به گزارش پایداری ملی به نقل از ایرنا، علیرضا زاکانی روز شنبه در مراسم بهرهبرداری از سه ایستگاه جدید مترو تهران، گفت: مدیریت شهری به موضوعات مهمی از جمله ترافیک و آلودگی هوا و مخاطرات شهر تهران پرداخته و برای هر کدام از این مسائل و چالش ها حل مسئله ای پیش بینی کرده است.
وی اظهار کرد: آلودگی هوا موجب گلایه و ناراحتی شهروندان است اما شهروندان باید بدانند ۲۳ دستگاه در موضوع کاهش آلودگی هوا مسئولیت دارند و شهرداری تهران نیز در این راستا اقدامات وسیعی انجام داده که میتوان به انعقاد قراردادها برای ورود تاکسی اتوبوس و موتورسیکلتهای برقی اشاره کرد به طوری که قرارداد ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۵۵ هزار تاکسی برقی و بالغ بر ۱۸۰ هزار موتورسیکلت برقی با همراهی سایر دستگاهها منعقد شده و به تدریج این خودروها وارد ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت خواهد شد.
شهردار تهران تاکید کرد: در سال ۱۴۰۰ مترو تهران ۱۴۲ ایستگاه به طول ۲۵۴ کیلومتر داشت اما امروز بعد از گذشت ۳۰ ماه ایستگاههای مترو تهران به ۱۵۹ عدد و به طول ۳۰۳ کیلومتر رسیده علاوه بر این ساخت ۹.۵ کیلومتر تونل در بخش جنوبی خط ۶ مترو تهران هم آغاز و تکمیل شد که از این میزان حفر دو کیلومتر آن به دلیل وجود بافت سنگی و شیب سه درصد با مشکلاتی همراه بود اما با اتکا به ظرفیت داخلی توانستیم این مهم را به سرانجام برسانیم.
وی اظهار کرد: نیمه اسفند ماه امسال مراسم بهرهبرداری از ۲ هزار هکتار فضای سبز پیرامونی شهر تهران برگزار شد که از این رقم یک هزار هکتار آن درختان مثمر است و ۲۵۰ هکتار به وسیله آبیاری زیر سطحی تغذیه میشود علاوه بر این استانداردهای دستگاه زباله سوز ۶ هزار تنی که بناست از چین وارد شود این روزها توسط کمیته ملی محیط زیست در حال بررسی است و پس از تایید این کمیته قرارداد آن نهایی خواهد شد.
زاکانی درخصوص حضور نداشتن معاون اول رییس جمهور در مراسم بهرهبرداری از ایستگاههای جدید مترو با وجود اعلام قبلی،گفت: پیش از این قرار بود که آقای مخبر در جلسه امروز حاضر شود اما با توجه به برگزاری جلسه ستاد تنظیم بازار برای کل کشور با حضور استانداران وی نتوانست در جلسه امروز حضور پیدا کند.
وی درخصوص سه ایستگاه جدید مترو نیز گفت: ایستگاه تربیت مدرس و بهار شیراز از معماری ویژهای برخوردار است و در واقع طرحهایی که در حوزه مترو اجرا میشود توجه ویژهای به معماری ایرانی و اسلامی دارد.
زاکانی ادامه داد: یکی از ویژگیهای ایستگاه بهار شیراز اتصال این ایستگاه به بیمارستان خانواده است همچنین بنا بر برنامهریزی انجام شده در قالب پدافند غیرعامل برنامه ما اتصال برخی از ایستگاههای مترو به بیمارستانهای همجوار است که در همین ارتباط ایستگاه بهار شیراز به بیمارستان خانواده متصل شده که از مجموعه ارتش قدردانی میشود.
وی با اشاره به همراهی شهرداری تهران با مجموعههای مختلف نیز گفت: در همین ارتباط شهرداری تهران همکاری خوبی با مردم، نخبگان، دولت، مجلس و قوه قضائیه داشته و دارد و در راستای تحول شهر تهران گام بر میدارد چرا که تحول تهران اهمیت بسیار زیادی را دارد.
شهردار تهران با اشاره به تامین و توزیع آسفالت در سطح معابر شهر تهران گفت: از سال ۹۰ به بعد سالانه ۵۵۰ هزار تن آسفالت در سطح شهر تهران توزیع میشد درحالی که در ۱۱ ماهه گذشته امسال یک میلیون و ۵۳۰ هزار تن آسفالت در سطح معابر شهر تهران توزیع شده است.
وی با اشاره به سرعت ساخت در مترو گفت: در همین ارتباط خطوط جدید هشت، ۹، ۱۰ و ۱۱ در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته که این کار با همکاری قرارگاه خاتم و بخش خصوصی عملیاتی میشود و چندی پیش خطوط ۱۰ و هشت کلنگزنی شد و به زودی خطوط ۹ و ۱۱ نیز کلنگزنی خواهند شد.
شهردار تهران در خصوص هزینه احداث خطوط مترو نیز گفت: در حال حاضر هزینه هر کیلومتر مترو ۳ همت برآورد شده است که هزینه بسیار زیادی محسوب میشود.
وی درخصوص نوسازی بافت فرسوده نیز گفت: این اقدام با همکاری ۹ دستگاه از جمله پنج دستگاه داخل شهرداری امسال آغاز شده و قرار است ۱۶ هزار ساختمان بالای هفت طبقه مورد پایش قرار بگیرد که تا کنون سه هزار و ۵۰۰ ساختمان مورد پایش قرار گرفته و سال آینده ۱۶ هزار ساختمان اشاره شده مورد پایش قرار خواهند گرفت.
همچنین رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در سخنانی بر توسعه خطوط مترو تاکید کرد و گفت: شاهد حرکت سریع و شتابان احداث مترو هستیم و میبینیم که اهمیت حمل و نقل عمومی در روزهای منتهی به سال نمود دارد.
مهدی چمران در این مراسم گفت: خوشحالیم بعد از کندی کار در مدت کوتاهی این امر صورت پذیرفت و دوباره شاهد حرکت سریع و شتابان احداث مترو هستیم و میبینیم که اهمیت حمل و نقل عمومی در روزهای منتهی به سال نمود دارد. البته نباید چنین ترافیکی میداشتیم که حاصل بی توجهی ها به توسعه حمل ونقل عمومی در دوره های قبلی مدیریت شهری است و باید با توسعه حمل و نقل، سفرهای درون شهری مدیریت شود.
وی با بیان اینکه مشکلات نداشتن و نخریدن قطعات و عدم توجه به توسعه و نوسازی وسایل حمل و نقل عمومی سبب وجود چنین شرایطی شده اظهار کردد: امید است روز به روز به طول خطوط مترو اضافه شود چرا که طراحی خطوط هشت تا ۱۱ مترو برای قبل از انقلاب و با توجه به شرایط آن زمان است و با این افزایش جمعیت و ترافیک؛ این خطوط کافی نیست و باید اضافه شود.
رییس شورای شهر تهران بیان داشت: اگر مترو و اتوبوس در تهران کافی باشد، می شود برنامه ریزی کرد که چگونه مردم از اتومبیل های شخصی خود استفاده کنند. این به معنای ترافیک روان و حمل و نقل آسان تر است. میزان وسایل نقلیه شخصی در کشورهای اروپایی زیاد است اما میزان استفاده از اتومبیل های شخصی کمتر از کشور ماست. حتی مسئولین این کشورها هم تلاش می کنند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.
چمران در پایان با اشاره به معماری زیبا و سنتی ایستگاه مترو بهار شیراز، گفت: امیدواریم این روند(استفاده از معماری اصیل ایرانی اسلامی) در دیگر ایستگاه ها هم ادامه پیدا کند.