82البته آماری که
این گونه در نشریه گاردین منتشر شده، مربوط به سال ۲۰۱۱ یعنی حدود سه سال
پیش است. بی گمان با توجه به افزایش حجم کاربران این شبکه اجتماعی از سه
سال گذشته تا کنون، میتوان انتظار داشت این ارقام نیز اساسا تغییر کرده
باشند.
این همه نشان از شدت تأثیرگذاری این شبکه اجتماعی به دلیل
حجم بالای مخاطبان آن دارد. به گونهای که بنا بر آخرین آمار تعداد مخاطبان
فعال در یک ماه فیسبوک اکنون به یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون رسیده که بیش
از ۱۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است؛ به این معنا که اگر
فیسبوک یک کشور بود، جمعیت آن چیزی به اندازه تقریبی جمعیت کشور چین بود.
شاید همین حجم مخاطبان است که اکنون زاکربرگ و دوستان وی را به یکی از ثروتمندترین افراد جهان تبدیل کرده، به گونهای که سود دارایی این شبکه اجتماعی بنا بر آخرین گزارشی که دیروز منتشر شده، به سه میلیارد دلار در سال میرسد و در سال ۲۰۱۴، این سود سالانه نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.
این همه نشان از قدرت بالای تأثیرگذاری این شبکه اجتماعی به اندازه حجم مخاطبان آن و به وسعت کره خاک دارد. نگاهی با این جزئیات به شبکههای اجتماعی و به شکل کلی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، بیانگر یک موضوع بیشتر نیست و آن اینکه چه دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم، اکنون مدتهاست وارد عصر اطلاعات شدهایم؛ بنابراین، نگاه دقیق به ظرفیتها و تواناییهای شبکههای اجتماعی و فضای سایبری در کنار درک و دقت به خطرات آن، راه توسعه در آینده نزدیک است؛ توسعه در همه حوزههای انسانی اعم از سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی.