۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۲
کد خبر: ۸۱۷۹
مدیرکل پدافندغیرعامل قزوین:
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قزوین گفت: امروزه جنگ زیستی و حملات بیولوژیکی به یکی از مهمترین تهدیدات دشمنان تبدیل شده لذا باید آمادگی لازم برای مقابله با آنها را داشته باشیم.
ˈمحمد افشارˈ در همایش علمی نقش پدافند غیرعامل در تهدیدات زیستی که در دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، افزود: به کارگیری تهدیدات زیستی به دلیل ویژگی هایی چون ارزان و آسان بودن تولید و فراگیری انتشار و مشخص نبودن حمله کننده مورد توجه دشمنان است.

وی با اشاره به تغییر شکل تهدیدات دشمنان، اظهارکرد: در گذشته بیشتر تهدیدات از جنس نظامی بود که این روش هم اکنون به حداقل رسیده و به شکل نرم و مخفی می باشد.

این مسوول، زیرساخت های شهری، انرژی، آب و غذا، بهداشت و درمان، امنیت، فضای سایبر و رسانه را مورد توجه دشمنان در تهدیدات جدید دانست و افزود: دشمن با روش های نوین از همه توان خود برای آسیب زدن به بخش های یاد شده استفاده می کند.

افشار، از حملات زیستی به عنوان تهدیدات نوین یاد کرد و گفت: این نوع تهدید آب و غذا، دام و طیور و آبزیان، گیاهان، محیط زیست و منابع طبیعی، در واقع زیست و حیات انسان را مورد هدف قرار می دهد بنابراین داشتن برنامه های دفاعی برای مقابله با این نوع تهدیدات یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

وی با تاکید بر اینکه باید اقدامات پدافندی خود را برای مقابله با تهدیدات زیستی تقویت کنیم، افزود: تجربه بکارگیری این نوع تهدیدات علیه کشورهای مختلف و توان فنی دشمنان در دستیابی به عوامل زیستی و ایجاد بیماری های جدید و مسایلی چون بیوتروریسم لزوم توجه بیشتر به مقابله با این تهدیدات را ضروری می سازد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت درمانی قزوین نیز در این همایش با اشاره به تهدیدات نوینی که غذا و کشاورزی را در معرض آسیب قرار می دهد، گفت: کسب دانش لازم و تقویت فناوری برای مقابله با این نوع تهدیدات در مواقع احتمالی مورد نیاز ضروری است.

دکترˈعلی اکبر زینالوˈ با اشاره به زیرپوستی بودن تهدیدات زیستی و بیولوژیکی و حرکت آرام عوامل آنها برای آسیب رساندن به اهداف، افزود: برای مقابله با این نوع تهدیدات باید چند قدم جلوتر از این عوامل باشیم.

وی، مخفی، ساده و آرام بودن را از ویژگی های تهدیدات زیستی خواند و گفت: باید آموزش ها در این خصوص را جدی بگیریم و درجه آسیب ناپذیری خود را با تقویت پدافند غیرعامل در حوزه زیستی بالا ببریم.

پدافند غیرعامل به مجموعه اقدامات دفاعی غیرمسلحانه گفته می شود که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن می شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر