۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۷۲۴۷۳
نشست دیگر آمریکا و متحدانش درباره تامین تسلیحاتی اوکراین، مخالفت روسیه با دادن امتیازات یکجانبه به آمریکا، امیدواری فائو نسبت به تمدید توافق غلات و تلاش گروسی برای ایجاد منطقه امنیتی در اطراف نیروگاه زاپروژیا، از مهمترین رویداد‌ها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری تسنیم، "فرهان حق"، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که مقامات این سازمان جهانی از انتقال گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین بسیار نگران است. وی بدین ترتیب به سئوال خبرنگاران درباره اظهارات معاون وزیر دفاع انگلیس در خصوص انتقال این گونه مهمات به کی‌یف پاسخ داد.

فرهان شب گذشته در یک نشست خبری گفت: «شما به خوبی از نگرانی‌های ما در خصوص استفاده از اورانیوم ضعیف شده در سراسر جهان آگاه هستید و این نگرانی در خصوص امکان استفاده از این نوع مهمات در اوکراین نیز صدق می‌کند.»

معاون سخنگوی سازمان ملل در پاسخ به این سئوال که آیا انگلیس باید مسئول پاکسازی یا حداقل نظارت بر از بین بردن اثرات اورانیوم ضعیف شده در اوکراین باشد، گفت: این سئوال باید با مقامات ذیربط در لندن مطرح شود. فرهان حق تاکید کرد که سازمان ملل با هرگونه استقرار و استفاده از چنین تسلیحاتی توسط هر کشوری در هر نقطه از جهان مخالف است.

چند روز قبل، جیمز هیپی، معاون وزیر دفاع انگلیس اعتراف کرد که لندن هزاران گلوله برای تانک‌های چلنجر- ۲ از جمله دارای اورانیوم ضعیف شده به کی‌یف فرستاده است. وی در عین حال اشاره کرد که تمام تجهیزات نظامی و مهمات ارائه شده از سوی لندن تحت کنترل نیرو‌های نظامی اوکراین قرار داشته و وزارت دفاع بریتانیا نظارتی بر مکان و نحوه استفاده از آن‌ها ندارد.

پس از آن، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که انگلستان مسئول عواقب این تصمیم خواهد بود. وی یادآور شد: مقامات مسکو بار‌ها توجه جامعه جهانی را به داده‌های رسمی در مورد نتایج استفاده از گلوله‌های اورانیوم ضعیف شده در جریان بمباران یوگسلاوی جلب کرده است.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در تفسیر ارسال گلوله‌های تانک حاوی اورانیوم ضعیف شده توسط انگلیس به اوکراین تاکید کرد که به عقیده مقامات پکن، طرف‌های درگیر در مناقشه نظامی در اوکراین باید به راه‌حل دیپلماتیک و کاهش وخامت اوضاع در این کشور کمک کنند، نه آنکه هیزم بیشتری به آتش افروخته شده در آنجا، اضافه کنند. این دیپلمات چینی یادآور شد که استفاده از مهمات دارای اورانیوم ضعیف شده در گذشته در منطقه خاورمیانه و در شرق اروپا توجه جامعه بین المللی را به خود جلب کرده و همه از عواقب خطرناک آن آگاه هستند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز چهارصد و بیست و نهم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

ریابکوف: روسیه هیچ امتیاز یک جانبه‌ای به آمریکا نخواهد داد

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو اساساً حاضر نیست به طور یکجانبه به واشنگتن امتیازاتی بدهد. ریابکوف در مصاحبه با نشریه "آرگومنت و فکتس" که صبح امروز جمعه، منتشر شده، گفت: «مسلماً، لحظات غیرقابل پیش بینی در مورد اینکه چه اتفاقی و چگونه ممکن است رخ دهد وجود دارد. ولی یک چیز برای من کاملاً واضح است و آن اینکه: ما هرگز به آمریکا امتیازات یکجانبه‌ای نخواهیم داد.»

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد، گفتگو با طرف آمریکایی تنها در شرایطی امکان‌پذیر است که متقابلاً سودمند باشند. چنین رویکردی نباید حتی یک روزنه برای فریبکاری و افزایش فشار از سوی ایالات متحده باقی بگذارد.

ریابکوف یادآور شد، امروزه روابط روسیه و آمریکا به طور جدی پرتنش و پیچیده‌تر از قبل شده است: نقاط تماس کمتر و کمتر و ادعا‌های بیشتری وجود دارد.

پیش از این، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت که مسکو و واشنگتن در حال حاضر عملاً هیچ رابطه‌ای ندارند، آمریکایی‌ها یک جنگ صلیبی علیه روسیه اعلام کرده‌اند. لاوروف افزود که با این حال مسکو امید خود را نسبت به از سرگیری گفتگو با واشنگتن از دست نداده است.

در اواسط ماه آوریل، آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن، ابراز عقیده کرد که ایالات متحده برای از بین بردن پایه و اساس روابط دوجانبه دست به هر کاری زده است.

پنتاگون در بروکسل نشستی را درباره تامین تسلیحاتی اوکراین برگزار خواهد کرد

پاتریک رایدر، رئیس دفتر مطبوعاتی پنتاگون بامداد امروز، جمعه، اعلام کرد که ویلیام لاپلانت، معاون وزیر دفاع ایالات متحده در مسائل تدارکات و تامین لجستیکی-فنی به زودی با نمایندگان حدود ۴۰ کشور برای تسریع در روند خرید تسلیحات نظامی لازم برای ارتش اوکراین دیدار خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه این نشست قرار است در اوایل هفته آتی در بروکسل برگزار شود، یادآور شد: لاپلانت در نشستی با گروهی از نمایندگان متحدان ما در امور تسلیحاتی در بروکسل به عنوان رئیس آن حضور خواهد داشت. در این نشست نمایندگان بیش از ۴۰ کشور از، اتحادیه اروپا و ناتو حضور خواهند داشت.

رایدر گفت که موضوعات اصلی نشست آتی ایالات متحده با متحدانش، تلاش جهانی برای تسریع در روند تولید و یافتن منابع لازم و "ارائه امکانات نظامی که برای دفاع از اوکراین حیاتی است" خواهد بود.

روز گذشته مقامات اوکراینی بار دیگر در خصوص کمبود ارسال تجهیزات وعده داده شده از ناتو شکایت کردند. به گفته میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر زلنسکی، تجهیزات نظامی باید بسیار بیشتر از میزان کنونی ارسال شود.

سازمان فائو نسبت به تمدید توافق غلات ابراز امیدواری کرد

اولیگ کوبیاکوف، مدیر دفتر ارتباطات سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) با روسیه در مصاحبه اختصاصی با روزنامه ایزوستیا اعلام کرد که این سازمان بین المللی انتظار دارد که توافقنامه صادرات غلات از طریق دریای سیاه پس از تاریخ ۱۸ ماه مه، بار دیگر تمدید شود.

وی تاکید کرد که سرنوشت توافقات استانبول در حال حاضر موضوع مذاکرات در بالاترین سطح است. مسئول روابط با روسیه در فائو همچنین یادآور شد که در جریان سفر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به مقر سازمان ملل در نیویورک، آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان پیامی شخصی برای ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه با پیشنهادی در خصوص راه‌های بیشتر برای حفظ و گسترش این توافقنامه ارسال کرده بعد از بررسی آن در مسکو نتیجه آن مشخص خواهد شد.

به گفته کوبیاکوف، در این مورد نیز مانند هر توافق سیاسی دیگری، خطرات خاصی در مورد آینده توافقات منعقد شده قبلی وجود دارد. در عین حال، فائو در مورد تمدید توافقنامه "خوشبین" است.

مسئول امور روسیه در فائو گفت: به عنوان بخشی از توافقنامه غلات، از اول ماه آگوست سال گذشته ت بیش از ۲۸ میلیون تن مواد غذایی از اوکراین صادر شده است که مصرف کنندگان خود را پیدا کرده است، بنابراین ما انتظار داریم توافقات در این زمینه تمدید شود؛ و تلاش‌های سازمان ملل به نتیجه برسد.

فائو امکان حذف روسیه از این سازمان را رد کرد

اولیگ کوبیاکوف، مدیر دفتر ارتباطات سازمان فائو با روسیه در این مصاحبه همچنین یادآور شد که طبق منشور سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، روسیه نمی‌تواند از عضویت در آن حذف شود. به گفته وی، فائو یک سازمان فنی است، نه یک سازمان سیاسی، و هیچ ماده‌ای برای اخراج یک عضو آن در قانون داخلی آن وجود ندارد. همانطور که روس‌ها می‌گویند، این سازمان یک مزرعه جمعی داوطلبانه است و هر کشوری خود تصمیم به پیوستن به آن می‌گیرد. تنها گزینه خروج یک کشور از فائو، خروج داوطلبانه از آن است که در مورد روسیه صدق نمی‌کند.

رئیس بخش روسیه فائو تاکید کرد که روسیه از زمان الحاق خود در سال ۲۰۰۶، پرداخت کننده وظیفه شناسی باقی مانده و کمک‌های اجباری ارزیابی شده خود را در همان ابتدای دوره پرداخت انجام داده است. به گفته وی، روسیه برای سال ۲۰۲۳ کمک خود را در ابتدای سال به مبلغ حدود ۱۲ میلیون دلار پیش پرداخت کرده است.

سفر وزیر دفاع روسیه به دهلی برای شرکت در نشست وزیران سازمان همکاری شانگ‌های

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه برای شرکت در نشست وزرای دفاع کشور‌های سازمان همکاری شانگ‌های که امروز، جمعه برگزار می‌شود وارد دهلی نو شد.

دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه شب گذشته با اعلام این خبر، یادآور شد، در این نشست وزرای دفاع کشور‌های هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان و همچنین دبیرکل سازمان همکاری شانگهای، مدیر کمیته اجرایی ساختار منطقه‌ای مبارزه با تروریسم این سازمان حضور خواهند داشت. در چارچوب نشست وزرای دفاع کشور‌های سازمان همکاری شانگهای، مسائل امنیت بین المللی و منطقه‌ای و تقویت بیشتر همکاری‌ها در حوزه دفاعی در چارچوب این سازمان را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.

طبق اطلاعات وزارت دفاع روسیه، در این نشست وزرای دفاع بلاروس و ایران که کشور‌های ناظر در سازمان همکاری شانگ‌های هستند، نیز حضور خواهند داشت. هر دو کشور خواستار عضویت کامل در این سازمان شده‌اند.

بر اساس گزارش منتشره در وب سایت رسمی وزارت خزانه داری آمریکا در روز پنج شنبه، ایالات متحده تحریم‌های مکرری را علیه سرویس امنیت فدرال روسیه به دلیل "بازداشت غیرقانونی شهروندان آمریکایی" اعمال می‌کند.

یک مقام بلندپایه در دولت آمریکا در این باره به خبرنگاران گفت: «ما تحریم‌هایی را علیه سرویس امنیت فدرال روسیه موسوم به FSB اعلام می‌کنیم که مسئول یا مشارکت کننده، مستقیم یا غیرمستقیم در دادن دستور، کنترل یا مدیریت بازداشت غیرقانونی شهروندان آمریکایی است.»

سرویس امنیت فدرال روسیه در حال حاضر در چهار فهرست تحریمی وزارت خزانه داری آمریکا گنجانده شده است. سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت که این آژانس روسی "بارها" در "دستگیری ها، تحقیقات و زندانی شدن" شهروندان آمریکایی‌ها در خاک فدراسیون روسیه مشارکت داشته است.

گروسی خواستار جلوگیری از وقوع فاجعه در نیروگاه اتمی زاپروژیا شد

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا نباید به یک مکان فاجعه برانگیز تبدیل شود. وی روز پنج شنبه در حاشیه مراسم تحویل نخستین محموله سوخت هسته‌ای برای اولین نیروگاه هسته‌ای آکویو ترکیه گفت: ما به حمایت جامعه جهانی برای جلوگیری از فاجعه در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا نیاز داریم.

مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که ایجاد یک منطقه امنیتی در اطراف این نیروگاه تا پایان سال ۲۰۲۳ امکان پذیر است. به گفته وی، خطر وقوع یک فاجعه هسته‌ای هر روز در حال افزایش است و به همین دلیل ایجاد چنین منطقه‌ای بسیار مهم است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر