۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۱
کد خبر: ۹۵۷۶
نرخ تورم در اقتصاد ما همیشه بالا بوده است. تنها در دو سال پس از انقلاب توانستیم نرخ تورم یک‌رقمی را تجربه کنیم.
مشاور ارشد اقتصادی رییس جمهور گفت: وضعیت کنونی فرصت خوبی است به نوعی اجماع دست پیدا کنیم و زیر یک چتر اقتصادمان را دنبال کنیم که در این راه اقتصاد مقاومتی راهگشاست.مسعود نیلی مشاور ارشد اقتصادی رییس جمهور عنوان کرد: ما اکنون فهرستی از تجربیاتی داریم که در این چند سال ذخیره کرده‌ایم. با در نظر گرفتن این موارد و شرایطی که در آن به سر می‌بریم، فرصتی برای سعی و خطا نیست و نمی‌توانیم مجدداً به تکرار اشتباهات گذشته برگردیم.

وی افزود: شاید این فرصت خوبی باشد که ما در این شرایط به نوعی اجماع دست پیدا کنیم و زیر یک چتر اقتصادمان را دنبال کنیم. سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی این ظرفیت را دارد که اگر تفسیر درستی از آن بکنیم یک چارچوب خوبی شود برای اینکه دولت، قوه مقننه، قوه قضائیه و مجموع افکار عمومی بتوانند یک تفسیر را دنبال کنند که این گذرگاه بسیار سختی است که در دهه ۹۰ پیش‌رو داریم و حتماً سرنوشت‌ساز خواهد بود؛ اگر بتوانیم عبور کنیم.

وی با اشاره به وضعیت تورم گفت: نرخ تورم در اقتصاد ما همیشه بالا بوده است. تنها در دو سال پس از انقلاب توانستیم نرخ تورم یک‌رقمی را تجربه کنیم. یکی سال ۱۳۶۴ که نرخ تورم هفت‌درصدی داشتیم و دیگری سال ۱۳۶۹ که نرخ تورم حدوداً ۹ درصد بود. وی افزود: نکته مهم این است که همان تورم یک‌رقمی سال ۱۳۶۴ در سال ۶۵ به ۲۵ درصد رسیده است. پس از سال ۶۹ هم تورم سال ۱۳۷۰ به حدود ۲۱ درصد رسید. بنابراین کاهش تورم مهم نیست، این استمرار و پایین نگه داشتن تورم است که اهمیت دارد.

وی خاطرنشان ساخت: ما از مرداد ۹۲ که تورم نقطه ‌به‌ نقطه حدود ۴۳٫۵ درصد بود، آن را به حدود ۱۹٫۲ درصد در اسفند ۹۲ و ۱۷ درصد در فروردین سال ۹۳ کاهش داده‌ایم. یعنی حدود ۲۴ واحد درصد، تورم در این چند ماه کاهش یافته است.وی تاکید کرد: هرچند این میزان کاهش تورم در کشور ما یک رکورد محسوب می‌شود، اما هنوز تورم در اقتصاد ما بالاست. ما همچنان رکورد دار تورم در دنیا هستیم و کاهش آن برایمان لازم و ضروری است. بنابراین برای غلبه بر چالش‌ها، به رشد اقتصادی اشتغال‌زا، با لحاظ محدودیت کنترل تورم نیاز داریم.

وی مهمترین مساله کشور را در شرایط کنونی اشتغال ذکر کرد و گفت: مهمترین مسئله ای که نقش سرنوشت‌سازی در اقتصاد ما در دهه ۹۰ بازی خواهد کرد، موضوع اشتغال و یافتن راه‌ حلی برای عبور از این گذرگاه است.وی با ابراز نگرانی از بیکاری دانش آموختگان دانشگاهها گفت: اگر تعداد دانشجو در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ایران را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم با کنار گذاشتن کشور آمریکا که به نوعی بالاترین آموزش عالی دنیا را در اختیار دارد و نوعی فراکشور تلقی می‌شود، ما از بیشترین تعداد دانشجو در بین سایر کشورها برخوردار هستیم.

وی افزود: دولتهایمان در آموزش عالی سرمایه‌گذاری بسیاری کرده اند؛ بدون اینکه اقتصادمان توانایی جذب این فارغ‌التحصیلان را داشته باشد. اقتصاد ما باید مسیری در پیش بگیرد که موضوع اشتغال این جمعیت را حل کند.

 پارس


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر