۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۸۵۳۰
رییس پژوهشکده انرژی‌های نو دانشگاه صنعتی امیرکبیر خبر داد
به گفته جوانبخت، ذخیره سازهای انرژی های الکتریکی دارای کاربردهای متنوعی هستند که از شبکه های هوشمند، انرژی های پاک، صنعت هواپیمایی، ایستگاه های مخابراتی، برق پشتیبان صنعت، وسایل الکترونیکی، مترو تا پدافند غیر عامل را در برمی گیرد.
دکتر مهران جوانبخت در نشست هم اندیشی طرح کلان ملی توسعه فناوری و تولید باتری‌های لیتیومی در کشور اظهار کرد: دانشگاه امیرکبیر تقریبا از هشت سال قبل فعالیت های چشمگیری در حوزه باتری های لیتیومی آغاز کرده و در سالیان اخیر این فعالیت‌ها گسترده تر شده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از گروه‌های پژوهشکده انرژی‌های نو دانشگاه امیرکبیر نیز در زمینه ذخیره‌سازهای انرژی الکتریکی و باتری‌های لیتیومی فعالیت می‌کند و از دو سال قبل موضوع بومی‌سازی این باتری‌ها و تولید صنعتی آنها به شورای عالی عتف ارائه شده و مورد تایید قرار گرفته است.

مجری طرح کلان توسعه باتری‌های لیتیومی به تصویب آخرین مرحله این پروژه در هفته پژوهش سال قبل (آذرماه 92) اشاره کرد و گفت: وزارتخانه‌های صنعت و دفاع، بهره برداران این پروژه محسوب می‌شوند و سازمان توسعه منابع انرژی به عنوان مجری صنعتی و دانشگاه امیرکبیر به عنوان دانشگاه محوری این طرح کلان تعیین شده است.

جوانبخت ادامه داد: کمیته راهبری این طرح کلان در دانشگاه امیرکبیر تشکیل شده و تدوین سند ملی توسعه فناوری ذخیره سازهای انرژی الکتریکی در دستور کار این کمیته قرار گرفته است که تاکنون بیش از 70 درصد سند تکمیل شده است.

وی به جایگاه ذخیره سازهای انرژی اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس مطالعاتی که موسسه مک‌ کنزی در حوزه مطالعات استراتژیک انجام داده است 12 تکنولوژی برتر تا سال 2025 بیشترین تاثیر را بر اقتصاد جهانی خواهند گذاشت که دو مورد از این تکنولوژی ها در حوزه ذخیره سازهای انرژی است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، گلوگاه ذخیره سازهای انرژی الکتریکی را توسعه خودروهای برقی و هیبریدی و شبکه های هوشمند عنوان کرد.

به گفته وی، ذخیره سازهای انرژی های الکتریکی دارای کاربردهای متنوعی هستند که از شبکه های هوشمند، انرژی های پاک، صنعت هواپیمایی، ایستگاه های مخابراتی، برق پشتیبان صنعت، وسایل الکترونیکی، مترو تا پدافند غیر عامل را در برمی گیرد.

وی به نقشه راه خودروهای الکتریکی و هیبریدی که از سوی آژانس بین المللی انرژی ترسیم شده است، اشاره کرد و گفت: بر اساس این نقشه راه میزان گاز دی اکسید کربن تولیدی دنیا تا سال 2050 باید 50 درصد کاهش یابد و این در حالی است که تا آن زمان پیش بینی می شود که تعداد وسایل نقلیه در سراسر دنیا 3 برابر شود.

جوانبخت خاطرنشان کرد: کشورهای چین، آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، فرانسه، اسپانیا و آلمان سهم قابل ملاحظه ای از تولید خودروهای هیبریدی را تا افق 2020 تعیین کرده‌اند.

وی پیش بینی کرد: تعداد خودروهای برقی دنیا از یک میلیون دستگاه فعلی در سال 2014 به هفت میلیون دستگاه خودرو تا سال 2020 افزایش می‌یابد.

مجری طرح کلان باتری‌های لیتیومی، اقدام دولت یازدهم در حذف سود بازرگانی واردات خودروهای برقی و هیبریدی به کشور را ارزنده توصیف کرد و گفت: خوشبختانه وزارتخانه های صنعت و ایجاد زیر ساخت های لازم در این حوزه هستند.

وی تصریح کرد: بخش عمده ای از قیمت خودروهای برقی مربوط به باتری های آنها است و چنانچه با تولید انبوه مشکل قیمت باتری مرتفع شود زمینه توسعه تولید این خودروها فراهم خواهد شد.

جوانبخت ضمن مقایسه راندمان انرژی در خودروهای برقی و بنزینی افزود: راندمان انرژی برای خودروهای برقی حدود 25 درصد و برای خودروهای فعلی کمی بیش از 11 درصد است.

وی در عین حال تاکید کرد: بر اساس تخمین های صورت گرفته در صورت اضافه شدن 500 هزار خودروی برقی تنها یک درصد به مصرف برق کشور اضافه خواهد شد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر