۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۷۳۷۶
ˈحشمت الله فلاحت پیشهˈ از اساتید دانشگاه بر این باور است که ابلاغ بندهای 24 گانه اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب در صورتی که بدرستی اجرا شود، حکم پدافند غیرعامل اقصتادی کشور در برابر ترفندهای دشمنان را دارد.
وی اظهار کرد: در امور تولیدی، مصرفی، عرضه و تقاضا باید نگاه مبتنی بر اقتصاد مقاومتی حاکم شود تا چنانچه دشمنان بخواهند از راه اقتصاد به کشور آسیب بزنند، به اندازه کافی در درون کشور استحکام و توانایی مقابله با نقشه های آنان را ایجاد کنیم.

وی همچنین، غیر پوپولیستی کردن اقتصاد و اجرای درست قانون هدفمندی یارانه ها را از شاخص های برنامه اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب عنوان کرد و گفت: هدف رهبری از اعمال این رویه ها در واقع ایجاد نظام بهره وری، کاهش نظام سرباری در اقتصاد و البته توانمندسازی مردم به جای دادن کمک های اعانه ای از سوی دولت به آنهاست.

نماینده سابق مردم اسلام آبادغرب در مجلس شورای اسلامی، در مورد کاهش وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی که در برنامه اقتصاد مقاومتی گنجانده شده است، گفت: تاکید رهبر انقلاب همواره بر تقویت تولیدات داخلی بخصوص تقویت صندوق توسعه ملی بوده که می باید هر سال از محل درآمدهای نفتی 20 درصد به این صندوق واریز شود.

فلاحت پیشه اظهار کرد که متاسفانه در گذشته نه تنها این امر محقق نشده بلکه این صندوق مورد دستبرد هم واقع شده لذا رهبر انقلاب نظرشان این است که باید ذخیره سالانه این صندوق از درآمدهای نفتی از 20 درصد به 25 درصد افزایش یابد تا به مصرف امور تولیدی و اشتغال کشور برسد.

وی همچنین نگاه مدبرانه رهبری به تحرک در دیپلماسی خارجی را از دیگر شاخص های این برنامه عنوان کرد و گفت: چنین رویه ای در روابط بین المللی می تواند زمینه را برای ترقی حوزه اقتصادی کشور فراهم آورد.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه، سالم سازی فضای اقتصادی کشور و جلوگیری از فضاهای سودجویی، رانت و اختلاس را در گرو اجرای این برنامه دانست و تاکید کرد که این موارد برای اقتصاد کشورمان، حیات بخش هستند.

وی دلیل اصلی ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر انقلاب را نگاه و نقد به گذشته و ترسیم چارچوبی برای آینده اقتصادی کشور عنوان کرد.

فلاحت پیشه افزود: مجموعه کم کاری هایی که در گذشته شاهد آن بودیم، باعث شد که برنامه چشم انداز 20 ساله توسعه اقتصادی کشور که بر اساس آن می باید در افق سال 1404 خورشیدی در میان 26 کشور منطقه به قدرت اول تبدیل شویم، تحقق نیابد ضمن اینکه در گذشته بخش هایی از احکام و قوانین به خصوص قانون برنامه پنجم توسعه، عملا اجرایی نشد که مجموعه این شرایط، یکی از دلایل ابلاغ برنامه اقتصاد مقاومتی است.

وی در پایان، نگاه به آینده اقتصاد ملی را از دیگر اهداف اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: معمولا الگوی توسعه ای کشور را بر مبنای برخی کشورها از جمله کشورهای شرق آسیا قرار می دهند ولی باید این نکته درک شود که شرایط اقتصاد ایران بخصوص در حوزه بین المللی و توطئه هایی که علیه کشورمان می شود، ویژه است بنابراین مقاومت و توانمندسازی در داخل یکی از راهکارهای اصلی توسعه اقتصادی کشور است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر