۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۸۵۵۷
یک استاد دانشگاه و محقق مسائل اجتماعی با بیان ایرادهای وارد بر طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده گفت: کنترل جمعیت بار دیگر با نام «باروری سالم» در این طرح نهادینه شده است.
فاطمه نعمتی با اشاره به طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده گفت: پس از بررسی کارشناسی «طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده» 55 ماده‌ای مجلس شورای اسلامی اشکالاتی به آن وارد است.

وی ادامه داد: هدفگذاری طرح، مغایر با سیاست‌های ابلاغی و اعلامی مقام معظم رهبری  است زیرا ایشان در سیاست ابلاغی حد بالاتر از جانشینی را معین کردند، در سال 90 نیز عدد 150 میلیون نفر را مطرح فرمودند که اگر قرار است هر اقدامی برای کنترل جمعیت صورت گیرد بعد از رسیدن به 150 میلیون نفر باشد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: در حالی هدفگذاری در این طرح رسیدن به نرخ 5.2 اعلام شده است و این مسئله زمینه ساز منفی شدن جمعیت و حرکت به سوی انقراض نسل است.

وی ادامه داد: در تعاریف این طرح به باروری مطلوب و جمعیت اشاره شده و در آن قید شده با لحاظ کلیه مسائل اجتماعی، فرهنگی و جسمانی واژه‌های «کلیه مسائل اجتماعی و فرهنگی» مبهم است چه مسائلی و در چه حد و میزانی باروری را نامطلوب می کند؟

نعمتی خاطرنشان کرد: حد مسائل اقتصادی جمعیت چیست؟ در کدام منطقه و با چه عرفی این حد اقتصادی فرزند آوری را منفی یا غیر مطلوب می‌کند. لازم به ذکر است که در برخی تعاریف بارداری پرخطر عبارتست از بارداری طبقه ضعیف بویژه ضعف اقتصادی،

جمعیت مطلوب یکی دیگر از تعاریف مطرح شده در طرح جامع است و در آن قید داشتن امکانات مناسب زندگی از قبیل بهداشت، مسکن، رفاه و... آورده شده و برخورداری از بیشترین زمینه رشد مادی و معنوی به عنوان جمعیت مطلوب ذکر شده است. آیا ارتقای کیفی جمعیت با این تعاریف امکان دارد؟ و اگر کشوری این امکانات را نداشته باشد جمعیت مطلوبی نخواهد داشت؟ آیا کل کشورهایی که سیاست افزایش جمعیت دارند این همه امکانات را تضمینی فراهم کرده‌اند؟ و آیا با این تعریف ضرورت تداوم کنترل جمعیت تا رسیدن به شرایطی برای داشتن جمعیت مطلوب مطرح نمی‌شود؟

این استاد دانشگاه تصریح کرد: با توجه به بندهای 10 و 11 ذکر شده در طرح که خلاف شرع و منطق و قانون اساسی است، زمینه ساز ظلم بر زنان و ایجاد جریان مخالف با اهداف طرح خواهد شد.

نعمتی افزود: بسیاری از موارد مطرح شده در ماده ها متعارض با قانون اساسی کشور است و سیر لازم در بررسی قانونی در ادارات تدوین و تقنیح قوانین را طی نکرده است و عجولانه و غیر علمی توسط گروهی کارشناس در مرکز پژوهش‌های مجلس که بعضاً پزشک بوده و با سیاق تدوین قانون آشنایی نداشته‌اند، تهیه و به صحن مجلس آمده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ماده 13 و 14 و تبصره آن، ماده 15 و سه تبصره آن، ماده 24 و تبصره‌های آن، ماده 28 و 29 و 33 و... که از نظر مالی بار زیادی به دولت تحمیل خواهد کرد و عملاً با مخالفت شورای نگهبان و دولت و سایر دستگاه‌های ذیربط روبرو خواهد شد و در نهایت موجب رد این طرح می شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در مواد 14، 42، 43 و 44 واژه «باروری سالم» همان برنامه دستیابی به مسائل کنترل جمعیت است که ترویج و توزیع اقلام کنترلی تحت این عناوین در حال اجراست و این برنامه از دی ماه 92 توسط اداره کل تنظیم خانواده با نام اداره کل باروری سالم آغاز و برنامه عمل تا سال 96 آن ابلاغ شده است یعنی باز هم سیاست‌های کنترلی سازمان‌های بین‌المللی با نام «باروری سالم» با جدیت بیشتر و تضمین پوشش 78 درصد جامعه در حال اجرا و تداوم آن تا سال 96 است در حالیکه براساس وضعیت موجود در سال 95 با چالش جدی جمعیتی روبرو خواهیم شد.

نعمتی خاطرنشان کرد: به راستی این همه اصرار بر حفظ و اجرای قانون تنظیم خانواده سال 72 و عدم حذف آن و بلکه تداوم شدید با نام‌هایی چون باروری سالم ـ سلامت مادر و کودک ـ فاصله‌گذاری مطلوب بر باروری خواسته آگاهانه و ارادی و … به چه منظوری است؟ البته متن برنامه عمل وزارت بهداشت به تعهدات بین‌المللی و منطقه ای خود نیز اشاره دارد.

وی بیان داشت: ماده 47 و 48 طرح جامع جمعیت به ایجاد ستاد ملی برای تحقق برنامه رشد کودک از 8-0 سال تأکید شده است که این طرح از برنامه‌های عمل و نقشه راه یونیسف در ایران است و بر روی سایت سازمان ملل قابل مشاهده است و محتوای آن علی‌رغم ظاهر بهداشتی درصدد تغییر فرهنگ و سبک زندگی همه جانبه است و در متن و محتوا نیز شامل تنظیم خانواده و سبک زندگی سکولار و  اجرای کنوانسیون حقوق کودک بدون هیچ قید و شرطی است.

این محقق مسائل اجتماعی خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است این برنامه یکی از وظایف برنامه‌های 5 سال اخیر یونیسف است. در رابطه با بحث‌های سبک زندگی و برنامه عمل یونیسف و سازمان ملل است که طبق دکترین امنیت ملی آمریکا در سازمان سیا تهیه شده و جهت اجرا به آژانس‌های سازمان ملل ابلاغ شده است که در حد یک برنامه توسعه کشوری و دولت در سایه برای سازمان ملل در متن طرح و برنامه‌های این ستاد می‌توان آن را مشاهده کرد.

نعمتی افزود: یکی از بحث‌های مطرح شده ژن نخبگی است که مسلماً باعث اعتراض‌های مردمی خواهد شد و نوعی نگاه ناسیونالیستی در این بند مشاهده می‌شود در حالی که در رهنمودهای مقام معظم رهبری چنین نظراتی نبوده است و اشاره به تغییر فرهنگ جوانان نخبه حوزوی و دانشگاهی کرده‌اند که آنها هم باورشان شده و با کاهش فرزند آوری جوانان مؤمن و نخبه از ژن نخبه.

وی ادامه داد: ضمناً امکان تحقیق آن از نظر علمی نیز  وجود ندارد. به دلیل اینکه دانشمندان معتقدند در صورت ازدواج نخبه با نخبه تا به امروز باید شاهد غول‌های علمی در جامعه باشیم. این مسأله تفکری است که سال‌های سال دولت اشغالگر رژیم صهیونیستی به دنبال آن بوده است. برای مثال دو نفر که مادر و پدر قدبلند دارند باید فرزندان آنها بلندتر از والدین خود باشند و به همین ترتیب افزایش قد در نسل های بعدی مرتباً دیده شود در حالی که طبیعت عملاً خودش عمل اصلاح را انجام داده است. در بحث نخبگی، هوش و IQ نیز نتایج علمی تحقیقات قابل مشاهده است و طرح این مسئله که صرفاً نخبگان باید فرزند آوری داشته باشند باعث اهانت به اکثریت مردم و ایجاد مخاطرات عدیده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر