۲۵ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۲۴۲۸
رییس جهاد دانشگاهی علم و صنعت :
رییس جهاد دانشگاهی علم و صنعت در مورد نقش تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمال شده علیه صنعت نفت ایران گفت: در کل، تحریم توسعه صنعت نفت را با موانعی مواجه می‌کند، اما روش صحیح برای مقابله با این امر آن است که در شرایط عادی به منظور ارتقای توان داخلی، خریدهای خارجی محدود شود و با روشهای مناسب تجهیزات مورد نیاز را در داخل کشور بسازیم تا محدودیتی برای تهیه مواد اولیه در شرایط تحریم ها نداشته باشیم.
دکتر"حمیدرضا طیبی" در آستانه هجدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در گفت وگو با خبرنگار شانا  تاکید کرد که تولیدکنندگان داخلی از محدود شدن خریدهای خارجی و اجبار به استفاده از توان داخل استقبال می‌کنند. در مجموع تحریم‌های فعلی باعث توسعه صنایع کشور می‌شود ، اگرچه تامین مواد اولیه و ارز با مشکلاتی مواجه است.

به گفته ی طیبی باید تدابیری برای دوران تحریم در نظر گرفته شود که با جبران گرانیهای تحمیل شده به خاطر افزایش قیمت ارز و تامین مواد اولیه و قطعات از طریق واسطه‌ها، بنیه مالی سازندگان برای توسعه فعالیت‌ها و تامین نیازها حفظ شود.

این عضو جهاد دانشگاهی با تاکید بر این که برای مقابله با تحریم‌ها باید دارای استراتژی و برنامه بود، گفت: باید نفت را با فناوری بومی استخراج و به فرآورده با ارزش افزوده بالا تبدیل کنیم. رسیدن به این هدف مستلزم تدوین برنامه ای جامع و بلند مدت برای توسعه فناوری در کشور و به صورت خاص در صنعت نفت و هماهنگ عمل کردن کلیه نهادهای مرتبط جهت تحقق اهداف در زمانهای مورد نظر و رسیدن به اقتصاد دانش بنیان متکی بر درآمد حاصل از تولید ملی است.

طیبی با اشاره به این که راهکارهای نظارت بر اجرای پروژه‌های پژوهشی در صنعت نفت ایران تدوین شده است، گفت: مهمتر از آن تدوین سند توسعه فناوری در صنعت نفت است که بر مبنای آن در حوزه مهندسی پایه، ساخت تجهیزات و تولید محصولات شیمیایی و پتروشیمایی صاحب دانش شویم.

رییس جهاد دانشگاهی علم و صنعت افزود: همچنین باید روش کسب دانش مشخص شود؛ به عنوان مثال اگر برای کسب فناوری فقط بخواهیم به انجام پژوهش در داخل تکیه کنیم ، با توجه به محدودیت منابع پژوهشی حتی اگر موازی کاری نکنیم ،دستیابی به فناوری‌های مورد نیاز بسیار زمان‌بر خواهد بود. در صورتی که براحتی می‌توانیم با تجمیع خریدهای خارجی مورد نیاز و گرفتن امتیاز انتقال تکنولوژی از شرکت‌های بزرگ دربسیاری از زمینه‌ها صاحب دانش شویم. این کاری است که دو کشور چین و کره جنوبی انجام دادند. ما نیز با استراتژی مناسب می‌توانیم از این فرصت بزرگ استفاده کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر