۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۷۱۶۱۲
بر اساس بررسی یک موسسه بین المللی وضعیت تامین غذا در ایران بهتر از ۹۶ کشور جهان است و نمره ایران نسبت به سال گذشته یک واحد و نسبت به دو دهه گذشته وضعیت ۱۰۰ درصد رشد یافته است.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، بر اساس شاخص جهانی گرسنگی که موسسه کانسرن ورلدواید برای سال ۲۰۲۲ منتشر کرده است، ایران در این شاخص بین ۱۲۵ کشور جهان جایگاه ۲۹ دارد مفهوم آن این است که ایران از ۹۶ کشور جهان وضعیت تامین غذای بهتری دارد.

نمره ایران از نظر شاخص گرسنگی جهانی امسال ۶.۵ است که نسبت به سال ۲۰۱۴ که این رقم ۷.۴ واحد بود، یک واحد بهبود یافته است و رنگ سبز را برای این نمره برای ایران در نظر گرفته‌اند که نشانه وضعیت عادی است.

بر این اساس به هر کشور نمره‌ای از ۱ تا ۵۰ داده می‌شود که هر چه نمره کشوری در شاخص گرسنگی جهانی بیشتر باشد نشان دهنده وضع بدتر مردم آن کشور از نظر گرسنگی است.

در این شاخص به نمره کمتر از ۹.۹ رنگ سبز (عادی)، بین ۱۰ تا ۱۹ رنگ سبزروشن (متعادل)، ۲۰ تا ۳۴.۹ رنگ زرد (مرحله جدی)، بین ۳۵ تا ۴۹.۹ رنگ نارنجی (هشدار) و بیش از ۵۰ (فوق العاده خطر) در نظر گرفته شده است. جایگاه ایران در این ترکیب رنگی سبز یعنی عادی است.

شاخص گرسنگی جهانی بر پایه چهار مولفه تعریف شده است که عبارت‌اند از درصدی از جمعیت که به کالری کافی دسترسی ندارند، درصد کودکان زیر پنج سال که وزنی کمتر از حد معمول دارند، درصد کودکان زیر پنج سال که کمتر از حد معمول قد دارند و درصد کودکانی که قبل از پنج سالگی می‌میرند.

در این رده بندی کشور‌ها بین ۵ تا ۴۹.۹ نمره داده شده اند هر چه نمره‌ها بیشتر شود یعنی از نظر تامین غذا شرایط سخت تری دارند در این رتبه بندی ایران از ۲۸ کشور وضعیت بدتری دارد که ۱۲ کشور آن‌ها نمره ۵ یعنی شرایط یکسانی دارند و از ۹۶ کشور جهان وضعیت مطلوبتری دارد. از جمله ایران از کشور‌های عربستان آرژانتین، الجزایر، مولداوی، مکزیک، مراکش، لبنان، اردن، تایلند، مصر، آفریقای جنوبی، عمان، عراق، اندونزی، پاکستان و هند. وضعیت به مراتب بهتری از نظر تامین غذا دا رد.

علاوه بر آن شاخص گرسنگی در ایران طی دو دهه گذشته تقریبا نصف شده است و روند آن از سال ۲۰۰۰ تاکنون نزولی بوده است.

همانطور که ملاحظه می‌شود شاخص گرسنگی ایران در سال ۲۰۰۰ نمره ۱۳.۷ بوده و این رقم در سال ۲۰۲۲ به ۶.۵ کاهش یافته است یعنی وضعیت تامین غذا به مراتب بهتر شده است.

*کاهش سوء تغذیه جمعیت

همانطور که در نمودار دیده می‌شود در دو دهه گذشته سهم جمعیت دارای سوء تغذیه در بین بزرگسالان و نیز کودکان زیر ۵ سال به شدت کاهش یافته است.

موسسه غیردولتی «کانسرن ورلدواید» یک سازمان بشردوستانه بین المللی، شاخص گرسنگی جهانی را تعریف کرده و با استفاده از این شاخص وضعیت کشور‌های در حال توسعه را از نظر گرسنگی و سوءتغذیه بررسی می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر