۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۹۸۹۹
یک کارشناس مسائل اقتصادی تشکیل کمپین آری به تولید ملی را بلحاظ نقش آن در حمایت از رونق تولید را مسئله ای اساسی و مهم ارزیابی کرد و گفت: پیش از تشویق مردم به استفاده از کالاهای داخلی باید کالاهای استاندارد تولید کنیم.
بهمن آرمان در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: اینکه در مردم باور استفاده از تولیدات ملی ایجاد شود ارزشمند است اما نکته مهم این است که صرف راه اندازی کمپین و تبلیغات و ایجاد باور در مردم و دادن شعارهایی مبنی بر حمایت از تولید داخل کافی نیست.وی تصریح کرد: از آنجا که اقتصاد امروز جهانی شده و مرز بین مبادله کالا در جهان در حال فرو ریختن است، باید بررسی شود که کشور ما در چه زمینه هایی دارای مزایای نسبی هست و در چه زمینه هایی نیست.

وی گفت: با جهانی شدن اقتصاد نه تنها هزینه های تحقیق و توسعه در واحدهای صنعتی بالا رفته بلکه تولید در ابعاد کلان صورت می گیرد و این در حالی است که ما نه توان تولید تکنولوژی داریم و نه قادر به تولید انبوه هستیم چرا که واحدهای تولیدکننده ما در مقایسه با سایر کشورهای دنیا کوچک هستند. به طور مثال در حالی که بزرگترین کارخانه ما ظرفیت تولید ۱۲ هزار دستگاه کولر گازی در سال را دارد اما کارخانه ای در کره جنوبی دو و نیم میلیون دستگاه در سال تولید می کند و طبیعی است که ما توان مقابله با چنین کارخانه ای نداریم.

این اقتصاددان افزود: برای کشوری مانند ایران جهت تولید محصولات با برند جهانی هیچ راهی نیست جز اینکه اقدام به تولید برندهای داخلی کند. به طور مثال ظرفیت تولید لوازم خانگی در حال انتقال به شرق آسیاست و در آینده نه چندان دور به چین منتقل می شود، گذشته از این اگر ما به کشورهای اروپایی سفر کنیم دیگر مانند بیست سال پیش، برندهای اروپایی جایگاهی در این بازارها ندارند و تولیدات کره و ژاپن جایگزین آنها شده اند.

وی با تاکید بر اینکه در اقتصاد امروز جهان یک تقسیم جهانی کار و سرمایه وجود دارد که ما باید آن را مبنای کار قرار دهیم، تصریح کرد: بتازگی از نمایشگاه لوازم خانگی بازدید کردم، در این نمایشگاه در شعاری نوشته شده بود که از تولیدات خوب داخلی حمایت کنیم ولی من که از هرسه سالن بازدید کردم فقط یکی دو مارک تولید داخل دیدم و باقی محصولات، کالاهای وارداتی از اروپا و آسیا بودند که طبعا دارای کیفیت بالایی هستند که حتی با دلار بیش از سه هزار تومان هم توان رقابت دارند.

 این کارشناس مسایل اقتصادی با بیان اینکه واحدهای تولیدی در ایران چنان کوچک هستند که با کمترین نسیمی آسیب می بینند، ادامه داد: شاهد مدعا اینکه طبق گفته های مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور، چهار هزار واحد صنعتی داریم که به خاطر واردات تعطیل شده اند.آرمان در همین ارتباط افزود: به گفته مدیرعامل صنایع کوچک دلیل تعطیلی این واحدها نه تنها کمبود سرمایه در گردش بلکه ناتوانی در تولید در مقیاس جهانی، عدم بهره گیری از فناوری های نوین و استفاده نکردن از فناوری های جدید در تولیدات داخلی است.

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: کالاهای ایرانی حتی در لوازم خانگی مونتاژ تلقی می شوند و در صنعت خودروسازی که ما فکر می کنیم خیلی پیشرفت کرده ایم، خودرو پژو ۲۰۶ هنوز سه هزار یورو هزینه ارزی دارد یا برای تولید ماشین لباسشویی ۸۵ درصد از لوازم را از خارج وارد می کنیم و در نتیجه تولیدات ما در مقابل تولیدات خارجی توان رقابت را از نظر کیفیت ندارند.

آرمان با این توضیح، اضافه کرد: بنابراین فکر می کنم پیش از آنکه مردم به استفاده از کالاهای داخلی تشویق شوند، باید زمینه هایی را فراهم کنیم که بتوانیم کالاهایی با استانداردهای جهانی تولید کنیم. ما الان در مورد تولید لوازم خانگی، پارچه و پوشاک بسیار عقب تر از کشوری مانند ترکیه هستیم چرا که این کشور اقدام به راه اندازی واحدهای بزرگ جهانی کرده ولی ما علیرغم داشتن ماشین آلات پیشرفته تر قادر به رقابت با محصولات ترکیه ای هم نیستیم.

آرمان در پایان تاکید کرد: مجبور کردن مردم به استفاده از محصولات نامرغوب داخلی می تواند زمینه را برای حاکمیت دوران کمونیسم شرق اروپا فراهم کند که مردم مجبور بودند تولیدات داخلی را خریداری کنند و هنگامی که این چتر حمایتی برداشته شد آن محصولات جایگاه خود را از دست دادند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر