۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۷۴۸۰۷
معاون صنعت، تجارت و صنایع دفاعی سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اهمیت رعایت الزامات پدافند غیرعامل در بخش‌های صنعتی، یکی از برنامه‌های این سازمان را شناسایی عناصر، افراد و سازمان‌های مرتبط با مدیریت شرایط اضطراری و تعیین فرماندهی واحد در مدیریت حوادث عنوان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی، امیر سرتیپ علی ملک امروز، ۸ خردادماه در بازدید از شهرک صنعتی بزرگ شیراز با بیان اینکه شهرک‌های صنعتی با توجه به ویژگی‌هایی نظیر استقرار واحد‌های تولیدی و صنعتی و حضور سرمایه‌های انسانی فعال در صنایع از اهمیت بالایی در موضوع پدافند غیر عامل برخوردار هستند، گفت: رعایت الزامات پدافند غیرعامل با هدف مصونیت‌بخشی و حفاظت و صیانت از سرمایه‌گذاری‌ها و جان افراد شاغل در مجموعه‌های صنعتی در اولویت قراردارد.

وی با اشاره به نقش مهم واحد‌های تولیدی و صنعتی در اقتصاد کشور گفت: تداوم تولید و حفظ سرمایه انسانی در برابر تهدیدات و مخاطرات در حوزه پدافند غیرعامل در شهرک‌های صنعتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

ملک به فعالیت برخی واحد‌های صنعتی خطرزا به‌ویژه در صنایع شیمیایی در شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و افزود: به دلیل وجود این واحد‌های صنعتی رعایت حداکثری الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل در شهرک‌های صنعتی مورد تاکید جدی سازمان پدافند غیرعامل کشور است و به دنبال الگوی مصون‌سازی شهرک‌های صنعتی از منظر پدافند غیرعامل هستیم.

معاون صنعت، تجارت و صنایع دفاعی سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه با تأکید بر لزوم تعیین فرماندهی یکپارچه درهنگام حوادث و مخاطرات گفت: از برنامه‌های این سازمان شناسایی عناصر، افراد و سازمان‌های مرتبط با مدیریت شرایط اضطراری و تعیین فرماندهی واحد با هدف ایجاد هماهنگی بین اجزای دخیل در مدیریت حوادث است.

ملک برگزاری رزمایش‌ها با هدف شناسایی نقاط ضعف و قوت و رفع آن‌ها را از دیگر برنامه‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور بیان کرد.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس نیز در این بازدید با اشاره به اهمیت راهبردی پدافند غیرعامل گفت: شهرک‌های صنعتی جزو تاسیسات حساس و زیربنایی کشوری به شمار می‌روند و رعایت الزامات پدافند غیرعامل یک اولویت است.

سید مسعود عظیمی افزود: تلاش برای حفظ امنیت و ارتقای ضریب ایمنی شهرک‌ها نواحی صنعتی ضروری و نحوه اجرای پدافند غیرعامل در شهرک‌ها و واحد‌های تولیدی و صنعتی مستقر نیز حائز اهمیت است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس تصریح کرد: با پیش‌بینی و رعایت موارد لازم در رابطه با ساخت‌وساز‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در اجرای سیاست‌ها و روش‌های پدافند غیرعامل تلاش ویژه‌ای شده است.

وی با بیان اینکه مراحل مختلف ساخت و ساز طرح‌های صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی با نظارت کامل ناظران سازمان نظام مهندسی ساختمان انجام می‌شود، گفت: در این زمینه با تفاهم‌نامه منعقد شده با نظام مهندسی ساختمان استان و با اعمال نظارت‌های مستمر، در تلاش هستیم طرح‌های صنعتی در دست اجرا با کیفیت مناسب و بر اساس آخرین استاندارد‌ها انجام شود.

عظیمی با بیان اینکه اصل پیشگیری و انجام اقدامات پیشگیرانه به منظور مقابله با حوادث و تهدیدات در اولویت برنامه‌های کمیته پدافند غیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس قرار دارد، افزود: در این زمینه علاوه بر الزامات قانونی نظیر حفظ حریم واحد‌های صنعتی و ایجاد و تجهیز ایستگاه‌های آتش‌نشانی، احداث نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک و احداث درمانگاه و جانمایی واحد‌های صنعتی در زون‌های مختلف برخی اقدامات پیشگیرانه نظیر بازرسی ایمنی واحد‌های صنعتی و تهیه شناسنامه ایمنی نیز به‌صورت مستمر انجام می‌شود.

وی با تصریح اینکه شناسایی واحد‌های تولیدی ریسک پذیر به‌صورت متناوب در دستور کار است و اطلاعات مربوطه به‌صورت منظم به‌روزرسانی می‌شود، گفت: تاکنون با انجام طرح ویژه ممیزی ایمنی و بهداشت (HSE) در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان برای بیش از ۳ هزار واحد صنعتی شناسنامه ایمنی صادر شده و کار ممیزی برای صدور شناسه ایمنی سایر واحد‌های صنعتی نیز در حال انجام است.

عظیمی بر ضرورت به‌روزرسانی طرح پدافند غیرعامل شهرک‌های صنعتی با همکاری سازمان پدافند غیرعامل تاکید کرد و گفت: در این طرح ضمن شناسایی اماکن، تأسیسات و واحد‌های تولیدی پرخطر، نقشه و مختصات کامل آن‌ها در اختیار اداره‌کل پدافند غیرعامل عامل و دستگاه‌های اجرایی مرتبط قرار می‌گیرد تا در مواقع اضطراری و بحران، بهترین و مناسب‌ترین اقدام صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با تصریح اینکه طراحی و مکان‌یابی برای ایجاد شهرک‌های صنعتی جدید را نیز با در نظر گرفتن الزامات پدافند غیرعامل انجام می‌دهیم، بیان کرد: سطح بندی شهرک‌ها و نواحی صنعتی برای مقابله با تهدیدات احتمالی در دستور کار است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر