۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۲
کد خبر: ۲۵۳۲۰
وزیر خارجه عراق مطرح کرد:
وزیر امور خارجه عراق درباره میانجی گری این کشور در روابط ایران و عربستان گفت: این اقدامات از سال گذشته ادامه دارد و من پیام هایی میان دوکشور رد و بدل کرده ام.
به گزارش پایداری ملی، ابراهیم جعفری در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما افزود: بارها رسما رفتار دولت ترکیه در تجاوز به خاک عراق را محکوم کرده ایم و شکایاتی نیز به شورای امنیت، اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی ارائه کرده ایم که متاسفانه تاکنون بی نتیجه بوده است.
وی گفت: در مذاکرات اخیر مقامات ترکیه و عراق، ترک ها قول دادند نیروهای خود را از عراق خارج کنند و ما منتظر اقدامات عملی آنها هستیم.
جعفری در پاسخ به این سوال که آیا در توافق اخیر، تاریخ مشخصی برای خروج نیروهای ترکیه از خاک عراق مشخص شده است اظهار داشت: آنها تاریخ مشخصی برای خروج نیروهایشان از عراق اعلام نکرده اند، اما ما از همه اهرم ها در سطح دولت های عربی و کشورهای اسلامی و همچنین جامعه بین المللی استفاده خواهیم کرد تا نیروهای ترکیه را از خاک عراق بیرون کنیم.
وی در ادامه این گفتگو با اشاره به اوضاع موصل گفت: به زودی آخرین پایگاه داعش در موصل فرو خواهد ریخت.
سرنوشت داعشی ها بعد از آزادسازی موصل
وزیر خارجه عراق همچنین در خصوص سرنوشت داعشی ها بعد از آزادسازی موصل اظهار داشت: تعیین تکلیف و تصمیم در باره سرنوشت داعشی های تسلیم شده و یا دستگیر شده با دستگاه قضایی عراق خواهد بود و اجرای عدالت در برخورد با آنها در اولویت است.
وی تاکید کرد: البته جنایتکارانی که در موصل و عراق حمام خون راه انداخته اند به سزای اعمال خود خواهند رسید.
جعفری در باره مسدود کردن مسیرهای تروریست ها به عراق گفت: همکاری های امنیتی و اطلاعاتی خوبی میان ایران، سوریه، عراق و روسیه وجود دارد و این همکاری امنیتی میان چهار کشور داعش را تحت فشار قرار داده و اقدامات نظامی آنها را محدود کرده است.
هشدار به دولت های حامی تروریست ها
وزیر امور خارجه عراق خطاب به دولت های حامی تروریست ها تصریح کرد: پیام ما این است که آنها به حمایت های خود از داعش و تروریست ها خاتمه دهند و خطر داعش را جدی بگیرند.
وی افزود: داعش با هرکس حتی حامیان خود اختلاف نظر داشته باشد به گفتگو متوسل نمی شود بلکه با خشونت و اقدامات جنایتکارانه پاسخ می دهد و این باید برای کشورهای حامی داعش درس عبرت باشد.
ابراهیم جعفری در ادامه این گفتگو در باره روابط عراق و عربستان گفت: تلاش می کنیم روابط دو کشور بهبود یابد.
وی افزود: روابط ما با کشورهای همسایه بر اساس واقعیت های منطقه و احترام به حاکمیت ملی و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر تعریف شده است و امیدواریم این روابط با احترام به حقوق یکدیگر گسترش یابد.
میانجی گری در روابط ایران و عربستان
وزیر امور خارجه عراق همچنین در مورد میانجی گری این کشور در روابط ایران و عربستان اظهار داشت: این اقدامات از سال گذشته ادامه دارد و من پیام هایی میان دوکشور رد و بدل کرده ام زیرا عربستان و ایران در غرب و شرق عراق قرار دارند و هر گونه بحران در روابط ایران و عربستان، عراق را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد و نزدیکی روابط این کشورها به نفع عراق نیز خواهد بود.
وی در مورد اینکه آیا در این سفر حامل پیامی ازجانب دولت عربستان بوده است یا خیر گفت: پیام کتبی، خیر؛ اما من پیام هایی شفاهی را طی ماه های اخیر میان مسئولان این کشورها رد و بدل کرده ام و تلاش خواهیم کرد مواضع آنها را به هم نزدیک کنیم.
جعفری همچنین در باره جوسازی رسانه ای علیه روابط دوستانه ایران و عراق اظهار داشت: این مسئله حاصل کار رسانه های مغرض است که تلاش می کنند روابط دوستانه دو کشور را به عنوان تهدید شیعه در منطقه جلوه دهند؛ غافل از اینکه اشتراکات فرهنگی و مذهبی دو کشور و همسویی سیاست های منطقه ای و همچنین تهدیدات مشرک ایران و عراق آنها را به هم نزدیک کرده است.
وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران نخستین کشوری بود که دولت عراق را به رسمیت شناخت و در حمله داعش به خاک عراق نیز از ما حمایت عملی کرد، بنابراین ما دست هر کشور دیگری را که اینگونه رفتار کند و به حاکمیت ملی و منافع مردم عراق احترام بگذارد صمیمانه می فشریم.
جعفری افزود: امروز ایران در عراق به ما کمک مستشاری می دهد و این کمک بر اساس درخواست رسمی دولت عراق است، همچنانکه دیگر کشور ها نیز در این امور فعال هستند.
خاطرات اعدام صدام
وی در مورد خاطراتش از اعدام صدام گفت: صدام یک روز قبل از تحویل به نیروهای عراقی از امریکایی ها خواسته بود که او را به دولت عراق تحویل ندهند که امریکایی ها گفته بودند دیگر فرصت از دست رفته است، صدام به امریکایی ها وعده داده بود که اگر مرا اعدام نکنید در سه مورد با شما همکاری خواهم کرد: اول مقابله با ایران در منطقه، دوم در اختیار قرار دادن امتیاز نفت عراق و سوم مبارزه با القاعده و تروریسم در منطقه که دیگر فرصت معامله گذشته بود و صدام به جزای اعمال خود رسید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر