استفاده کرد.

الهام چاپ اسکناس را ناشی ازتعصب حقوقی دانست و ادامه داد: بااستفاده از امضای دیجیتال و سند الکترونیکی چاپ اسکناس را کاهش دهیم.

تاکید بر راه اندازی سامانه مردم

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور با اشاره به انتخاب دکتر احمد بزرگیان به عنوان مرد سال نظام اداری الکترونیکی از وی درخواست کرد تا نسبت به راه اندازی سامانه مردم ایران اقدام کند.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: برای راه اندازی این سامانه موانعی موجود است که امیدواریم بتوانیم تا پایان دولت این امر محقق شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر