۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
کد خبر: ۷۲۴۳۸
قرارگاه ایمنی کالبدی کلانشهر تهران تشکیل شد. ایجاد این قرارگاه نشان از عزم جزم شهرداری تهران در این باره دارد که نسبت به موارد ناایمنی شهر بی تفاوت نیست.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، موضوع ساختمان‌های ناایمن در دستور کار مدیریت شهری است. ساختمان‌های که هر لحظه امکان دارد فروریخته و به یک پلاسکو، سینا اطهر و ساختمان ۱۵۴ تبدیل شود.

مدیریت شهری بازدید از ساختمان‌های ناایمن را در دستور کار قرار داده و با مالکان برخی از این ساختمان‌ها هم جلساتی گذاشتند برخی از مالکان پای کار آمده و برخی هم نه. البته مدیران اولتیماتوم داده اند که از اردیبهشت با مالکانی که پای کار برای ایمن سازی نیامده برخورد قانونی می‌کنند.

در دوره اصلاح طلبان چند روزی اسامی ساختمان‌های ناایمن اعلام و بلافاصله از روی سامانه برداشته شد و برای این امر دلایل مختلفی آوردند.

اما مهدی بابایی عضو شورای ششم شهر تهران سرای وحید، سرای حاج ملاعلی، پاساژ حمام قبله، پاساژ رضوی، پاساژ و سینما اروپا، پاساژ گراند هتل، سرای مشیر خلوت، سرای سید ولی، سرای اتفاق، پاساژ کمپانی، سرای میرزا اسماعیل، پاساژ شناسا، پاساژ زورخانه، پاساژ وحدت، پاساژ بلور، سرای باغچه، سرای رشتی، پاساژ طلا زاد، پاساژ صفوی، پاساژ امین، پاساژ علمی، ببمارستان طرفه و بیمارستان سینا را از جمله ساختمان‌های بسیار پرخطر منطقه ۱۲ شهرتهران اعلام کرد و گفت: شاید در این برهه زمانی اطلاع‌رسانی همه ساختمان‌های نا ایمن شهر تهران در دستورکار قرار نداشته باشد، اما به شکل موردی این اتفاق خواهد افتاد. چرا که موضوع حفظ جان مردم و آتش نشان‌ها حیاتی است و شهروندان تبعات اتفاقات حوادث ناگوار ناایمنی در شهر را در حوادثی مانند پلاسکو مشاهده کرده‌اند.

بر اساس برنامه چهارساله چهارم باید نرخ رشد حوادث داخل ساختمان متوقف شود

بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، در برنامه چهارساله چهارم شهر تهران، باید نرخ رشد حوادث داخل ساختمان متوقف شود و تا سال ۱۴۰۴ نیز باید حوادث کاهش یابد و این موضوع مستلزم فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی است.

رقم‌های مختلفی در خصوص تعداد ساختمان‌های ناایمن شهر تهران مطرح شده است، اما گفته می‌شود حدود ۳۳ هزار ساختمان با ضرایب ناایمنی متفاوت وجود دارد و بیش از ۱۰۰ ساختمان پرخطر هستند.

قدرت الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در این باره می‌گوید: تعداد ۳۳ هزار ساختمان در شهر تهران پایش شده و این ساختمان‌ها بر اساس ضوابط آتش‌نشانی و وضعیت ایمنی به چهار گروه ایمنی دسته‌بندی شدند که دسته اول آن ساختمان‌های بسیار پرخطر بود که تعداد آن‌ها ۱۲۹ ساختمان اعلام شده که در حال حاضر تعدادی از آن‌ها ایمن سازی شده اندو دسته دوم ساختمان‌های پرخطر، دسته سوم ساختمان‌های میان‌خطر و دسته آخر ساختمان‌های کم خطر است. مالکان ساختمان‌های پرخطر احضار شده و توصیه‌های لازم به آنان داده شد. این افراد باید ایمنی در ساختمان‌های خود را ارتقا دهند و اگر به آن توجه نکنند بار اول انشعابات ساختمان قطع خواهد شد و در صورت عدم ارتقا ایمنی، این‌بار ساختمان با دستور قضایی پلمب می‌شود.

بر اساس این گزارش، قرارگاه ایمنی کالبدی کلانشهر تهران تشکیل شد. ایجاد این قرارگاه نشان از عزم جزم شهرداری تهران در این باره دارد که نسبت به موارد ناایمنی شهر بی تفاوت نیست.

یک سری مشکلاتی درباره ناایمنی از قبل ایجاد شده و خسارات چند هزار میلیاردی به شهر وارد کرده است از جمله اینکه مجوز‌هایی داده شده و نسبت به ساخت و ساز‌ها نظارت کافی انجام نشده است.

موارد ناایمنی از دهه‌ها قبل به ما ارث رسیده، اما آن‌ها را تعیین تکلیف می‌کنیم

علی نصیری رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران معتقد است که موارد ناایمنی که از دهه‌ها قبل به ما ارث رسیده و در طول سال‌ها نادیده گرفته شده یا اینکه اقدام جدی در خصوص‌شان شکل نگرفته را هم تعیین تکلیف می‌کنیم. تصمیم گرفته شده که ایمنی چند بازارچه، ساختمان مسکونی، تجاری، اداری و شهرک‌ها به تفکیک تعیین تکلیف شود، نشان از این دارد که این دوره از مدیریت شهری نسبت به برخورد با ناایمنی‌ها و متروپل‌ها و پلاسکو‌هایی که در شهر وجود دارد عزمش را جزم کرده است تا قبل از وقوع حادثه آن‌ها را تعیین تکلیف کند.

بر اساس این گزارش، شورای ششم در برنامه چهارساله چهارم شهرداری تهران آورده است که سالانه باید حداقل یک هزار ساختمان از ۱۱ هزار ساختمان پرخطر تعیین‌شده در گزارش سازمان آتش‌نشانی، با پیگیری شهرداری‌های مناطق و انجام عملیات مربوط به ایمن‌سازی، تاییدیه ایمنی را دریافت کنند.

موضوع ساختمان‌های ناایمن در تهران و سایر شهر‌های کشور و لزوم تشدید برخورد قانونی با مالکان این ساختمان‌ها و مکلف کردن مالکان نسبت به ایمن‌سازی آن‌ها را مورد توجه قرار گرفته است.

گزارش پلاسکو در کتابخانه خاک می‌خورد

بعد از وقوع حادثه پلاسکو، یک گزارش ملی هزار صفحه‌ای درباره این حادثه تهیه شده است که رعایت نکات مطرح‌شده در آن می‌تواند کمک زیادی به ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن تهران و سایر شهر‌ها داشته باشد، اما متاسفانه هنوز هم نسبت به مفاد این گزارش بی‌توجهی می‌شود. حمزه شکیب رییس سازمان نظام مهندسی گفت که گزارش پلاسکو را تهیه کرده اند، اما در کتابخانه در حال خاک خور یاست.

موضوع لزوم رسیدگی به ساختمان‌های ناایمن و تعیین تکلیف اساسی آن‌ها و مکلف شدن مالکان این ساختمان‌ها به ایمن‌سازی بنا‌های خود، بار‌ها توسط مسئولان نهاد‌های مختلف کشور از جمله شورا و شهرداری پایتخت مطرح شده است، اما در این زمینه سایر نهاد‌ها هم مسوول هستند و باید پای کار بیایند هر چند شهرداری تهران در این زمینه اقداماتی انجام داده است و مسوولان سازمان آتش نشانی با دادستانی در این زمینه ورود کرده و اقداماتی انجام داده اند، اما باید مالکان ساختمان‌های ناایمن پای کار بیایند تا بتوان در این زمینه اقداماتی انجام داد. البته مهلت مالکان ساختمان‌های پرخطر چند روز دیگر به اتمام می‌رسد و باید دید با آن‌ها چه برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر