۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۸۹۱۱
ظریف:
نحوه‌ی ادامه گفت‌وگوها در این 20 روز در طول مسیر مشخص می‌شود، ممکن است تصمیم بگیریم مذاکرات دو جانبه با همه‌ هیات‌ها داشته باشیم یا گفت‌وگوهای سه جانبه یا دسته جمعی انجام شود. ممکن است بعد از چند روز آقای ظریف تشخیص دهند که لازم است برای مشورت به تهران برگردند و دوباره به وین بیایند و معاونان گفت‌وگوها را ادامه دهند.
نخستین روز از دور ششم مذاکرات ایران و شش کشور جهان به میزبانی وین بر سر برنامه هسته‌ای کشورمان، در حالی با دیدار سه جانبه ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا آغاز می‌شود که این دور از مذاکرات حکم طولانی ترین و نفس‌گیرترین دور از تاریخ مذاکرات هسته‌ای را خواهد داشت؛ مذاکراتی که برای دو هفته پیش بینی شده است.

 روند تازه مذاکرات ایران با آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان از مهرماه سال 1392 با حضور محمدجواد ظریف در ژنو آغاز شد؛ روندی که در نهایت در دور سوم مذاکرات ژنو به توافقی کوتاه مدت به عنوان گامی مقدماتی برای توافق اصلی، میان ایران و ۱+ ۵ تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» منجر شد؛ توافقی که از 30 دی ماه وارد مرحله اجرا شد و 29 تیرماه زمان پایان شش ماهه گام اول توافقنامه ژنو است.

این توافق‌نامه‌ تعهداتی متقابل و گام به گام در محدوده زمانی شش ماه برای طرفین ایجاد کرد که آزادسازی امکان انتقال بخشی از دارایی تحت تحریم ایران در سیستم بانکی بین المللی بخشی از همین توافق در مقابل فراهم سازی زمینه بازدید و نظارت وسیع تر آژانس بین المللی انرژی اتمی به مراکزی بود که حساسیت‌های کاذب در قبالشان ایجاد شده بود.

همچنین در راستای توافق ژنو مقرر شد در این دوره شش ماهه، طرفین برای رسیدن به راهکاری جامع برای برداشتن «گام نهایی» و حل همیشگی چالش‌های پیش روی برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران مذاکراتی داشته باشند.

در همین راستا دور تازه مذاکرات، از اسفندماه سال ۹۲ در وین از سر گرفته شد تا مفاد توافق‌نامه راه حل جامع تهیه شود و در دور پنجم که از 26 تا پایان روز 30 خرداد ادامه داد و گفت وگوهای پرچالش و سنگینی را در پی داشت، نگارش پیش نویس متن نهایی توافق آغاز شد؛ متنی که به گفته محمدجوادظریف وزیر امورخارجه کشورمان در کنفرانس خبری پس از پایان پنجمین دور مذاکرات، بیش از جمله، پرانتز یا همان موارد اختلاف دارد.

در دور ششم مذاکرات وین که از امروز برای دو هفته برنامه ریزی شده، فرصت بازگشت و گفت و گو برای توافق بر یک به یک موارد اختلاف که در پرانتز قرار گرفته وجود دارد و محمدجواد ظریف به همراه تیمی از ایران در مقابل تیمی از شش کشور جهان به مذاکره خواهد پرداخت که با تمام توان به این دور خواهند آمد؛ دوری از مذاکرات که از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است و بالاخره سرنوشت این گفت و گوی طولانی را مشخص خواهد ساخت.

در این دور از مذاکرات علاوه بر وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا، قرار است ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه این کشور نیز حضور داشته باشد. «سایمون گس» مدیرکل سیاسی وزارت خارجه انگلستان و سفیر پیشین انگلیس در ایران عهده‌دار ریاست نمایندگی این کشور در گروه 1+5 است. «نیکلا دو ریویر» مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه فرانسه که اخیراً در پی عزیمت «ژاک اودیبر» به کاخ الیزه، عهده‌دار ریاست تیم فرانسه در گروه 1+5 شده است.

هانس دیتر لوکاس نماینده آلمان در گروه 1+ 5 نیز  از سال 2010 تاکنون نماینده آلمان در کمیته سیاسی و امنیتی اتحادیه اروپا و نیز نماینده دائمی آلمان در بروکسل بوده است. سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نمایندگی کشورش را در گروه 1+5 بر عهده دارد و وانگ چون مدیرکل سیاسی وزارت خارجه چین نیز نمایندگی این کشور در گروه 1+5 را عهده‌دار است.

علاوه بر محمدجواد ظریف وزیر امورخاجه کشورمان، سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکا و حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه، داوود محمدنیا مشاور وزیر خارجه، محمد امیری مدیر کل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی و پژمان رحیمیان مدیر کل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی، اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران را تشکیل می‌دهند و یک تیم از مشاوران حقوقی از جمله امیرحسین زمانی‌نیا و جمشید ممتاز نیز تیم مذاکره کننده ایرانی را همراهی می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر