۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶
کد خبر: ۷۱۵۲۴
نماینده سابق مجلس با اشاره به مزایای پیمان‌های پولی دو یا چندجانبه و تأثیر آن بر حذف دلار از مبادلات ارزی‌، گفت: کاهش واردات کالاهای مصرفی به کاهش تقاضای ارز و در ادامه کاهش قیمت ارز، منجر می‌شود.

به گزارش پایداری ملی، هادی قوامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: بازار ارز دو طرف دارد که یک طرف آن عرضه‌کننده و یک طرف متقاضیان ارز هستند، وقتی تقاضا به دلایلی افزایش یابد، نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند و بازار دچار نوسان می‌شود.

وی گفت: یکی از این عوامل نوسان بازار ارز، عامل روانی است، مثلا فعالان اقتصادی احساس کنند‌ آینده اقتصاد روشن نیست و این بر تقاضای ارز اثر می‌گذارد، عامل دیگر خود تورم است، گرچه نرخ تورم نقطه به نقطه از حدود 60 درصد به 40 درصد کاهش یافته است، اما هنوز هم نرخ 40 درصد تورم کم نیست و باوجود تلاش دولت برای کاهش نرخ تورم‌، همچنان از نظر تورم در سطح بالایی هستیم؛ باید‌ سیاست‌هایی از سوی دولت پیگیری شود که به کنترل نرخ تورم بینجامد.

قوامی افزود: در شرایط تورمی برخی از مردم سراغ دارایی‌هایی می‌روند که ارزش پول خود را حفظ کنند، بنابراین ریال خود را تبدیل به ارز می‌کنند و با توجه به محدودیت ارزی، قیمت آن افزایش پیدا می‌کند.

نماینده سابق مجلس گفت: اگر ثبات‌ در اقتصاد ایجاد شود نرخ ارز هم تا حدی قابل کنترل است و‌ ارز برای واردات مواد اولیه تولید و ماشین‌آلات اختصاص می‌یابد.

قوامی عنوان کرد: همه نهادهای مرتبط با اقتصاد باید با دولت هماهنگ باشند تا در کنترل تورم موفق شود، باید شرایط برای صادرات غیر نفتی فراهم شود تا ارز بیشتری وارد کشور شده و منابع ارزی متنوع شود، در آن صورت می‌توان به کنترل نرخ ارز کمک کرد.

* پیمان‌های پولی مؤثر بر کاهش تقاضای دلار

وی در مورد اینکه آیا پیمان‌های پولی منطقه‌ای بر کاهش تقاضای دلار مؤثر است؟ اظهار داشت: پیمان‌های منطقه‌ای دو یا چند جانبه موجب می‌شود تقاضا برای ارز کاسته شود،‌ باید تلاش کرد تقاضای ارز کم شود و عامل روانی در بازار ارز به حداقل برسد.

قوامی گفت: باید ارتباط تجاری ایران با کشورهای همسایه روان‌تر و آسان‌تر شود و مبادلات ارزی با همسایگان با پول‌های ملی انجام شود.

* ‌باید واردات کالاهای مصرفی با رشد تولید داخل‌ کاهش‌ یابد

نماینده سابق مجلس گفت: بخشی از تقاضا در بازار ارز، تقاضای غیر‌اساسی است که قابلیت کنترل دارد. به فرض برای کالاهای مصرفی که وارد می‌شود 4 میلیارد دلار از منابع ارزی صرف واردات می‌شود بنابراین باید کالاهایی وارد شود که در خط تولید به کار گرفته شود، ما می‌توانیم برخی از کالاها را در داخل کشور تولید کنیم و صرفه‌جویی ارزی داشته باشیم.

قوامی اظهار داشت: هر سال بین 60 تا 70 میلیارد دلار کالاهای مصرفی وارد کشور می‌شود که اگر بتوانیم حداقل 5 تا 10 میلیارد دلار از واردات کالاهای مصرفی را کاهش دهیم ، در داخل کشور با کالاهای تولید داخل جایگزین کنیم می‌توانیم بخشی از تقاضای ارز را کنترل کنیم.

نماینده سابق مجلس در مورد اینکه گفته می‌‌شود 70 درصد واردات مربوط به نهاده‌های تولید است، عنوان کرد:‌ هرچه میزان تقاضا برای کالا کاهش یابد بر کاهش تقاضای ارز مؤثر خواهد بود.‌

پایان پیام/

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر