۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۲۶۸۷
ناظمی تصریح کرد: نبود کارهای دقیق ژئئوتکنیک یکی از دلایلی رانش در این منطقه بود که براثر این رانش نیم میلیون مترمکب خاک به محور آزادراه آمد و یکسال افتتاح را به عقب انداخت.
پیمانکار بخشی از آزادراه تهران - شمال با بیان اینکه عدم مطالعه دقیق مهندسان مشاور چینی موجب رانش کوه در این منطقه شده بود، گفت: کارفرما پیش بینی کرده است که ساخت قطعه یک آزادراه در نیمه دوم سال آینده به بهره برداری برسد.

اشکان ناظمی با بیان اینکه قرارداد ساخت آزادراه تهران - شمال از سال ۱۳۷۶ بین وزارت راه و ترابری سابق و بنیاد مستضعفان منعقد شد، گفت: ساخت و احداث این آزادراه بطول ۱۲۱ کیلومتر از منطقه شروع تقاطع همت - آزادگان آغاز می شود و تا شهر چالوس ادامه دارد.

وی افزود: ساخت منطقه یک آزادراه حدفاصل همت تا شهرستانک بطول ۳۲ کیلومتر بصورت فایناس به یک پیمانکار چینی داده شده است که در ابتدا حجم ریالی این پروژه ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شده بود که با توجه به معارضان و مشکلات تملک این میزان به دو تا سه برابر افزایش یافت.

پیمانکار بخشی از آزادراه تهران - شمال با تاکید بر اینکه این پروژه ۵۶ کیلومتر مسیر تهران - شمال را کاهش می دهد، اظهار داشت: کارفرما پیش بینی کرده است که در نیمه دوم سال آینده این منطقه به بهره برداری برسد.

ناظمی با اشاره به ساخت منطقه ۲ آزادراه، بیان کرد: ساخت بخشی از تونل های این منطقه در حال انجام است اما کار ساخت در منطقه ۳ به دلیل مشکلات مالی هنوز شروع نشده است.

مدیرعامل شرکت دی با بیان اینکه ساخت ۸ کیلومتر از قطعه ۴ آزادراه بر عهده این شرکت بود، گفت: در این بخش ۲۹۸ هزار مترمکعب بتن ریزی، یک هزار و ۱۱۰ مترتونل، ۲۴۲ هزار تن آسفالت و ۴۲۰ عدد علمک روشنایی نصب شده است.

وی به شروع قرارداد منطقه ۴ از اوایل فروردین ۱۳۸۳ اشاره کرد و افزود: اولین قرارداد از سال ۸۳ تا پایان سال ۹۰ بود و قرارداد بعدی از ابتدای سال ۹۰ تا انتهای سال ۹۱ منعقد شد تا سرانجام به تکمیل پروژه انجامید.

ناظمی با بیان اینکه هزینه کارفرما ۵۸,۵ میلیارد تومان است که به شرکت پرداخت شده است، گفت: ۱۲۰ میلیارد تومان برای کل منطقه تا سال ۹۰ هزینه شد که ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و ۹۳ میلیارد توما هم از سال ۹۱ به بعد تامین شد که ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی به همراه داشت.

وی هزینه کل پروژه را ۲۱۳ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: حدود ۵۲۹ ملک با مساحت ۷۳۲ هزار مترمربع معارض در این قطعه وجود داشت که از سوی شرکت خریداری شد که از این تعداد ۳۸۰ ملک در منطقه کاری شرکت دی قرار داشت.

وی در خصوص دلیل روند کند ساخت آزادراه تهران - شمال، اظهار داشت: یکی از موانع پیش روی شرکت، عدم ثبت مالکیت معارضان بود زیرا دو روستا در این طرح وجود داشتند که اغلب زمین های آنها سند نداشت و روستاییان هم توان اثبات این موضوع را نداشتند.

ناظمی تصریح کرد: شرایط اقلیمی منطقه مازندران هم یکی از دلایلی بود که فقط اجازه یک فصل کار را به ما می داد و ترافیک زیادی هم در فصل های بهار و تابستان در این منطقه وجود دارد که محدودیت هایی را برای تردد ماشین آلات راهسازی بوجود می آورد.

مدیرعامل شرکت دی با بیان اینکه موضوع دیگر محدودیت دربرداشت مصالح بود، گفت: فاصله زیادی میان معدن و پروژه وجود داشت ضمن آنکه این منطقه از نظر مصالح بسیار فقیر است و با مخلوط مواد معدنی خاص توانستیم تراکم مورد نظر را بوجود بیاوریم.

وی با انتقاد از عملکرد شرکت مشاور چینی پروژه، اظهار داشت: در ابتدا این شرکت به عنوان مهندس مشاور انتخاب شد که که در حین انجام کار متوجه نقص هایی در طراحی این شرکت مشاور شدیم به همین جهت کار طراحی به یک شرکت مهندسی ایرانی سپرده شد.

ناظمی تصریح کرد: نبود کارهای دقیق ژئئوتکنیک یکی از دلایلی رانش در این منطقه بود که براثر این رانش نیم میلیون مترمکب خاک به محور آزادراه آمد و یکسال افتتاح را به عقب انداخت.

مدیرعامل شرکت دی با اشاره به وجود ترانشه های مرتفع در این منطقه، بیان کرد: در این منطقه چند لایه متفاوت خاک وجود دارد که باید در ابتدا مطالعات دقیقی بر روی آن انجام می گرفت اما پس از مشخص شدن این موضوع و حضور شرکت مهندسان مشاور ایرانی، مشکل این پروژه حل شد و در بخش هایی که احتمال ریزش وجود داشت با دیواره های بزرگی بسته شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر