۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۷۵۷۶
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شهرداری تهران گفت:
دبیر خاطرنشان کرد: در گذشته شهرداری را ملزم به تهیه پیوستهای فرهنگی و اجتماعی برای طرحها و لوایح‌شان کرده بودیم که برای سال آینده چند مورد دیگر از جمله پیوست توجیه اقتصادی، سلامت و پدافند غیرعامل را به آن افزودیم. 350 میلیارد تومان برای نوسازی اتوبوس‌های شرکت واحد، 220 میلیارد برای کمک به شرکت بهره‌برداری مترو اختصاص داده شده است.
علیرضا دبیر در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در شورای شهر تهران برگزار شد به ارائه جزئیاتی از بودجه سال 93 شهرداری تهران و اقدامات کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر پرداخت و اظهار داشت: وقتی کمیسیون برنامه و بودجه شکل گرفت بلافاصله متمم 3500 میلیارد تومانی در دستور کار قرار گرفت و باعث شد یکماه از وقت کمیسیون به آن اختصاص داده شود.

وی ادامه داد: بعد از آن برنامه 5 ساله دوم شهرداری مطرح شد که البته هنوز نتوانسته‌ایم آن را ابلاغ کنیم زیرا بر سر مصارف آن بحث‌هایی وجود دارد با این حال 102 هزار میلیارد تومان را به صورت جزئی برای 5 سال آینده شهر تهران مصوب کردیم. این در حالی است که برنامه که به شورا آمد و از شورا خارج شد کاملا با یکدیگر متفاوت است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: بعد از بررسی برنامه 5 ساله شهر تهران بلافاصله بودجه سال 93 شهرداری مورد بررسی قرار گرفت. برنامه‌ای که شهرداری طبق آن بودجه سال آینده خود را تنظیم کرده بود و این امر کار شورای شهر را دشوار می‌کرد.

دبیر گفت: مشی بنده این است که از همه ظرفیتها در شوای شهر استفاده شود چرا که در دوره قبل شاهد این وضعیت نبودیم بنابراین با روسای کمیته‌ها و کمیسیون‌ها جلسه برگزار کردیم تا آنها نیز نظرات و نکات خود را بیان کنند البته ممکن است برخی‌ها گلایه داشته باشند به عنوان مثال برای پارک پردیسان که قرار است نگهداشت آن به شهرداری واگذار شود 20 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود اما بعد از پایان بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که اختصاص 50 میلیارد تومان برای آن نیاز است البته دست آخر نیز مجبور شدیم 45 میلیارد تومان به این امر اختصاص دهیم.

وی به تعیین نرخ بلیت اتوبوس، تاکسی و مترو اشاره کرد و گفت: در حوزه حمل و نقل عمومی نیاز بیشتری وجود داشت اما نگاه ما این بود که ارقامی به تصویب برسند که به مردم فشار زیادی وارد نشود بنابراین برای حوزه مترو 15 درصد، تاکسی 25 درصد و اتوبوس 18/5 درصد افزایش را تصویب کردیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران به بلیت‌های الکترونیکی مترو اشاره کرد و گفت: در این راستا تسهیلاتی برای اقشار مختلف جامعه از جمله خانواده‌های شهدا، جانبازان، معلولین و دانشجوها در نظر گرفتیم. این تسهیلات جدا از تخفیفاتی است که برای شهروندانی که از این نوع بلیت تهیه می‌کنند لحاظ کردیم.

دبیر با بیان اینکه شرکت شهربان بودجه مصوبی نداشت و تا انحلال نیز پیش رفت اما در نهایت 38 میلیارد تومان بودجه برایش اختصاص یافت، به افزایش نرخ تراکم اشاره کرد و گفت: در گذشته تهران را به 5 واحد تقسیم کرده بودیم اما این بار برای تعیین افزایش نرخ تراکم  تهران را به 164 نقطه تقسیم کردیم که این امر براساس دفترچه نرخ قیمت املاک سازمان مالیاتی صورت گرفت. بر این اساس مقرر شد نقاط کم برخوردار در این زمینه 17 درصد و به طور میانگین 24 درصد افزایش نرخ اعمال شود.

وی افزود: 11 سال در این آیتم افزایش قیمت نداشتیم و با توجه به بررسی‌هایی که انجام شد دریافتیم که اگر افزایش تراکم نداشته باشیم تغییر کاربری بیشتر می‌شود، در واقع نگاهمان جلوگیری از وقوع این امر بود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران به اسناد نکول شده اشاره کرد و اظهار داشت: اسناد نکول شده مربوط به دیرکرد چک‌هاست؛ در کمیسیون برای اینکه پشت ما و شهرداری حرفی باشد که بعدها ممکن است افرادی خاص از آنها بهره‌برداری کنند اسامی 15 بدهکار بزرگ را بدون تعارف استخراج کردیم و تبصریه‌ای تعیین کردیم که برای اسناد نکول شده بالای 2 میلیارد تومان بیشتر از 30 درصد تخفیف اعمال نخواهد شد.

وی ادامه داد: از شهروندان نیز خواهش می‌کنم چکهای قدیمی دارند از این شرایط استفاده کنند زیرا برای چک‌های کمتر از 50 میلیون تومان تا سال 82 را 80 الی 90 درصد برای دیرکرد تخفیف در نظر گرفته‌ایم.

دبیر گفت: عوارض نوسازی، یکسان‌سازی خدمات زیباسازی که بیشتر به موضوع نما و هویت شهری مربوط می‌شد، کمک به زلزله‌زدگان بوشهر، تعیین حق بهره‌برداری غرف عرضه میوه و تره‌بار که 5 سال بود افزایش قیمتی نداشت از جمله مواردی بود که کمیسیون برنامه و بودجه به آن پرداخت.

وی به جزئیات بودجه سال 93 شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: بودجه امسال برش اول برنامه 5 ساله دوم بود. صادقانه می‌گویم برنامه 5 ساله از نظر برش چیزی که سال اول نیاز داشت حدود 19 هزار و 700 میلیارد تومان پول بود ولی بودجه سال نخست که در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید 15 هزار و 845 میلیارد تومان بود در واقع برای این کار حدود 4 هزار میلیارد تومان پول کم داشتیم که در این بین کمیسیون‌ها خواسته‌های مربوط به حوزه کاری خود را هم ارائه داده بودند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: بودجه سال آینده در 6 حوزه مأموریتی تعیین شده و بر این اساس بودجه حوزه فرهنگی و اجتماعی 12 درصد، حمل و نقل ترافیک 39 درصد، خدمات شهری 18 درصد، ایمنی و مدیریت بحران 3 درصد، شهرسازی و معماری 3 درصد و توسعه و هوشمندسازی 26 درصد افزایش داشت.

دبیر ادامه داد: در بودجه سال 93، 357 میلیارد تومان از سوی شهرداری تهران به حوزه معماری و شهرسازی پیشنهاد شده بود که با بررسی‌های انجام شده و تعامل کمیسیون معماری و شهرسازی و برنامه و بودجه 100 میلیارد تومان دیگر در شورای شهر به آن افزودیم، این در حالی است که یک درصد دیگر به صورت اختصاصی برای حوزه نما و منظر شهری که رقمی بالغ بر 160 میلیارد تومان می‌شود به این حوزه اختصاص دادیم.

وی با اشاره به اینکه کار معاونت شهرسازی اجرا نیست بلکه تهیه طرح است، گفت: بودجه حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز به جز 3 درصدی است که در تبصره‌ها به آن اختصاص دادیم که رقمی بالغ بر 500 میلیارد تومان می‌شود و حسن آن این است که پول نقد است و برای امور اجرایی به کار برده می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: در بحث کمک به ساخت مساجد رشد 354 درصدی داشتیم؛ در برنامه 5 ساله مصوب شد که در این حوزه به ساخت 400 مسجد کمک کنیم اما با توجه به اینکه شهرداری نمی‌تواند مسئولیت ساخت آنها را بپذیرد قرار شد این هزینه به هیئت امنا داده شود.

دبیر با بیان اینکه بودجه مناطق نیز برای سال 93، 72 درصد رشد داشته است، ادامه داد: خط قرمز بنده مناطق هستند بنابراین به همین دلیل بودجه مناطق را با حساسیت دنبال کردم البته در برخی مناطق با کاهش اعتبار نیز مواجه بودیم.

وی افزود: به عنوان مثال در منطقه 9 و 10 شهرداری که جنوب شهرمان به شمار می‌آیند کمک قابل توجهی کردیم اما دیدیم در منطقه 16 قرار است مجموعه‌ای ورزشی ساخته شود که 24 میلیارد تومان هزینه به آن اختصاص داده‌اند. بعد از پیگیری‌های لازم متوجه شدیم بخش اعظمی از این رقم برای تملک و تنها 3 میلیارد تومان هزینه ساخت است بنابراین امر تملک را به بخش دیگری از شهرداری محول کردیم و همان 3 میلیارد تومان را برای ساخت این مجموعه اختصاص دادیم در واقع کاهش درآمد برخی از مناطق مربوط به دلایلی از این دست است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در بحث سرمایه‌ای بودجه آنطور که باید و شاید گفت: باید یکبار تصمیم بگیریم که می‌خواهیم مراکز ساخته شده‌ای که نیاز به نگهداشت دارند را چه کنیم. چرا که اینها باعث افزایش هزینه‌های شهرداری می‌شود و به این ترتیب بودجه کلی شهردرای به شکل وحشتناکی افزایش می‌یابد.

دبیر به موضوع کاهش فاصله شمال و جنوب شهر تهران اشاره کرد و اظهار داشت: به طور کلی سال 92 ، 38 درصد بودجه به مناطق جنوبی اختصاص داده بودیم که این رقم را برای سال 93 به 46 درصد رساندیم.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته شهرداری را ملزم به تهیه پیوستهای فرهنگی و اجتماعی برای طرحها و لوایح‌شان کرده بودیم که برای سال آینده چند مورد دیگر از جمله پیوست توجیه اقتصادی، سلامت و پدافند غیرعامل را به آن افزودیم. 350 میلیارد تومان برای نوسازی اتوبوس‌های شرکت واحد، 220 میلیارد برای کمک به شرکت بهره‌برداری مترو اختصاص داده شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران مژده‌ای به شهروندان منطقه 20 داد و گفت: ترافیک بدی در جاده ورامین، سه‌راه تقی‌آباد وجود دارد که برای کاهش این ترافیک بودجه‌ خوبی در نظر گرفته‌ایم تا تقاطعی غیرهمسطحی در آن نقطه احداث شود.

دبیر با بیان اینکه در بودجه جاری حوزه ورزش افزایش 10 میلیارد تومانی را در بودجه سال آینده گنجاندیم این در حالی است که 4 میلیارد تومان برای مطالعه و مرکز نگهداری زنان و مردان آسیب‌دیده، 5 میلیارد تومان برای احداث مراکز کار، 10 میلیارد تومان برای مطالعه و احداث مرکز فوریت‌های اجتماعی 2 میلیارد تومان برای تجهیز و غربالگری آسیب‌دیدگان اختصاص داده‌ایم.

وی به بودجه شرکتها و سازمانهای شهرداری اشاره کرد و گفت: شهرداری برای اولین بار بودجه شرکتها و سازمانهای خود را همراه با لایحه بودجه به شورا ارائه کرد اما شرایط بررسی آن فراهم نشد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه حجم بدهیها به شهرداری تهران چقدر است، اظهار داشت: خیلی‌ها به شهرداری بدهکار هستند البته این بحث مربوط به اسناد نکولی بوده که به شهرداری چک دادند و به دلیل پرداخت نکردن به آن دیرکرد خورده است. مثلا اگر فردی یک میلیون تومان به شهرداری چک داده به دلیل نپرداختن آن این رقم در گذشته سال‌ها به 20 میلیون تومان تبدیل شده است.

وی افزود: بین بدهکاران مذکور هم اسامی شرکتها و هم اسامی افراد وجود دارد که البته برای آنها هم بخشودگی‌ اندکی (زیر 30 درصد در رقم دیرکرد) در نظر گرفته‌ایم در عین چند بدهکار دیگر هم وجود دارد که اسامی 3 نفر با میزان بدهکاریشان مشخص شده است. یکی از آنها که در نامه‌ قالیباف به مسجدجامعی به آن اشاره شده حدود 20 میلیارد تومان به شهرداری بدهکار است

دبیر تأکید کرد: اسناد نکول چکهایی است که وصول نشده و موضوع‌اش با 3 فرد مذکور فرق دارد و سرجمع حدود 10 میلیارد تومان بدهی است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: شهرداری باید لایحه‌ای با این محتوا که برای افرادی که چک‌هایشان وصول نمی‌شود و به نوعی برایشان عادی شده و می‌گویند چند سال صبر می‌کنیم تا به دیرکردمان در بدهی بخشودگی اختصاص یابد، تهیه و به شورای شهر ارائه کند.

دبیر در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه در خصوص اسامی 40 شرکت در بودجه سال آینده شهرداری از جمله شرکت بهره‌برداری مترو که مجموعاً 75 میلیارد تومان برای برگزاری جشنها، هزینه ایاب و اذهاب و هزینه موبایل اختصاص داده بود، بررسی‌‌های لازم انجام شده است یا خیر، گفت: به طور کلی کمک به سازمانها و شرکتها از سوی شهرداری در بودجه دیده شده است ولی به طور حتم از کمیسیون مربوطه می‌خواهیم که این بودجه‌ها را مورد بررسی قرار دهند ما هم ا آنها همسو خواهیم شد.

وی افزود: تا جایی که امکان داشته باشد می‌گوییم برون‌سپاری سازمانها و شرکتهای شهرداری به بخش خصوصی انجام شود ولی کمک‌ به این شرکت‌ها مشخص شده و به هزینه‌های آنهاورود خواهیم کرد و لی در خصوص موضوعی که ذکر کردید باید بگویم که ارقام اینطور که گفته‌اید نیست و مطالبی وجود دارد که نمی‌توانم آنها را بیان کنم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: بالاخره در طی سال روزهای خاصی وجود دارد که شرکت مترو به صورت رایگان خدمات‌رسانی می‌کند بنابراین باید از یک جایی در بودجه سرفصلی برای آن در نظر گرفت اما می‌توان این موضوعات را شفاف‌تر گفت.

دبیر در پاسخ به این پرسش که این سرفصل باید از هزینه جشن پذیرایی تامین شود، گفت: در این باره باید بحث شود؛ به عنوان مثال در بودجه هزینه‌ای برای ایجاد رمپ و لومپ در بزرگراه همت وجود داشت که بعد از بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم قرار است ساختمان راهنمایی و رانندگی در آن مسیر جابجا شود بنابراین این عنوان را اصلاح کردیم مطمئن باشید در سایر موارد نیز این اصلاحات انجام خواهد شد ضمن اینکه به طور کلی با برگزاری همایش‌ها و مراسم‌هایی از این دست مخالف هستم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مگر شرکت مترو چند رو در سال را به صورت رایگان خدمت‌رسانی می‌کند این در حالی است که هر روز بر تابلوهای تبلیغاتی شرکت مترو افزوده و درآمدهایی عاید شرکت مترو می‌شود، گفت: بنده تنها یک مورد را اشاره کردم اما اطمینان داشته باشید که در بحث بودجه سازمانها و شرکتها به طور حتم ورود می‌کنیم و قول می‌دهم گزارشات اصلاحی آن هم ارائه دهم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه انتقاداتی در بودجه فرهنگی و اجتماعی وجود داشت گفت: بودجه سازمان فرهنگی و اجتماعی رشد 72 درصدی داشته و این مورد خارج از آن 3 درصدی است که به آن اشاره کردم در عین حال باید بگویم که در برنامه 5 ساله شهرداری به موضوع توسعه اجتماعی اشاره شده این موضوع با حوزه فرهنگی و اجتماعی تفاوت دارد و رویکرد قابلیت به شمار می‌آید . در واقع اینکه چگونه سطح زندگی مردم را بالا ببریم توسعه فرهنگی محسوب می‌شود و یکی از زیرمجموعه‌های آن فرهنگی و اجتماعی است.

دبیر در پایان گفت: بودجه فرهنگی و اجتماعی و همچنین حوزه حمل و نقل و شهرسازی رشد وحشتناک و چشمگیری داشته است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر