۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۹۰۴۰
معاون عمرانی استانداری همدان با تاکید بر اینکه پیوست پدافند غیرعامل برای پروژه ها لحاظ شود، گفت: مدیران به صورت میدانی و عملیاتی در زمینه پدافند غیرعامل آموزش ببینند.

محمودرضا عراقی امروز در کارگروه پشتیبانی و خدمات شهری در پدافند غیرعامل استان همدان با اشاره به اینکه 11 کارگروه در رابطه با پدافند غیرعامل وجود دارد، اظهار کرد: باید با استفاده از خرد جمعی و استفاده از اطلاعات درست به دنبال ارتقا پدافند غیرعامل در استان باشیم.

وی افزود: چندین سال است که در سطوح بالایی کشور مدیریت بحران و پدافند غیرعامل با یکدیگر همپوشانی و تداخل دارند چرا که پیشگیری در این دو حوزه امر مشترکی است اما پیشگیری از مسائل طبیعی در مدیریت بحران در دستور کار است.

عراقی با اشاره به اینکه پیشگیری از طریق دفاع غیرنظامی در پدافند غیرعامل در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: با ظهور پدیده ای همچون بیو تروریست پدافند غیرعامل وضعیت پیچیده ای به خود گرفته است.

وی تاکید کرد: باید پدافند غیرعامل به یک نگاه مستمر در توسعه تبدیل شده و در تمامی فعالیت ها  موردنظر قرار گیرد تا به مرور زمان به ضوابط و قانون اجرایی برای اجرا دربیاید.

معاون استاندار همدان افزود: پروژه ها علاوه بر پیوست زیست محیطی باید پیوست پدافند غیرعامل را باید رعایت و اجرایی کنند، برای رسیدن به اهداف در زمینه پدافند غیرعامل باید اقدامات به صورت ضابطه مند اجرایی شود.

وی اظهار کرد: نقشه راه پدافند غیرعامل در کتاب های مختلف در نظر گرفته شده اما تا زمانی که مدیران و افراد دخیل در این امر به صورت میدانی و عملیاتی در زمینه پدافند غیرعامل تمرین نداشته باشند به مشکل می خوریم.

عراقی با اشاره به اینکه دستورالعمل مربوط به پدافند غیرعامل باید جامع و ساده باشد، بیان کرد: در این دستورالعمل باید فرماندهی واحد و ارتباط بخش ها با یکدیگر مورد اهمیت قرار گیرد.

وی تصریح کرد: پدافند غیرعامل از گذشته ها در کشور مطرح بوده ولی در گذشته به نام یک عمل عاقلانه مورد اطلاق قرار می گرفت اما اینک تدابیر در این زمینه نظام مند شده و باید اقدامات نیز به صورت هماهنگ اجرایی شود.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری همدان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در زمان بروز  حوادث طبیعی اولین مساله ای که مورد نیاز است نقشه جامع شهری است، گفت: در حوزه شهری باید آخرین اطلاعات پلان ها و نقشه های توسط شهرداران جمع آوری شود.

مسعود فرزانه تاکید کرد: باید نقشه های جامع شهری به صورت GIS در اتاق بحران و پدافند غیرعامل وجود داشته باشد تا در زمان از بین رفتن اسناد در شهرها بتوان از این اسناد برای مدیریت بحران استفاده کرد.

وی عنوان کرد: شهرداری ها برای تامین آب باید چاه های جدیدی شناسایی کنند تا در صورت بروز بحران با مشکل رو به رو نشویم، همچنین باید زمینی برای تدفین اجساد در صورت بروز بحران در نظر گرفته شود.

فرزانه بیان کرد: باید بر روی ساختمان های بزرگ امکان ورود هلی کوپتر فراهم شود تا در صورت مسدود شدن خیابان ها بتوان از این طریق امدادرسانی و خدمات رسانی داشته باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر