۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۸۱۲۰
در آستانه برگزاری دور جدیدی از مذاکرات ایران و 1+5 بر سر برنامه هسته ای ایران، سخنان روز گذشته ظریف درباره امکان حصول توافق در نشست آتی ژنو با بازتاب گسترده ای در رسانه های خارجی همراه بود.
سایت روزنامه الحیات عربستان در مطلبی با عنوان «ایران احتمال رسیدن به توافق در مذاکرات جدید را می دهد و آمریکا همچنان بر سر ترکیب اصلی تحریمات باقی می ماند» نوشت: در آستانه دور دیگری از مذاکرات ایران و 6 قدرت بین المللی بر سر برنامه هسته‌ای ایران، تهران از «یوکیا آمانو» مدیر کل آژآنس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به تهران دعوت کرد. در همین حال، تهران با تاکید بر التزامش به مقاومت عقلانی به امکان رسیدن به توافقاتی در این دور از مذاکرات نیز اشاره کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه خبری «فرانس 24» تاکید کرد: «معتقدم رسیدن به توافق در هفته جاری ممکن است و من می توانم تنها از نظر طرف ایرانی صحبت کنم و نمیتوانم از سوی طرف دیگر سخن بگویم.»

بر همین اساس، برخی از منابع در تهران در این باره گمانه زنی کردند که 6 کشور متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد بعلاوه آلمان قرار است در این دور از مذاکرات پیشنهاد رفع تعداد محدودی از تحریم های اعمال شده علیه سپرده های ایرانی در بانک های آسیایی را مطرح کند. دولت اوباما اما همزمان با تلاش برای اقناع کنگره برای به تاخیر انداختن تصویب دور جدید تحریم های علیه ایران تاکید کرد که ترکیب پایه تحریم های نفتی و مالی باقی خواهند ماند.

قرار است ایران و گروه 1+5 فردا و پس فردا در ژنو سوئیس در ادامه مذاکرات هسته ای در سطح کارشناسی که هفته گذشته برگزار شد، نشستی در سطح وزرا را برگزار کند. ایران و 1+5 همچنین ماه گذشته نیز در نشست مشترکی در ژنو شرکت کردند که تهران در آن برنامه محرمانه ای را برای حل پرونده هسته ای ایران ارائه کرد.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی به اظهارات ظریف در خصوص احتمال توافق در نشست هفته جاری با 1+5 اشاره کرد و نوشت: مذاکره کننده ارشد ایران روز سه شنبه اعلام کرد که چارچوب توافق با قدرت های بین المللی بر سر برنامه هسته ای ایران در نشست هفته جاری ممکن است هرچند در صورت تاخیر بیشتری در دستیابی به توافق نمی تواند اتفاق بدی باشد. در همین حال، فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز هشدار داد که مذاکرات نمی تواند تا ابد ادامه داشته باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر