۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۴
کد خبر: ۷۰۸۰
از سمت کشور عراق به ایران گرد و غبارهای حاوی اورانیوم وارد می‌شود،‌ این امر نتیجه حملات آمریکا در این کشور است.

آمریکا در جنگ با عراق از بمب‌های حاوی اورانیوم استفاده کرده است که از پس گذشت سال‌ها، با بروز پدیده ریزگردها، این اورانیوم سبب موج جدید سرطان‌ها شده است.پدیده گرد و غبار یا ریزگرد توده‌ای از ذرات جامد ریز غبار و گاه دود است که در جو پخش شده و برای بیماران تنفسی بسیار زیان‌آور است.

 

جریان‌های خشک هوای عربستان و عدم توجه به محیط زیست و بیابان‌زدایی در عراق باعث خشک‌ شدن بسیاری از باتلاق‌های عراق و ایجاد نواحی غبارساز شده ‌است.

همچنین عدم مدیریت مطلوب آب و سدسازی، نابودی جنگل‌ها بر اثر آفت و آتش‌سوزی و قطع درختان که به عنوان سدی در برابر گرد و غبار ایستادگی می‌کردند، گسترش پدیده بیابان‌زایی و خشک شدن تالاب‌ها و رودها و دریاچه‌ها در کشور باعث به وجود آمدن ریزگردها با منشاء داخلی شده است. تهدید ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه را نیز می‌توان به موارد بالا اضافه کرد.

پدیده ریزگردها حدود 10 سالی می‌شود هوای مناطق غرب و جنوب ایران را آلوده کرده اما این معضل را دیگر نمی‌توان به منطقه‌ای خاص محدود دانست، چرا كه ریزگردها طی دو سال گذشته اکثر استان‌های كشورمان را در معرض آسیب قرار داده‌ است.

ریزگردها به راحتی از سدهای ایمنی موجود در دستگاه تنفسی گذشته، به عمق ریه نفوذ می‌كند و طیف وسیعی از بیماری‌های ریوی و عفونت‌های دستگاه تنفسی را سبب می‌شود.

اما طی سالیان اخیر بحثی بر وجود عناصر رادیواکتیو از جمله اورانیوم در این ریزگردها مطرح بوده که نگرانی‌های زیادی را برای مردم بوجود آورده است.

عده‌ای از کارشناسان می‌گویند بسیاری از ریزگرد‌ها که منشأ آن ها از کشور عراق است٬ ذرات اورانیم بمب‌هایی که آمریکایی‌ها در عراق به کار برده بودند٬ را به همراه دارد.

بی‌توجهی مسوولان نسبت به نفوذ روزافزون ریزگرد‌ها به داخل استان‌های کشور مشکلات عدیده‌ای را برای سلامت و اقتصاد مردم به وجود آورده است.

متاسفانه به واسطه بمباران کشور عراق در جنگ با امریکا بی‌شک این بمب‌ها حاوی اورانیوم بوده‌اند که این اورانیوم بعد از سال‌ها با وجود این طوفان و ریزگردها به انسان‌ها سرایت کرده که موج جدید سرطان‌ها به خاطر همین مساله است.



گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر