۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۷۵۷۴
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان :
سمیعی با بیان این که باید در زمان آرامش علاوه بر شکرگزاری از فرصت ویژه برای آمادگی بحران و حوادث برنامه ریزی کنیم گفت: پدافند غیرعامل و مطالعات قبل از بحران برای جبران خسارت ها در زمان بحران از اهمیت بالایی برخوردار است.
حسین سمیعی در همایش مدیریت بحران استان گلستان گفت: در زمان بحران و حادثه بیشترین صدمه را کودکان می بینند چون قدرت دفاع ندارند، وقتی زندگی طبیعی به هم می خورد خیلی مشکلات مانند مالی و بدتر از آن مسائل عاطفی به وجود می آید که بعد از بحران هم ادامه دارد.

وی بزرگترین بحران برای کودکان در زمان حوادث را جدایی و از دست دادن خانواده دانست و تصریح کرد: این ضربه خسارت پایدار دارد و آثار شناختی آن بخصوص در کودکان تاثیرات منفی زیادی دارد.

وی بیان کرد: باید فرایند طولانی بعد از بحران را برنامه ریزی کنیم تا مقداری از دردها را کاهش دهیم، کودک وقتی وارد بحران می شود بازخوردهای زیادی دارد و مدت ها این بازخوردها ماندگار است که حتی باعث وحشت زیاد در بین آنان می شود.

سمیعی اظهار کرد: این حوادث تبعات دیگری مانند هیجانات ظاهری، افسردگی و گریه، پرخاشگری، گوشه گیری و جمع گریزی را به همراه دارد و کودک با هم سن و سالانش نمی تواند ارتباط برقرار کنند که مهمترین کار در این شرایط مدیریت کودک به سمت گروه هم سن و سال خود است.

وی معتقد است کار با کودک و کمک به برگشت وی از بحران باید یک یا دو هفته بعد از حادثه انجام شود که برای این اقدام نیز کودک نیازمند در آغوش گرفتن است و شاید نیاز باشد به صحبت های کودک گوش دهیم که در این موارد باید شنونده خوبی باشیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان گفت: باید صادقانه در باره حوادث و اتفاقات با کودک صحبت کنیم زیرا کودکان نگاه وسیعی دارند و با واقعیت ها کنار می آیند، بزرگترها نیز باید تجربیات خود را انتقال دهند، به کودک اطمینان دهیم به وی کمک خواهد شد و بخصوص در کودکان پسر حس شجاعت را در آنان الگو قرار دهیم.

وی ادامه داد: حتی در صورت امکان کودک را تشویق کنیم تا نقش امداد گر را ایفا کند و از سوی دیگر باید از بانوان هم برای کمک به کودکان استفاده ویژه کرد زیرا توانایی ارتباط عاطفی بیشتری دارند، ایجاد فضای مناسب برای تخیله احساسات و توجه به امداد رسانی بخصوص برای دختران که از پسرها حساستر هستند نیز مهم است.

وی خاطرنشان کرد: بحران مانند کوه یخ است و بخشی از آن زیر آب پنهان است و تنها بخش کوچکی نمایان است و بخشی از آثار آن در سال های بعد از بحران نمایان می شود.

سمیعی اضافه کرد: در مسابقه نقاشی که برگزار شد بیش از 6 هزار اثر از دنیا دریافت شد که 2 هزار اثر از 8 تا 10 کشور دنیا بودند و 4 هزار اثر نیز از کشور ارسال شد، در این آثار کشورهایی که تجربه بحران داشتند و بحران خیز بودند موضوع پیشگیری از حوادث بسیار مشهود بود و کودکان نگاه ویژه ای به نجات جان هم نوع خود داشتند.

وی بیان کرد: در آثار ارسالی از کشور ما کودکانی کرمانی این نگاه را بیشتر از سایر استان ها و شهرها داشتند.

وی با اعلام این که باید در زمان بحران و در حوزه کودکان امدادگران خود را شفاف معرفی کنند و اشتیاق و میل خود را برای کمک و همراهی کودک نشان دهند اظهار کرد: در برخورد با کودکان از الفاظ تند پرهیز و از واژه هایی تکراری خود داری کنیم زیرا باعث آزردگی آنان می شود.

سمیعی بازی و سرگرمی را در شرایط بعد از حادثه برای کودکان فراهم تاثیرگذار دانست و گفت: می توان با گذاشتن مینی بوس به عنوان کتابخانه سیار تعداد زیادی از روستاها را پوشش داد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر