۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۳
کد خبر: ۷۴۹۶۳
پس از ۳۸ سال
طبق تحقیقی جدید در زمین‌های کشاورزی نزدیک منطقه فاجعه هسته‌ای چرنوبیل، سطح اشعه‌ها از میزان خطرناک پایین‌تر آمده است.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، اینترستینگ انجینرینگ نوشت؛ این بدان معناست که زمین‌های کشاورزی بزرگ که آلوده طبقه بندی شده و از فاجعه ۱۹۸۶ میلادی به حال خود رها شده بودند، اکنون دوباره مناسب کشت محصول هستند. این امر تقاضای فزاینده اوکراین به زمین کشاورزی را پاسخ می‌دهد.

انفجار واحد هسته‌ای چرنوبیل در ۳۸ سال قبل یک تراژدی انسانی بود. ابر‌های سمی بر فراز اتحاد جماهیر شوروی پراکنده شده و حدود ۸.۴ میلیون نفر نیز در معرض اشعه‌های هسته‌ای قرار گرفتند. بیش از ۲۵۰ هزار نفر دچار سرطان شدند که از این تعداد ۱۰۰ هزار مورد مرگبار بود.

فراتر از آنچه برای انسان‌ها اتفاق افتاد، چرنوبیل تأثیر مخربی بر محصولات کشاورزی، گیاهان و زیرساخت‌ها داشت. چند دهه بعد تحقیقاتی با ربات‌ها، هواپیما‌های بی سرنشین و ... در منطقه برای یافتن سطح اشعه در منطقه انجام شد. هدف این پژوهش‌ها یافتن تأثیر اشعه‌ها بر گیاهان و جانوران بود.

والری الکساندرویچ کاشپاروف از دانشگاه حیات و علوم محیط زیست اوکراین در گزارشی جدید که در نشریه نیوساینتیست منتشر شده، اعلام کرد بیش از ۸۰ درصد منطقه تحت تأثیر این فاجعه را می‌توان دوباره تحت کشاورزی قرار داد.

تیم کاشپاروف چند دهه است که در این منطقه تحقیق می‌کنند و نتایج پژوهش آن‌ها براساس سطح اشعه‌هایی است که در منطقه یافت می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر