۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۸۳۴۰
عمر رایانه‌های شخصی به بیش از سی سال می‌رسد؛ اما امروزه دنیا با سی سال گذشته تفاوت‌های فاحشی کرده‌ و با جایگزین شدن گوشی‌های هوشمند در حکم ابزارهای هوشمند سیار، اکنون موضوع دستیاران مجازی کاربران به موضوعی جدی در تحولات تکنولوژیک بدل گشته و تازه کار این منشی‌های مجازی آغاز شده است.
عمر رایانه‌های شخصی به بیش از سی سال می‌رسد؛ اما امروزه دنیا با سی سال گذشته تفاوت‌های فاحشی کرده‌ و با جایگزین شدن گوشی‌های هوشمند در حکم ابزارهای هوشمند سیار، اکنون موضوع دستیاران مجازی کاربران به موضوعی جدی در تحولات تکنولوژیک بدل گشته و تازه کار این منشی‌های مجازی آغاز شده است.به گزارش «تابناک»، چندی پیش، مایکروسافت، Cortana منشی مجازی اختصاصی برای ویندوز فون ۸.‌۱ ‌معرفی کرد که اکنون در کنار Google Now آن را‌ رقیب سرسخت Siri منشی مجازی معروف اپل ‌می‌‌دانند.

آن گونه که گفته می‌شود، منشی‌های مجازی با این هدف طراحی شده‌اند که نیازهای روزمره کاربران را شناسایی کرده و در ‌نظر گیرند، پاسخ جستجو‌های کاربران را از موتورهای جستجو نمایش دهند، کاربران را با شبکه‌های اجتماعی مرتبط و متصل کنند و با نقشه و تقویم امور اداری و نیازهای ضروری کاربران را سر و سامان دهند و در عین حال، همه این‌ها را با فرامین صوتی انجام دهند، ولی آن گونه که مشخص است، فعلا هیچ دستیار و منشی مجازی نتوانسته‌ همه این‌ها را ‌‌یکجا داشته باشد.

جنگ منشی های مجازی: Siri، Cortana و Google Now

Cortana: یک شروع تأثیر‌گذار و تحسین برانگیز

‌ورود مایکروسافت به طراحی منشی مجازی، جنگ دستیاران مجازی را به حساس‌ترین مرحله رسانده است. مایکروسافت Cortana را «تنها منشی مجازی واقعی» خطاب می‌کند؛ منشی مجازی که نحوه استفاده شما از گوشی هوشمند خود را تجزیه و تحلیل می‌کند تا به بهترین وجه، شما و علایقتان‌ را شناسایی کند و بر اساس آن به یاری شما در مواقع ضرور‌ بیاید.

این منشی مجازی البته هنوز در نسخه Beta است و راهی طولانی در پیش دارد. Cortana می‌توان در در آغاز ‌‌هر روز خلاصه‌ای از اخبار را به کاربر ارائه کند و با تجزیه و تحلیل رفتار شما، شخصیت و رفتار کاربر را آنالیز کرده و به‌‌ همان ترتیب، Siri و Google Now به یاری شما بیاید. آن گونه که به نظر می‌رسد، Cortana کمی هم شوخ طبع است!

می‌توان گفت که Cortana قابلیت‌های Siri در جستجوی صوتی و امکانات پیشنهادی Google Now را یکجا داراست. برخی از بررسی‌های تخصصی اشاره کرده‌اند که Cortana جلو‌تر از دو رقیب دیگر خود بوده و همین‌ امر ناشی از‌‌ همان ادغام قابلیت‌های دو رقیب است.

جنگ منشی های مجازی: Siri، Cortana و Google Now

در آغاز کار، Cortana از شما اجازه دسترسی به بخش‌هایی از گوشی از جمله مخاطبان، ایمیل‌ها، حساب کاربری شبکه‌های اجتماعی و موقعیت جغرافیایی را می‌خواهد که اگر می‌خواهید از ۱۰۰% هوش و ذکاوت وی بهره ببرید، باید این مجوز را صادر کنید.

پس از آن Cortana ‌برخی پرسش‌ها را درباره ‌شخصیت شما می‌‌پرسد؛ از جمله اینکه معمولا ‌بعد‌از‌ظهر چه فعالیتی انجام می‌دهید و به کدام دست از موضوعات بیش از همه علاقه‌مندید. این اطلاعات در راستای تنظیم پایه‌های تجزیه و تحلیل منشی از رفتار و علایق شماست.

جنگ منشی های مجازی: Siri، Cortana و Google Now

همان گونه که گفته شد، Cortana بر پایه این اطلاعات، اقدام به ارائه برخی اخبار مهم روز با نام Daily glance و از فهرست علاقه‌مندی‌های شما می‌کند. البته آن گونه که گفته می‌شود، این بخش از کار این منشی مجازی در آینده تکمیل خواهد شد و بهبود خواهد یافت.

همچنین در بخش جستجو‌ آنلاین این منشی مجازی به شکلی مسلط عمل می‌کند و نه تنها پاسخ‌های صوتی بلکه پاسخ‌هایی همراه با تصاویر و برخی اطلاعات تشریحی دیگر نیز ارائه می‌دهد. جالب آنکه دسترسی به Cortana در ویندوز فون، نیاز به باز کردن قفل گوشی نیز ندارد.

البته برخی نقایص در Cortana منجر به خوشحالی رقیبان شده است؛ از جمله آنکه جستجو برای یک مخاطب در صورتی که آن مخاطب در فهرست مخاطبان ذخیره نشده باشد، بی‌نتیجه خواهد بود، در حالی که هم Siri و هم Google Now در پس‌زمینه نیز به دنبال موضوع می‌گردند؛ اما از سویی امکاناتی چون Quit Hours که مخصوص به مواقعی است که کاربر نیاز به ساکت بودن گوشی به شکل کامل دارد در دیگر رقیبان Cortana موجود نیست.

Siri: منشی با تجربه اپل

منشی مجازی اپل کار خود را به مثابه یک نرم‌افزار مستقل و مدتی پیش از آنکه در سال ۲۰۱۰ از سوی این شرکت به کار گرفته شود، آغاز کرده بود. در سال ۲۰۱۱ اپل این نرم افزار هوشمند را در iOS به خدمت گرفت و آن را این گونه توصیف کرد: منشی هوشمند شما که تنها با پرسش، ‌پاسخ شما را می‌دهد.

به مرور زمان Siri بسیار بهبود پیدا کرد و در شناسایی و تجزیه و تحلیل دستورات توسعه یافته و از سوی دیگر با نرم افزارهای بسیاری در اکوسیستم iOS همخوان شده است؛ اما به باور متخصصان آنچه Siri از آن رنج می‌برد، فقدان شخصی‌سازی و جمع‌آوری داده‌ها به قدرت Google Now و Cortana است.

جنگ منشی های مجازی: Siri، Cortana و Google Now

این منشی مجازی به بیشتر ابزارهای شما از جمله مخاطبان و ایمیل‌ها دسترسی دارد؛ اما تلاش بسیاری برای شناختن شما نمی‌کند. در واقع Siri در خصوص ارائه اطلاعات اولیه بسیار قدرتمند بوده و خوب عمل می‌کند، به ویژه هنگامی که از موتور آنلاین خود یعنی Wolfram Alpha استفاده کند.

اما هنگامی که پرسش‌ها‌ کمی پیچیده‌تر شود، Siri تنها به ارائه فهرستی از نتایج محتمل بسنده می‌کند. حتی در خصوص برخی پرسش‌ها از قبیل: چقدر طول می‌کشد تا نور خورشید به زمین برسد؟ Siri عملا چیزی برای گفتن ندارد!

از سوی دیگر درخواست‌هایی نظیر تنظیم یک قرار ملاقات در یک مکان مشخص تنها منجر به ایجاد یک Reminder بدون مدنظر قرار دادن اطلاعات مربوط به مکان آن می‌شود؛ یعنی چیزی که دو رقیب اصلی به خوبی از آن بهره دارند.

جنگ منشی های مجازی: Siri، Cortana و Google Now

این در حالی است که در سوی دیگر ادغام شدن آن با اکوسیستم اپل منجر به آن شده است که Siri به یک منشی مجازی فوق العاده برای رتق و فتق امور گوشی تبدیل شود؛ برای نمونه، دستورهایی چون خواندن ایمیل‌ها و روشن کردن بلوتوث و یا دستور پخش یک موسیقی خاص به خوبی در Siri پاسخ داده می‌شود.

شاید به دلیل همین ضعف‌هاست که سایر رقبای Siri در iOS از جمله Cue و EasilyDo توانسته‌اند تا اندازه بسیاری خود را مطرح کنند‌ و شاید به همین دلیل است که بسیاری از کاربران نصب Google Now را در iOS به استفاده از Siri ترجیح می‌دهند.

Google Now: بی سر و صدا اما فعال

منشی مجازی Google Now تا سال ۲۰۱۲ چندان برجسته نبود، ولی به مرور زمان تبدیل به یکی از اساسی‌ترین ابزارهای سیستم عامل اندروید شده است. تفاوت اساسی که این منشی مجازی با نمونه‌های مشابه خود دارد، این است که هرچند قابلیت کنترل صوتی را داراست، ‌این قابلیت مرکزی‌ترین فعالیت آن نیست.

در واقع گوگل همه تمرکز خود را معطوف به این کرده ‌که پیش بینی کند ‌کاربر چه اطلاعاتی را در چه زمانی نیاز دارد. در همین راستا این منشی مجازی بیشتر اطلاعات کاربر بر روی گوشی از جمله ایمیل‌ها و حتی پیام‌ها را برای این مقصود تجزیه و تحلیل می‌کند. در اصل باید گفت که Google Now منتظر شما نمی‌ماند تا از آن ‌بپرسید.

جنگ منشی های مجازی: Siri، Cortana و Google Now

یکی از ضعف‌های اساسی این منشی مجازی فعال البته این است، ‌از آنجایی که سیستم عامل اندروید از سوی شرکت‌های بسیاری در حکم سیستم عامل اصلی استفاده می‌شود، در نتیجه هر کدام از آن‌ها برای این منشی ترتیبات خاص خود را طراحی کرده‌اند؛ برای نمونه، پیدا کردن این منشی در Google Nexus بسیار ساده است، در حالی که سامسونگ آن را ‌پشت نرم‌افزار خود یعنی S Voice پنهان کرده است!

Google Now از دو بخش جداگانه تشکیل شده است: جستجو‌ صوتی و مقتضیات. جستجو‌ صوتی مرکز فرماندهی منشی است که با آن تقریبا همه کارهایی که در بالا و در نمونه‌های مشابه ذکر شد، قابل انجام است. در اصل جستجو و فرمان صوتی، ‌ابزاری مستقل است که بدون Google Now نیز قابل استفاده است؛ اما استفاده آن به همراه این منشی مجازی می‌تواند اطلاعات ارزشمند دیگری را نیز به کاربر برساند.

جنگ منشی های مجازی: Siri، Cortana و Google Now

از نکات جالب توجه این منشی مجازی، واسط کاربری آن است. در پایین واسط کاربری آن منو تنظیمات است که به سادگی می‌توان با آن نحوه کارآیی منشی را تا اندازه بسیاری شخصی‌سازی کرد.

این منشی مجازی در پاسخ ‌به پرسش‌ها، فوق العاده عمل می‌کند و مجموع اطلاعات تکمیلی که به کاربر ارائه می‌دهد، قابل توجه است؛ اما همچنان به باور متخصصان Cortana در ارائه اطلاعات تکمیلی از هر دو نمونه پیشی می‌گیرد.

جنگ منشی های مجازی: Siri، Cortana و Google Now

آنچه ‌می‌توان گفت، اینکه هر سه منشی مجازی کاری که برای آن‌ها تعریف شده، به خوبی انجام می‌دهند؛ البته با کمی تفاوت‌‌ و کم و بیش‌ها. آنچه مشخص است، این هر سه بر پایه نقطه تمرکز شرکت‌های طراح خود عمل می‌کنند. گوگل منشی خود را بنا بر زمینه‌های موتور جستجو‌ خود طراحی کرده، اپل مانند همیشه به Outside تکنولوژی پایبند است و مایکروسافت منشی خود را بر اساس موتور پرقدرت تشخیص گفتار و صدای خود استوار کرده است. حال اینکه کدام ‌بهتر عمل می‌کند، ‌بستگی به نیازهای کاربران دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر