یاهو روز گذشته اعلام کرد دیگر سیاست سابق خود در زمینه حفاظت از حریم شخصی کاربران در زمان استفاده از این سایت را تعقیب نمیکند.
به نقل از آرس تکنیکا، یاهو تا دیروز بر مبنای سیاست Do Not Track یا مقابله با ردگیری مخفیانه فعالیتهای کاربران در فضای مجازی، به کاربران مرورگرهایی که دارای تنظیماتی در این زمینه بودند اجازه میداد تا این تنظیمها را فعال نگه دارند.
هدف از این کار جلوگیری از جمعآوری دادههای شخصی کاربران به خصوص از سوی شرکتهای تبلیغاتی به منظور نمایش آگهی های هدفمند بود. اما این شرکت رسما اعلام کرده که از امروز تنظیماتی که در بسیاری از مرورگرها مانند فایرفاکس و کروم برای بلوکه کردن دسترسی افراد و گروه های ثالث به سوابق استفاده کاربران از وب و جمع آوری اطلاعات در این زمینه وجود دارد، در این سایت قابل فعال شدن و استفاده نیست.
علیرغم تلاشهای بسیاری از گروههای مدنی و کاربران مدافع حریم شخصی مردم در اینترنت، شرکتهای تبلیغاتی که علاقه زیادی به کسب اطلاع در مورد عادات کاربری مردم دارند هرگز تعهدات خود در زمینه عدم نقض حریم شخصی کاربران را به درستی اجرا نکردهاند.
همچنین به علت اختلاف نظرهای موجود، تلاشها برای وضع استاندارد در این زمینه در کنسرسیوم جهانی وب هم هنوز به نتیجه نرسیده است. در حال حاضر اکثر شرکتهای بزرگ اینترنتی نیز سیاستگذاری جامعی در این زمینه ندارند یا به طور کلی به این مساله بیاعتنا هستند.