۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۹
کد خبر: ۷۲۷۵۷
معاون سازمان انرژی اتمی گفت: استفاده از پرتو‌های هسته‌ای برای حذف آفات در محصولات کشاورزی می‌تواند ضایعات غذایی را تا سالانه ۳۰ درصد کاهش دهد و این تنها یکی از کاربرد‌های این پرتو‌ها برای تأمین امنیت غذایی است.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، تامین امنیت غذایی سالم، استفاده از رادیوداروها، محیط زیست سالم و آب شیرین در دسترس از دستاورد‌های صنعت هسته‌ای می‌باشد و ایران توانسته طی دو دهه گذشته به دستاورد‌های ارزشمندی دست یافته و پیشرفت‌های چشمگیری در مقایسه با بسیاری از کشور‌های دنیا داشته است.

صبح دیروز رهبر معظم انقلاب، در دیدار با دانشمندان، متخصصان، کارشناسان و مسوولان صنعت هسته‌ای کشور پس از بازدید محصولات فناورانه حوزه هسته‌ای کشور در بیاناتی تاکید کردند: «از ظرفیت دانش هسته‌ای بایست استفاده کرد برای بخش‌های مختلف زندگی مردم. سر ریز بحث هسته‌ای برای صنعت، برای سلامت، برای کشاورزی، برای محیط زیست، برای آب شیرین‌کن، برای درمان بیماری‌ها برای همه چیز در جامعه مفید است. این را اهمیت بدهید، دنبال بکنید زندگی مردم را برخوردار کنید از پیشرفت علمی مربوط به صنعت هسته‌ای. در همه‌ی بخش‌های زندگی مردم این صنعت می‌تواند حضور مؤثر و مفید داشته باشد.»

پژمان شیرمردی معاون سازمان انرژی اتمی و رئیس سازمان توسعه کاربرد پرتو‌های ایران، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس درخصوص بازدید امروز مقام معظم رهبری از دستاورد‌های زیستی با استفاده از فناوری هسته‌ای، اظهار کرد: ایشان نسبت به محصولاتی که امروز در چهار حوزه مهم محیط زیست، آب شیرین‌کن‌ها، حوزه سلامت و کشاورزی رضایت داشتند، اما تاکید اصلی ایشان بر تاثیر مستقیم این فناوری‌ها بر زندگی مردم بود.

معاون سازمان انرژی اتمی افزود: مقام معظم رهبری تاکید داشتند که باید درخصوص دستاورد‌های هسته‌ای که در زندگی مردم تاثیرگذار است صحبت شود، زمانی که ملت در جریان اتفاقات و دستاورد‌های هسته‌ای قرار گیرند ارتباط بهتری با این صنعت خواهند داشت؛ همچنین ایشان بر تعامل سازنده با سازمان انرژی اتمی در چارچوب گفتگو‌های پادمانی تاکید کرده و فرمودند نباید از قانون اقدام راهبردی مجلس تخطی کرد.

شیرمردی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب همواره بر اهمیت صنعت هسته‌ای کشور تاکید داشته و آن را بخس مهمی از اقتدار کشور عزیزمان عنوان می‌کنند و در همین راستا تلاش ما این است تا بتوانیم در حوزه فناوری‌های هسته‌ای هر روز بیشتر از قبل توسعه پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه نظر به نیاز کشور در حوزه صنعتی دستاورد‌های خوبی که موثر بر زندگی و سلامت مردم باشد داشته‌ایم، ادامه داد: امروز در حوزه رادیوداروها، سوپرجاذب‌های بهداشتی، پودر بند آورنده خون و دستگاه استریل ساز لوازم جراحی در حوزه پزشکی حرف‌های بسیاری برای گفتن داریم و باید در این حوزه با مردم صحبت کنیم تا بدانند که صنعت هسته‌ای در دل جامعه کاربرد دارد.

رئیس سازمان توسعه کاربرد پرتو‌های ایران با بیان اینکه تاکید مقام معظم رهبری بر تجاری سازی محصولات هسته‌ای است، افزود: در حال حاضر بیش از ۵۰ رادیو دارو در بخش درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، همچنین تحقیقات بر روی چند رادیو داروی دیگر در حال اتمام است و ما این ظرفیت را داریم که علاوه بر تامین داخل این رادیودارو‌ها را صادر کنیم.

شیرمردی درخصوص تاثیر صنعت هسته‌ای در حوزه کشاورزی نیز تصریح کرد: یکی از اقداماتی که در ۲ بعد امنیت و ایمنی غذایی برای انسان، طیور، دام و آبزیان در کشور می‌توان انجام داد از بین بردن آفت‌های موجود است؛ استفاده از پرتو‌های هسته‌ای برای حذف آفات در محصولات کشاورزی می‌تواند ضایعات غذایی را تا سالانه ۳۰ درصد کاهش دهد؛ همچنین این پرتودهی‌ها با حذف میکروارگانیسم‌ها و باکتری‌های مضر صنعت غذایی کشور را ارتقا می‌دهد؛ از سوی دیگر پرتودهی به نهاده‌های دامی نیز به سلامت چرخه غذایی کمک بسیاری می‌کند.

وی همچنین در خصوص نقش صنعت هسته‌ای در حفاظت از محیط زیست، گفت: فناوری پلاسما و استفاده از پرتو‌های یون ساز می‌توان به کاهش آلاینده‌های محیط زیستی مانند آلودگی هوا، آلودگی آب و پسآب مورد استفاده در بخش کشاورزی و صنعتی و کاهش بار میکروبی زباله‌های بیمارستانی کمک کند.

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به نیاز کشور به تامین آب شیرین نیز تاکید کرد: در حال حاضر در حوزه آب شیرین کن نیز در نیروگاه بوشهر با ظرفیت روزانه ۷۰ هزار متر مکعب آب شیرین در دسترس است که این حجم باید افزایش یابد.

شیرمردی در پایان با تاکید دوباره بر تولید رادیودارو‌ها خاطرنشان کرد: در این حوزه تحقیقات خوبی صورت گرفته هر چند نمی‌توان زمان دقیقی برای ورود به بازار آن‌ها اعلام کرد، اما مردم ایران بدانند که فرزندان آن‌ها در حوزه صنعت هسته‌ای شبانه روز در حال فعالیت هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر