۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۸۶۶۳
هشدار FBI به دانشجویان آمریکایی مقیم خارج:
سازمان اف.بی.آی با انتشار فیلمی آموزشی، به دانشجویان آمریکایی که در خارج از این کشور تحصیل می‌کنند، هشدار داد که در دام سازمان‌های جاسوسی کشورهای دیگر نیفتند.
سازمان اف.بی.آی با انتشار فیلمی آموزشی، به دانشجویان آمریکایی که در خارج از این کشور تحصیل می‌کنند، هشدار داد که در دام سازمان‌های جاسوسی کشورهای دیگر نیفتند.

در سال 2010 یک دانشجوی آمریکایی به اتهام این که از سوی سازمان جاسوسی چین تطمیع شده بود تا با پیوستن به سرویس خارجی سازمان سیا، اطلاعات محرمانه آن را به چینی‌ها برساند، به 4 سال زندان محکوم شد.

جاسوس خارجی‌ها نشوید!

شریور در دادگاه اعتراف کرد که هدف او این بود که با استخدام در سازمان‌های دولتی آمریکا، اطلاعات طبقه‌بندی‌شده را به چینی‌ها بفروشد.

وی در مدتی که درچین حضور داشت بابت انجام کارهای پیش پا افتاده همچون نوشتن مقاله، بیش از 70 هزار دلار پول گرفته بود.

این دانشجو گلن شریور نام داشت که در دانشگاه شانگهای تحصیل می‌کرد و مورد توجه سازمان جاسوسی چین قرار گرفته و با دریافت پول حاضر به همکاری با آنها شده بود.

جاسوس خارجی‌ها نشوید!

گلن شریور

هرچند جاسوسی شریور، افشا شد اما سازمان اف.بی.آی معتقد است دانشجویانی مثل او که در خارج از آمریکا تحصیل می‌کنند، در معرض دام سازمان‌های جاسوسی دیگر کشورها قرار دارند و احتمالا شریورهای زیادی وجود داشته باشد.

به همین دلیل، اف.بی.آی فیلمی با عنوان «بازی گروگان‌ها: ماجرای گلن شریور» تولید کرده که هدف از آن هشدار دادن به دانشجویان آمریکایی مقیم خارج درباره دام سازمان‌های جاسوسی است.

به گفته ناظران مستقل، این فیلم نیم ساعته شبیه فیلم‌هایی است که آمریکایی‌ها در دوران جنگ سرد علیه حکومت شوروی می‌ساختند.

اف.بی.آی در بیانیه‌ای درباره این فیلم اعلام کرده که توصیه می‌کند دانشجویان آمریکایی که قصد تحصیل در خارج از کشور دارند قبل از ترک آمریکا این فیلم را ببینند تا بفهمند که چطور مورد هدف سازمان‌های جاسوسی بیگانه قرار می‌گیرند.


در این فیلم به دانشجویان توصیه‌های ذیل شده است:

· نسبت به «پرداخت پول برای هیچ» و یا هر پیشنهاد جذاب دیگری همچون ارائه ویزا، اقامت و نوشتن مقالات، حساس و شکاک باشید.

· اطلاعات شخصی خود را خصوصا از طریق شبکه‌های اجتماعی، تا حداقل ممکن نشر دهید.

· ارتباطات خود با افرادی که روابطی با دولت حاکم دارند، حداقل کنید.

· هرگونه دریافت پول در خارج را از طریق پر کردن اظهارنامه مالیاتی یا اسناد مالی دیگر گزارش دهید تا نشانگر پایبندی شما به قوانین آمریکا باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر