۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۸۲۸۵
استاندار فارس در جلسه شورای پدافند غیر عامل استان:
استاندار فارس گفت: راه‌اندازی تشکل‌هایی در زمینه پدافند غیر عامل در مدارس، یک ضرورت است و در راستای فرهنگ سازی لازم است پدافند غیر عامل در مدارس و دانشگاه ها با قرار دادن حداقل 2واحد درسی ورود کند.

سید محمد احمدی صبح امروز در شورای پدافند غیر عامل استان فارس اظهار داشت: استان ما در معرض حوادثی مانند آتش‌سوزی، سیل و زلزله قرار دارد و باید در حوزه پیشگیری و ایمن‌سازی تلاش شود تا خسارت‌ها به حداقل برسد.

وی افزود: پدافند غیر عامل مفهومی بسیار گسترده است و با توجه به سخنان مقام معظم رهبری فرهنگ ما نیز در معرض آسیب است و نیاز به حمایت دارد.

رئیس شورای پدافند غیر عامل فارس ادامه داد: در پدافند غیر عامل اصل بر برنامه‌ریزی است و به عنوان مثال پس از رسیدن به خودکفایی در تولید گندم با نخستین خشکسالی مجبور به واردات هزاران تن گندم شدیم که به سبب عدم برنامه‌ریزی در مقابل حوادث و بلایای طبیعی بود.

این مسئول اضافه کرد: باید هر وزارتخانه برنامه‌های شماره دو و سه برای جایگزینی برنامه شماره یک خود داشته باشد که در همین زمینه اگر برنامه کشت و الگوی جایگزین، بهره‌وری بهینه و... مد نظر قرار گرفته بود، خودکفایی گندم خدشه‌دار نمی‌شد.

احمدی با بیان اینکه بدون برنامه کار کردن در حوزه‌هایی فرهنگ شده، خاطرنشان کرد: در بسیاری از مناطق استان فارس، جاده‌های ارتباطی منحصر به فرد است و اگر اتفاقی بیافتد راه جایگزین برای امداد رسانی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: کشوری که تجربیات دفاع مقدس را دارد باید در این زمینه بهتر عمل کند.

این مسئول بیان داشت: در کازرون جاده‌ای به سمت گناوه در حال احداث است، اما اگر مسیری که به سمت بوشهر می‌رود بسته شود، باید جاده جایگزین دسترسی به بندر وجود داشته باشد.

استاندار فارس ابراز داشت: پیش از انقلاب سازمان پیشاهنگی در سطح مدارس ابتدایی لباس متحد الشکل می‌پوشیدند و در بحث پدافند غیر عامل فعال بودند.

احمدی یادآور شد: بعد از انقلاب بسیج را داشتیم، اما این امر با وجود یک تشکیلات بدون هزینه‌ در راستای فراگیر کردن اندیشه پدافند غیر عامل در تناقض نیست.

وی با تاکید بر این که باید در دبیرستان‌ها و دانشگاه واحد درسی پدافند غیر عامل ایجاد شود، ادامه داد: این موضوع از ضروریات زندگی است و هر فردی باید حداقل در دفاع از زیست شخصی خود اقداماتی را فرا گرفته باشد.

نباید با قطع چند ساعته برق، آب نیز قطع شود

این مسئول گفت: مدیران ما در این زمینه برنامه ندارند و با قطع چند ساعته برق، بسیاری از مناطق شهر تا ساعت‌ها آب ندارند و مشخص نیست اگر اتفاق بدتری بیافتد چگونه آن را مدیریت می‌کنند.

احمدی عنوان کرد: کشوری که می‌خواهد مستقل باشد و بر سر اصول خویش ایستادگی کند، دشمن دارد در صورتی که مورد تهاجمی قرار گیرد باید آمادگی داشته باشد.

استاندار فارس خاطرنشان کرد: در کشور ستاد مدیریت بحران و پدافند غیر عمل جدا هستند که اگر یکپارچه شود کارایی بالاتر و هزینه کمتر خواهد بود.

راه‌اندازی قرارگاه پدافند غیر عامل زیستی در فارس

مدیر کل دفتر پدافند غیر عامل استان فارس نیز در این جلسه به بیان گزارشی از اقدامات مجموعه خود پرداخت و گفت: موفق شدیم از دانشگاهیان در بدنه تخصصی کارگروه های پدافند غیر عامل استان استفاده کرده و کارگروه‌ها را دانش‌بنیان سازیم.

سید محمدرضا نجفی ادامه داد: مقدمات تشکیل قرارگاه استراتژیک سایبری و زیستی استان فراهم شده است.

وی با بیان اینکه تشکیل کمیته پدافند در تمام دستگاه‌های اجرایی این استان در دستور کار قرار گرفته، اضافه کرد: شورای پدافند غیر عامل در سطح شهرستان‌ها نیز پیش‌بینی شده که باید فرمانداران به آن توجه کنند.

نجفی توجه به لزوم آموزش و فرهنگسازی پدافند غیر عامل را از مهم‌ترین محورهای کار برشمرد و گفت: 30 هزار نفر ساعت در فارس از آموزش‌های پدافند غیر عامل بهره‌مند شده‌اند.

به گزارش فارس، در این جلسه حکم ریاست پدافند زیستی فارس از سوی دکتر جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور به دکتر احمدی استاندار فارس تقدیم شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر