۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۸۸۳۲
مروری بر اخبار فناوری اطلاعات؛
کدهای تلفن‌ آذربايجان غربی به 044 یکسان سازی شد، هشدار جدی اپل به کاربرانش، ایران دچار ۵۰ هزار حمله سایبری شد، روش‌های سرقت از کارت‌های بانکی و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.
کدهای تلفن‌ آذربايجان غربی به 044 یکسان سازی شد/ تغییر شماره مشترکین به 8 رقم
در ادامه طرح یکسان سازی کدهای استانی در کشور توسط شرکت مخابرات ایران، روز چهارشنبه چهارم تیرماه تلفن‌های استان آذربایجان غربی هم کد شد. با هم‌كدسازی تلفن‌هاي ثابت استان آذربايجان غربي از چهارشنبه، كدهاي بين شهري 0441، 0442، 0443، 0461، 0462، 0481، 0482 و 0444 به 044 تغيير پیدا کرد.



طرح هم کدسازی در سطح شهرستانهای ارومیه، اشنویه، بازرگان، بوکان، پلدشت، پیرانشهر، تکاب، چالدران، خوی، سردشت، سلماس، شاهین‌دژ، شوط، قره‌ضیاءالدین، ماکو، محمدیار، مهاباد، میاندوآب و نقده انجام شده و شماره مشترکین در این شهرستانها از 7 رقم به 8 رقم تغییر کرد.

مشترکان تلفن‌های ثابت در شهرستان‌ها و روستاهای استان آذربایجان‌غربی برای اطلاع از تغییرات و دریافت شماره جدید خود می‌توانند با شماره 0443131 و در داخل استان با سامانه گویای 3131 و 118 تماس بگیرند. همچنین مشترکان می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت مخابرات استان آذربایجان‌غربی به نشانی www.tcwa.ir و واردکردن شماره تلفن قدیم، از شماره جدید خود مطلع شوند.


اجرای فاز آزمایشی دیتا رومینگ ملی
خبرگزاری اقتصادی ایران/ علی اصغر عمیدیان با بیان این اینکه هماکنون طرح رومینگ ملی برای مکالمه، اساماس و جی پیآرس روی شبکه نسل دوم موبایل قابل اجراست، گفت: طرح رومینگ ملی برای مشترکین رایتل اجرایی شده است که بر اساس آن مشترکین این اپراتور می توانند از پوشش شبکه اپراتورهای همراه اول و ایرانسل استفاده کنند.



وی افزود: هماکنون در حال اجرای فاز آزمایشی دیتارومینگ ملی هستیم تا پس از صدور مجوز برای سراسری شدن نسل سوم موبایل توسط اپراتورهای کشور استفاده از اینترنت و دیتای نسل سوم نیز امکان رومینگ داشته باشد.

معاون وزیر ارتباطات گفت: فاز آزمایی دیتارومینگ ملی در دو استان یزد و قم به اجرا درآمدهاند و با عملیاتی شدن نسل سوم موبایل مشترکین سه اپراتور فعال در کشور میتوانند از خدمات شبکه نسل سوم شامل اینترنت و دیتا به صورت رومینگ نیز استفاده کنند.


هشدار جدی "اپل" به کاربرانش!
عرش نیوز/ شرکت اپل طرحی را برای کاربران اروپایی شروع کرده‌ تا اگر تلفن آیفون خود را در فاصله اکتبر 2009 (مهر 88) تا سپتامبر 2012 (شهریور 91) خریداری کرده و با داغ شدن بیش از حد شارژر تلفن‌شان روبرو شده‌اند، شارژر آن‌ها را بصورت مجانی تعویض کند. چرا که این کاربران ممکن است در معرض خطر قرار داشته باشند.

شارژر مدل A1300، که به همراه محصولاتی چون iPhone 3GS، iPhone 4 و iPhone 4s یا به صورت جدا عرضه شده، به علت یک نقص فنی دارای اشکالاتی است که ممکن است کاربران را از نظر ایمنی با خطر مواجه کند. این مدل شارژر از سال 2012، با A1400 جایگزین و ایرادات آن برطرف شد.

احتمالا فکر می‌کنید چرا باید برای دستگاهی که چند سال قبل عرضه شده چنین هشدار جدی و قاطعی داده شود، اما باید توجه داشته باشید که در حال حاضر، میلیون‌ها نفر از این مدل شارژر استفاده می‌کنند و این طرح تعویض، برای اپل اهمیت ویژه‌ای دارد. لذا از کاربران درخواست کرده تا به نزدیک‌ترین اپل استور یا مرکز تایید شده خدمات اپل مراجعه کرده و یکی از مدل‌های جدید را دریافت کنند. آن‌هایی هم که قادر به این کار نیستند، با مرکز خدمات فنی اپل تماس گرفته و برای ارسال مدل جدید درخواست دهند. برای شناسایی شارژرهای معیوب، می‌توانید از تصویر زیر کمک بگیرید.



شاید شارژر آیفون شما هم از همین مدل باشد پس احتیاط کنید و سعی کنید یک شارژر جدید تهیه کنید.


جدیدترین آمار کاربران اینترنت در ایران
پایگاه خبری تحلیلی هم اندیشی/ جدیدترین آمارها از استفاده کاربران ایرانی از اینترنت نشان می دهد که ضریب نفوذ اینترنت در ایران به ۴۹.۱۳ درصد رسیده و اتصال به شبکه اینترنت از طریق تکنولوژی ADSL بیشترین سهم را در میان سایر اتصالات به خود اختصاص داده است؛ در همین حال استان مازندران بیشترین کاربران اینترنت در ایران را در اختیار دارد.

پس از این استان، تهران با ضریب نفوذ ۶۸.۰۴ ، اصفهان با ضریب نفوذ ۵۹.۳۲ ، خوزستان با ضریب نفوذ ۵۶.۲۸ و سمنان با ضریب نفوذ ۵۳.۸ در رده های بعدی قرار دارند و استان خراسان شمالی محروم ترین استان از نظر دسترسی به اینترنت با ضریب نفوذ ۲۷.۵۵ درصد محسوب می شود.



ایران دچار ۵۰ هزار حمله سایبری شد
رئیس سازمان پدافند غیرعامل این هفته از کشف حدود ۵۰ هزار حمله آگاهانه سایبری علیه ایران در سال گذشته خبر داد که همه از سوی ایران پاسخ داده شد و گفت: در مورد موضوع آسیب پذیری خونریزی قلبی، ایمیل های کاربران ایرانی و بانکها بیشترین آسیب را دیدند.

به گفته سردار جلالی اغلب شبکه های بانکی در آسیب پذیری خونریزی قلبی این ضعف را داشتند و ما متوجه شدیم که اینها در حال نشت اطلاعات بودند؛ فقط بانک ملی این ضعف را نداشت و آسیبی متوجه آن نشد.


روش‌های سرقت از کارت‌های بانکی
الف/ رییس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان یافته پلیس سایبری کشور روش‌های سرقت از کارتهای بانکی را تشریح کرد. سرهنگ کاظمی با بیان اینکه بیشترین شگرد کلاهبرداران در حوزه جرایم مالی سوء استفاده از اعتماد شاکی و فیشینگ است به استفاده ازسیستم کارتخوان و سوء استفاده شیادان از این دستگاه سودمند و سهل انگاری و بی توجهی رایج در بین شهروندان اشاره کرد و گفت: عدم جانمایی مناسب دستگاه‌های کارت خوان (POS)، به منظور کشیدن کارت و ورود رمز آن توسط صاحب کارت و دور ماندن چشم اطرافیان از رمز افراد یکی از این موارد به شمار می آید که باید توسط فروشندگان برطرف شود.



وی عدم دسترسی به دستگاه‌های کارت خوان توسط مشتریان را یکی از موارد سوء استفاده افراد شیاد عنوان و تصریح کرد: رایج شدن چنین سهل انگاری هایی موجب شده تا امنیت پرداخت الکترونیک از طریق دستگاه (POS) کاهش یافته و زمینه را برای انواع کلاهبرداری، سرقت و برداشت های غیرمجاز از مشتریان فراهم کند.

رییس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان یافته در خصوص جدیدترین شگرد کلاهبرداران و سارقان در فضای مجازی گفت: در این خصوص بزهکاران از طریق نصب مدارهای مغناطیسی بر روی دستگاه‌های پوز اطلاعات کارت مشتریان را در حافظه جانبی مدار ذخیره کرده و سپس با استفاده از دستگاه کارت خوان اطلاعات حساب مالباختگان را دریافت و سپس با استفاده از کارت جعلی ساخته شده اقدام به برداشت وجه و خرید اینترنتی می کنند که در همین زمینه نیز فروشندگان باید دقت لازم را در زمینه نگهداری مناسب دستگاه‌های POS خود داشته باشند.

وی در خاتمه تخصصیص درگاه ها به افراد دارای صلاحیت ،کنترل دوره ای محتوای سایت های دارنده درگاه را از عومال کاهش کلاهبرداری و یکسان سازی آدرس درگاه ها را از عوامل کاهش فیشینگ عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر