۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۸۲۶۴
رییس جمهور در مراسم رونمایی از سه دستاورد جدید هسته ای اینکه اگر لازم باشد می توانیم ۲۰ درصد غنی سازی را هم انجام دهیم گفت: این را همه غربیها ، شرقیها ، ۱ + ۵ و دیگران بدانند ، ما راهی را که انتخاب کردیم، راه درستی بوده، راه خطایی نبوده که متوقف بشویم یا راهمان را ادامه ندهیم.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه دنیا در پی القای دو دروغ بود گفت: اولا دنیا می خواست بگوید ایران به فناوری نرسیده است و در پی تحقیر ملت ما بود و می گفت ایرانیها در دستیابی به فناوری دروغ می گویند و دیگر این که می خواهند کار مخفی و غیرقانونی کنند.آقای روحانی افزود: ما می خواستیم به دنیا بگوییم که هم فناوری ما راست و درست است و اگر می گوییم ما ۳ و نیم درصد غنی سازی را می توانیم انجام بدهیم می توانیم و اگر لازم باشد می توانیم ۲۰ درصد غنی سازی را هم انجام دهیم.

وی ادامه داد: این را دنیا می گفت که ایرانیها تبلیغات می کنند و قادر نیستند به این فناوری دست پیدا کنند، همیشه شبهه ایجاد می کردند و به من می گفتند باور نکنید می توانید به یو اف ۶ دست پیدا کنید، سالها کار دارد تا به آن برسید.

رئیس جمهور تصریح کرد: به قول معروف همه می خواستند دل ما را خالی کنند، که این کار شما نیست، نیازمند به ما هستید، اگر خواستید بیایید با هم بنشینیم و ببینیم چطور می توانیم با هم این کار را انجام دهیم، و نه اصفهان، نه نظنز و نه اراک به نتیجه نمی رسد.

وی گفت: این تحقیر اول بود حال آن که ملت، سازمان انرژی اتمی ما، عزیزان فعال و تلاشگر ما از جان هم مایه گذاشتند و دیدید که از جان مایه گذاشتند، در حالی که دشمن به هر کار سخیفی دست زد، و به هر اندیشه پلیدی روی آورد اما جوانهای ما از مسیرشان برنگشتند، هیچ یک از شهادت عزیزان و دانشمندان هسته ای، نه مردم ما را پشیمان کرد، نه کارکنان سازمان انرژی اتمی را و نه دانشجویانی را که در این رشته تحصیل می کردند وادار به عقب گرد نکرد، بلکه ما را مصمم تر کرد در مسیر و راهی که به حق و درست و قانونی آغاز کرده بودیم.

آقای روحانی با یادآوری این که بحمدالله در دولت تدبیر و امید همه فعالیتهای علمی و کار علمی قانونی مان را ادامه دادیم و ادامه خواهیم داد تاکید کرد:این را همه غربیها، شرقیها، ۵ + ۱ و دیگران و دیگران بدانند، ما راهی را که انتخاب کردیم، راه درستی بوده، راه خطایی نبوده که متوقف بشویم یا راهمان را ادامه ندهیم.

وی اظهار داشت: هیچ چیزی نداریم روی میز بگذاریم و بخواهیم تقدیم دیگران کنیم، جز شفافیت، هیچ چیزی به عنوان فناوری، دانش هسته ای و مسیر پیشرفت روی میز نیست تا با کسی معامله کنیم، اینها در مغز جوانها، دل ملت ما و اراده کشور ماست و چیزی نیست که روی میز بیاید تا با کسی معامله کنیم.ما به دنیا ثابت می کنیم که اقدامات ما قانونی و در چارچوب ان پی تی، پادمان و مقررات بین المللی بوده است، گفته ایم، می گوییم و خواهیم گفت که در پی کار غیرقانونی و سلاح هسته ای نبوده و نیستیم

عرضه کنیم، شفافیت بیشتر است، اقدامات حقوقی و سیاسی و تبلیغاتی همپای فعالیتهای علمی و دانش علمی ماست، ما می خواهیم به دنیا بگوییم دشمنان ما دروغ گفته اند، بگوییم ملت ما در مسیر مجد و عظمت است، شما قادر نیستید ملت ایران را تحقیر کنید ناچار می شوید ملت ایران را و دانشمندان ما را تمجید کنید.وی تصریح کرد : شما قدرت تحقیر ندارید و ما به دنیا ثابت می کنیم که اقدامات ما قانونی و در چارچوب ان پی تی، پادمان و مقررات بین المللی بوده است، گفته ایم، می گوییم و خواهیم گفت که در پی کار غیرقانونی و سلاح هسته ای نبوده و نیستیم.

 روحانی افزود : همه آنهایی که تعهد غرب به ما بود ، از آمریکا ، آلمان ، فرانسه و دیگران هیچکدام به تعهد خود عمل نکردند.آقای روحانی افزود: نه آمریکا حاضر شد طبق تعهدش سوخت رآکتور تهران را به ما بدهد ، نه آلمان حاضر شد ساخت نیروگاه اتمی بوشهر را ادامه دهد، نه فرانسه آماده شد به تعهداتش در زمینه مشترکی که با هم داشتیم ادامه دهد و حتی ۶ UF هایی را که به ما تعلق داشت به ما تحویل دهد.

رییس جمهور گفت: آن روز که ما در پی غنی سازی بودیم تا در سوخت رآکتور روی پای خود بایستیم تقریباً به همه مراجعه کردیم، هم به شرق و هم به غرب.آقای روحانی افزود: اینکه می گویند ایران فعالیت مخفیانه انجام داده ، دروغی بس آشکار است، اگر ما می خواستیم مخفیانه فعالیت کنیم برای خرید سانتریفیوژها به بازارهای رسمی غرب و شرق مراجعه نمی کردیم و برای آنکه بتوانیم در مراحل مختلف ساخت سوخت نیروگاه و از جمله غنی سازی اورانیوم حرکت کنیم با شرکتهای مختلف شرقی و غربی مذاکره نمی کردیم.

وی اضافه کرد : کسی که می خواهد کار مخفی و سری انجام دهد ، نمی رود با شرکتهای مختلف غربی و دولتهای شرقی صریحاً مذاکره کند.رییس جمهور گفت: آنها به ما ندادند و ما شروع کردیم رو پای خود ایستادن، تلاش کردن، صفحات مختلف سانتریفیوژ را در ایران تولید کردن، مونتاژ کردن ، تست کردن، آماده کردن ؛ بعد گفتند ما کشف کردیم ، شما چه چیزی را کشف کردید؟

آقای روحانی افزود: گفتند ما کشف کردیم ساختمان می سازید، بله ما ساختمان می سازیم؛ گفتند ما کشف کردیم قطعات سانتریفیوژ می سازید، بله قطعات سانتریفیوژ می سازیم، مگر قرار بوده ساخت ساختمان را به اطلاع شما برسانیم ، مگر قرار بوده ساخت قطعات سانتریفیوژ را به شما اطلاع دهیم.

رییس جمهور گفت: ما طبق قراردادی که با آژانس در پادمان داشتیم، موظف بودیم زمانی که می خواهیم تزریق گاز ۶ UF را انجام دهیم به آژانس اطلاع دهیم.آقای روحانی افزود: می گویند ۲۰ سال کار مخفی کرده اند، ۲۰ سال چه کار می کردیم؟ ساختمان می ساختند و آجر روی آجر می گذاشتند.در فناوری و آنچه دستاوردهای دانشمندان مان است نیز عقب نشینی نمی کنیم ولی در زمینه سیاسی و حقوقی و روشن سازی افکار عمومی جهان قصد داریم گام های بلندی به پیش برداریم.

در فناوری و آنچه دستاوردهای دانشمندان مان است نیز عقب نشینی نمی کنیم ولی در زمینه سیاسی و حقوقی و روشن سازی افکار عمومی جهان قصد داریم گام های بلندی به پیش برداریم.رییس جمهور گفت: می گویند ۲۰ سال کار مخفی کرده اند، بدنبال بدست آوردن نقشه و ساخت سانتریفیوژ بودند، مگر می بایست اینها را به شما اطلاع می دادیم، کدام قانون؟ کدام مقررات؟آقای روحانی افزود: متأسفانه دنیای غرب بر خلاف اصول اخلاقی و حقوقی حرف زد و تبلیغ کرد و متأسفانه در این تبلیغات توانستند دیگران را همراه خود سازند و برای مردم و کشور ما بر خلاف همه مقررات بین المللی دردسر بسازند.

رئیس جمهور در ادامه گفت: ما در بسیاری از زمینه ها نیازمندیم که در کنار کار علمی و فناوری و تلاش های علمی، فعالیت حقوقی، سیاسی و تبلیغاتی خود را همپای آن پیش ببریم.آقای روحانی افزود: این حرکت مثل توسعه متوازن و همه جانبه است و نیازمند تلاش همه جانبه و متوازن است.وی گفت: اگر از لحاظ سیاسی و حقوقی فعال نباشیم ممکن است دشمن بهانه جویی کند و صحنه سازی غلط سیاسی درست کند و اگر در زمینه تبلیغاتی نتوانیم کار کنیم ممکن است دشمن با کار تبلیغاتی، افکار عمومی جهان را منحرف کند و ما تلاش داریم که فعالیت هایمان را متوازن کنیم.

دکتر روحانی افزود: ما در فناوری نمی خواهیم یک قدم به عقب برویم و می خواهیم در زمینه حقوقی هم گام های جدید برداریم.وی گفت: در فناوری و آنچه دستاوردهای دانشمندان مان است نیز عقب نشینی نمی کنیم ولی در زمینه سیاسی و حقوقی و روشن سازی افکار عمومی جهان قصد داریم گام های بلندی به پیش برداریم.رئیس جمهور افزود: ما این سه ماشین را در کنار فناوری به پیش می بریم و در کنار فناوری می خواهیم در بخش حقوقی، سیاسی و تنویر افکار عمومی جهان همپای فعالیت های علمی قدم به جلو برداریم.

آقای روحانی گفت: اگر این ها همپایه نشود دشمن از این خلأ، سوء استفاده می کند.رئیس جمهور در ادامه گفت : یکی از دستاوردهای بزرگ و مهم انقلاب اسلامی خودباوری، استقلال خواهی و خوداتکایی بوده است.

آقای روحانی ضمن تبریک به کارکنان سازمان انرژی اتمی ، دکتر صالحی ریاست این سازمان و همه دانشمندانی که در زمینه انرژی هسته ای خدمات و افتخارات فراوانی برای سرزمین ایران اسلامی و ملت آن آفریده اند ، گفت: از روز نخست امام(ره) به ما آموخت که باید روی پای خود بایستیم و به جایی جز خداوند امید نداشته باشیم.

دکتر روحانی افزود: خداوند قادر بزرگ به عنوان بزرگترین تکیه گاه ملت، ارواح طیبه پیامبران و ائمه هدی و توجهات ولی عصر امام زمان(عج) ،راهبری های مقام معظم رهبری، تلاش و کار، ایمان و جهاد در راه دستیابی به اهداف بلند، تنها مسیر موفقیت این ملت بوده است.رئیس جمهور گفت: ما در انقلاب اسلامی روی پای خود ایستادیم و به ملت و رهبری خود اعتماد کردیم و خدا ما را در برابر دنیا و همه ابرقدرتها پیروز ساخت.

دکتر روحانی افزود: در دوران دفاع مقدس بر جوانان خود، ایثارگران، سپاه، ارتش، بسیج، عشایر، نیروی انتظامی، جهادگران و همه انسان های والا و فداکار خود تکیه کردیم و نه تنها در برابر عراق که در برابر همه قدرت های منطقه و جهان که پشت رژیم بعثی بودند ایستادیم و خداوند ما را پیروز ساخت.

 رئیس جمهور گفت: در مسیر متنوع علم و فناوری ها باید روی پای خود بایستیم.دکتر روحانی افزود: در مسیر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال فرهنگ و اقتصاد باید در زمینه علم و دانش به پیش برویم.وی گفت: قدرت اصلی در علم و فناوری است و این علم و فناوری برای ما قدرت علمی، اقتصادی و حتی فرهنگی و دفاعی می آفریند.دکتر روحانی افزود: در مسیر علم و دانش و پیشرفت، سازمان انرژی اتمی بعد از انقلاب ناچار شد برای اهداف علمی و دستاوردهای فناورانه روی پای خود بایستد.

راه اندازی و بهره برداری از سه دستاورد سازمان انرژی اتمی در حوزه سلامت با حضور رئیس جمهور آغاز شد.رئیس جمهور همچنین پیش از سخنرانی در این مراسم در پیامی خطاب به متخصصان و مسئولان یکی از این دستاوردهای هسته ای در منطقه بناب، دستور بهره برداری از سامانه پرتودهی چند منظوره گاما را صادر کرد.آقای روحانی به تمام دست اندرکاران این دستاوردها خسته نباشید گفت و افزود: به دلیل دست یابی به پیشرفت های جدید علمی و هسته ای امروز روز پرافتخاری برای ما و همه ملت بزرگ ایران است.

وی خطاب به مسئولان و متخصصان سامانه بناب گفت : با استعانت از پروردگار و توجهات حضرت ولیعصر (عج) وتبریک اعیاد مبارک ماه رجب بویژه ولادت با سعادت مولای متقیان حضرت علی (علیه السلام) سامانه پرتودهی چند منظوره گاما را در مرکز بناب راه اندازی کنید.سانتریفیوژ لوله ای (تیوپلار) تولید واکسن های نوترکیب انسان و دام ، سامانه پایش پرتوهای فرابنفش یووی و سامانه ملی پرتودهی چندمنظوره گاما از دستاوردهایی است که بهره برداری از آن آغاز شد.در مراسم راه اندازی و بهره برداری از این دستاوردها رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سخنرانی کردند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر