۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۷۲۷۱
پدافند غیرعامل به عنوان یک ضرورت و تجربه جهانی سالهاست که در کشور ما در جلسات و بحث ها و بر روی کاغذ مطرح بوده ولی تاکنون چندان عملیاتی و اجرایی نشده است.
سالهاست که در کشور ما صحبت از پدافند غیرعامل می باشد. پدافند غیرعامل یعنی دفاع مند کردن شهرها در مقابل سوانح و حوادث طبیعی و غیرطبیعی نظیر سیل، زلزله، برف، آتش سوزی، طوفان، جنگ و غیره.

 نماینده ادوار مجلس تجهیز شهرها و آموزش شهروندان را دو اصل اساسی و مهم در پدافند غیرعامل دانست که در حال حاضر شهرهای ایران در هر دو مورد ضعیف و ناتوان است.

امروز تمام شهرهای ما حتی تهران به عنوان پایتخت از دو مساله مهم تجهیز و آموزش در زمینه مقابله با سوانح و حوادث آنچنان ضعیف و ناتوان است که با اندک حادثه ای گرفتار و فلج می شود. دو نمونه ساده آتش سوزی خیابان جمهوری و بارندگی برف در کشور در روزهای اخیر نشان داد که همه شهرهای ایران و در راس آنها تهران شهرهایی هستند بی دفاع!

پدافند غیرعامل به عنوان یک ضرورت و تجربه جهانی سالهاست که در کشور ما در جلسات و بحث ها و بر روی کاغذ مطرح بوده ولی تاکنون چندان عملیاتی و اجرایی نشده است. به نظر می رسد برای دفاع مند کردن شهرها در درجه اول لازم است مجلس شورای اسلامی در قالب طرح یا لایحه پدافند غیرعامل را به عنوان یک ضرورت جدی و فوری در دستور کار خود قرار دهد و پس از آن دولت و تمام دستگاه های اجرایی غیردولتی کشور را موظف و مکلف کند تا برای تک تک سازمان های خود طرح و برنامه عملیاتی و اجرایی پدافند غیرعامل تهیه کنند.

لازم است در اسرع وقت تمام ارگانها، نهادها و وزارت خانه ها و سازمانهای غیردولتی طرح آموزش کارمندان و تجهیز سازمان مربوطه را تهیه و به تصویب نهاد و سازمان بالا دست خود برسانند و از طرفی دولت ماموریت پیدا کند تا به کمک سایر ارکان نظام در طرح عالی پدافند غیرعامل، هسته ی مرکزی و اصلی مدیریت، برنامه ریزی و سازماندهی را تعیین و تصویب کنند تا در هنگام وقوع حوادث و سوانح این همه سردرگمی و بی نظمی و عقب ماندگی مشاهده نشود.


مهدی آیتی

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر