۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۸۱۴۰
قرارگاه پدافند زیستی استان سمنان باحضور مسئولانی از سازمان پدافند غیرعامل کشور زیر مجموعه قرارگاه پدافند زیستی کشور (شفاء) راه اندازی شد.

معاون سلامت و پدافند زیستی سازمان پدافندغیر عامل کشور در مراسم افتتاح قرارگاه پدافند زیستی استان سمنان؛ آموزش و فرهنگسازی را اصلی ترین راهکارهای عمق بخشی به برنامه های پدافند غیرعامل در کشور دانست و تاکید کرد: امروز شکل حمله دشمن عوض شده پس نوع دفاع نیز باید متناسب با حمله و تهدید دشمن تغییر کند.

وی از افتتاح و راه‌اندازی قرارگاه پدافند زیستی در تمام استان‌های کشور طی سالجاری خبر داد و گفت: رصد و پایش حوادث و تهدیدات زیستی در کشور از اهداف این قرارگاه پدافند زیستی است.

وی با بیان اینکه استان سمنان یکی از استان‌های پیشتاز در این موضوع است و در آینده این مرکز در سایر استان‌های کشور نیز راه‌اندازی خواهد شد، افزود: با افتتاح قرارگاه زیستی در استان‌های کشور شاهد حفظ سلامت و کاهش آسیب‌پذیری در حوزه زیستی و تهدیدات و بحران‌های مربوط به آن در جامعه خواهیم بود.

تغییر برنامه های پدافندغیرعامل از حالت ستادی به حالت اجرایی

معاون سلامت و پدافند زیستی سازمان پدافندغیرعامل کشور هدف برنامه های امسال این سازمان را تغییر حالت برنامه های پدافند غیرعامل از حالت ستادی به حالت اجرایی در استان ها ذکر کرد و افزود: تدوین سند راهبردی و اسناد نظری پدافند غیرعامل در سالهای گذشته انجام شد که باید به عنوان سند و طرحی ملی در امور اجرایی و جاری کشور قرار گیرد.

مهدی پور با اشاره به بررسی آسیب های مختلف در سندهای تخصصی بخش های اجرایی مختلف کشور، اظهار داشت: اجرایی شدن اصول پدافند غیرعامل در امور اجرایی کشور نیازمند تعامل و همکاری بخش های اجرایی کشور است.

معاون سلامت و پدافند زیستی با اشاره به اینکه نظام برنامه ریزی پدافند غیرعامل در حال شکل گیری است، ادامه داد: ارایه اسناد راهبردی پدافند غیرعامل به دولت و مجلس برای گنجاندن در برنامه های کلان کشور مانند برنامه های پنج ساله در مراحل بعدی کار قرار دارد.

هر رویدادی که امنیت جامعه را به خطر اندازد، تهدید زیستی محسوب می‌شود

معاون سلامت و پدافند زیستی سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: اجزای پدافند زیستی در ایران اسلامی در مراحلی با عنوان های رصد و پایش تهدید، هشدار دهی و آشکارسازی، تشخیص تهدید، تصمیم و عملیات، امداد و نجات، محدودسازی، رفع آلودگی، درمان و مصون سازی نامگذاری شده است.

وی، انسان، دام، نباتات، محیط زیست و منابع طبیعی، غذا، دارو و آب را حوزه تهدیدات زیستی برشمرد و افزود: تهدیدهای زیستی همیشه از نوع چندگانه هستند که مقابله با آن همیشه نیازمند همکاری چند بخش است.

وی تصریح کرد: هر نشانه، رویداد یا حادثه طبیعی یا غیرطبیعی با استفاده از عوامل زیستی که موجب تضعیف و نابودی سرمایه‌های انسانی یا آسیب‌های اقتصادی از طریق تخریب و نابودی سرمایه‌های ملی زیستی در کشور شود و ثبات و امنیت جامعه را به خطر اندازد، تهدید زیستی محسوب می‌شود.

معاون سلامت و پدافند زیستی سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: همچنین پدافند زیستی که به مقابله با تهدیدات و بحران‌های زیستی می‌پردازد، مجموعه‌ای از اقدامات شامل رصد و پایش، آشکارسازی، هشداردهی، تشخیص، تصمیم و عملیات، کنترل، حفاظت و پیشگیری، امداد و نجات، درمان و... به جهت حفاظت از سرمایه‌های ملی در برابر تهدیدات زیستی و کاهش آثار و عواقب ناشی را در بر می‌گیرد.

  وی همچنین خاطرنشان کرد: قرارگاه پدافند زیستی با همراهی سازمان‌های دخیل در این کار مانند دانشگاه علوم پزشکی، جهاد کشاورزی، محیط زیست، حوزه غذا و آب و ... مأموریت رصد و پایش حوادث و تهدیدات زیستی در کشور را عهده‌دار است.

حفاظت از سرمایه های ملی در برابر تهدیدات زیستی

مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری سمنان نیز دراین نشست گفت: پدافند زیستی به عنوان مجموعه ای از اقدامات شامل رصد و پایش، آشکارسازی، هشداردهی، تشخیص، تصمیم و عملیات، کنترل، حفاظت و پیشگیری، امداد و نجات، درمان و بازیابی و بازتوانی منابع، محدودسازی و رفع آلودگی در برابر تهدیدات زیستی گفته می شود که موجب حفاظت از سرمایه های ملی در برابر تهدیدات زیستی و کاهش آثار و عواقب ناشی از آن می شود.

عباس پازوکی اظهار داشت: هر نشانه، رویداد یا حادثه طبیعی و غیرطبیعی که با استفاده از عوامل زیستی موجب تضعیف و نابودی سرمایه های انسانی یا آسیب های اقتصادی از طریق تخریب و نابودی سرمایه های ملی زیستی در کشور می شود تهدید زیستی قلمداد می شود.

وی از ایجاد 12 کارگروه تخصصی با عضویت 170 مسئول و کارشناس 70 دستگاه اجرایی در اداره کل پدافندغیرعامل استانداری سمنان در سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: ایجاد پایگاه اینترنتی این اداره کل، آموزش عمومی و اختصاصی یک هزار و 110 نفر و هماهنگی با سازمانهای نظام مهندسی مختلف از اقدامات سال گذشته بود.

پازوکی از بررسی 37 بند برنامه عملیاتی این اداره کل برای سالجاری خبر داد.

قرارگاه پدافند زیستی استان سمنان افتتاح شد

پدافند زیستی در ایران اسلامی به مراحلی با عنوان های رصد و پایش تهدید، هشداردهی و آشکارسازی، تشخیص تهدید، تصمیم و عملیات، امداد و نجات، محدودسازی، رفع آلودگی، درمان و مصون سازی گفته می شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر