۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۵
کد خبر: ۸۶۸۹
کارشناسان امنیت اینترنت هشدار می دهند که نوارابزارهای اینترنتی که معمولاً در وب سایت های دانلود رایگان فایل به کاربران پیشنهاد می شود، ممکن است آلوده به انواع بدافزار و ابزارهای نفوذ باشند؛ در این میان، نوارابزارهایی که به طور خودکار و بدون اجازه کاربر بر روی مرورگرهای وب نصب می‌شوند، ‌خطرناک‌تر هستند.
بر اساس اعلام شرکت ضد ویروس پاندا سکیوریتی، تبلیغات ناخواسته، ایجاد مزاحمت و احتلال و سرقت اطلاعات کاربر،‌ حداقل مشکلاتی است که این ابزارهای به ظاهر امن ایجاد می‌کنند.

به گفته لوییس کرونز مدیر ارشد لابراتوارهای پاندا،‌ این "ابزارک" ها در حقیقت نوعی Hijacker مرورگر وب به حساب می آیند و اغلب در قالب پیشنهاد یک نوار ابزار (Toolbar) در کنار دانلود فایل های رایگان از اینترنت منتشر می شوند. آن ها، در اولین قدم، صفحه خانگی مرورگر وب و موتور جستجوی پیشفرض کاربر را به Search.ask.com تغییر می دهند و ممکن است عبارات جستجو شده کاربر را جمع آوری و در پایگاه داده های خود ذخیره کنند. البته بخش بزرگی از این نوارابزارها هم برای مقاصد جاسوسی طراحی می‌شوند و امنیت کاربران خانگی و سازمانی را کاملاً تحت تاثیر قرار می‌دهند.

هر چند این نوار ابزارها از لحاظ فنی جزء ویروس ها و فایل های مخرب طبقه بندی نمی شوند،‌ اما همواره به عنوان نرم افزارهای نامطلوب (PUP) شناسایی می شوند.

iLivid یکی از شایع ترین نرم افزارهای نامطلوب است که در اغلب سایت های دانلود وجود دارد و معمولاً به شکل نوارابزار دانلود ویدیو به کاربر پیشنهاد می شود. بررسی های بیشتر پاندا ،‌ نشان میدهد که این ابزارک می تواند پردازش های اصلی خود را از دید نرم افزار امنیتی سیستم مخفی نگهدارد. در مواردی که این نوارابزار از قبل در سیستم فعال باشد،‌ می تواند حتی از نصب نرم افزار امنیتی هم جلوگیری کند و یا حتی در عملکرد تجهیزات جانبی که از طریق یو اس بی به سیستم متصل می شوند،‌اختلال ایجاد کند.

ضدویروس پاندا،‌به تمام کاربران خانگی و شخصی اینترنت و نیز مدیران شبکه های سازمانی توصیه می کند تا هرگز نرم افزارهای ناشناخته را از وب سایت های نامعتبر دانلود نکنند و همیشه برای دانلود فایل ها و نرم افزارهای مورد نیاز خود به وب سایت های شناخته شده و امن مراجعه کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر