۱۶ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۵
کد خبر: ۷۰۲
«مجله افق اندیشه عربی» مطرح کرد
«برنامه ایکس» طرحی است که پنتاگون آن را با هزینه‌ای بالغ بر 110میلیون دلار تصویب کرد تا ظرف 5 سال توانمندی‌های ارتش آمریکا در حوزه سایبری و فضای مجازی را تقویت کند.
به گزارش پايداري ملي، «مجله افق اندیشه عربی» در مقاله‌ای به قلم «ثناء عطوی» به بررسی ماهیت جدید جنگ‌ها در قرن بیست و یک می‌پردازد که در آن دیگر نام و نشانی از حملات نظامی نیست، بلکه طرف‌های متخاصم تلاش می‌کنند، با تکیه بر حملات سایبری یکدیگر را از پیش رو برمي دارند.

عطوی در این ارتباط می‌نویسد: از آغاز قرن بیست و یک جهان وارد نوع و گونه جدیدی از جنگ‌ها شد که برخلاف جنگ‌های سنتی گذشته پایه و اساس آن را اطلاعات و اعداد و ارقام تشکیل می‌دادند.

جنگ‌های سایبری به این ترتیب از دایره تصور و خیال پای به واقعیت نهادند و رایانه‌ها را به مهمترین سلاح نبرد در این جنگ با وارد آوردن کمترین خسارت در جان‌ها تبدیل کردند.

این موضوع موجب شد تا دستیابی به امنیت الکترونیکی به هدفی اساسی برای کشورها تبدیل شود تا از گذر آن بتوانند به مقابله با تهدیدات و خطرهای جنگ سایبری و تقویت شبکه‌ها بپردازند و همین موجب شد تا بازار سلاح‌های الکترونیک در عرصه بین المللی به شدت گرم شود،‌ بگونه‌ای که پیش‌بینی شده در سال 2015 آمریکا بیش از 10.5 میلیارد دلار در عرصه امنیت الکترونیکی سرمایه‌گذاری کند و شمار کارشناسان جنگ الکترونیک به 14 هزار کارشناس برسد.

در این ارتباط گزارش امنیتی منتشر شده در 31 ژانویه 2012 توسط شرکت «مکاوی» در حوزه پشتیبانی الکترونیکی برملا می‌کند که اسرائیل و فنلاند و سوئد تحقیقاتی انجام داده‌اند که میزان آمادگی سرویس‌های امنیتی جهان در تعامل با تهدیدات و حملات سایبری را نشان می‌دهد.

نتایج این تحقیق کارشناسان این کشورها را متعجب و شگفت‌زده کرد، چرا که نشان داد، اسرائیل در هر یک دقیقه بیش از هزار بار در معرض حملات الکترونیکی قرار می‌گیرد.

در این فهرست کشورهای چین و برزیل و مکزیک در بین کشورهای جهان متحمل کمترین حملات الکترونیکی و سایبری شده بودند.

«برنامه ایکس»، طرحی است که پنتاگون آن را با هزینه‌ای بالغ بر 110 میلیون دلار تصویب کرد تا ظرف 5 سال توانمندی‌های ارتش آمریکا در حوزه سایبری و فضای مجازی را تقویت کند.

در ماه اوت گذشته «داربا»، آژانس پروژه‌های تحقیقات پیشرفته وزارت دفاع آمریکا از برنامه‌ای پرده برداشت که هزینه‌ای بالغ بر 42 میلیون دلار برای آمریکا دربرداشته بود تا به موجب آن ارتش آمریکا اقدام به رصد و بررسی و پیگیری و شکل‌گیری افکار و اندیشه‌های مختلف در عرصه بین المللی از طریق پایگاه‌های اینترنتی کند.

وزارت دفاع چین نیز از تشکیل «ارتش آبی» خبر داد که دایره ویژه‌ای وابسته به ارتش این کشور برای حمایت و محافظت از فضای مجازی ارتش چین در شبکه اینترنت را برعهده داشت.

این اقدام پکن در زمانی روی داد که «مایک راجرز»، یکی از اعضای مجلس سنا و رئیس کمیسیون اطلاعات و تجسس مجلس این کشور نسبت به حملات سایبری هشدار داده و در این ارتباط چین را به نفوذ سایبری در وزارت دفاع آمریکا و صندوق بین المللی پول و دولت فرانسه وسازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به سیا و سرقت اطلاعات شرکت آمریکایی «بوئینگ»، بزرگترین شرکت اسلحه سازی و شرکت ژاپنی «میتسوبیشی»‌ که مسئول ساخت و تولید جنگنده‌های اف – 16 آمریکایی است، متهم کرده بود.

در انگلیس میزان سرمایه‌گذاری دولت این کشور در عرصه جنگ سایبری و امنیت الکترونیکی 650 میلیون پوند بیان شد و ایران حدود یک میلیارد دلار را برای مقابله با هکرهای بین المللی و مقابله با اقدامات آنها اختصاص داد.

کره شمالی تلاش کرد، ‌بر توانمندی‌های خود در حوزه حملات سایبری بیفزاید و آلمان تلاش کرد، با مدرنیزه کردن ویروس‌های الکترونیکی خویش تروریست‌ها را تحت تقیب قرار دهد که بر آن نام «گنبد سفید» گذاشته شده بود.

* 15دقیقه برای نابودی جهان

 در سناریو «جنگ‌های سایبری تهدید امنیت ملی آینده در جهان» که در سال 2011 منتشر شد، «ریچارد کلارک»، مشاور کاخ سفید در امور مبارزه با تروریسم هشدار می‌دهد که آمریکا در معرض حملات سایبری قرار می‌گیرد که ظرف 15 دقیقه آن را نابود یا توانمندی آن برای واکنش تاثیرگذار را مختل و فلج خواهد کرد.

وی توضیح داد که خدمات اینترنتی هنگامی‌که در معرض اختلال قرار می‌گیرند، ممکن است که خبر از وقوع فاجعه‌ای بزرگ مانند برافروخته شدن آتش جنگ و انفحار در پالایشگاه‌‌های نفت را دهند، همانطور که ممکن است موجب اختلال در حرکت هواپیماها و برخورد آنها در فضا یا برخورد قطارها در تونل‌ها را دهند و به این ترتیب تاریکی بیش از 150 شهر آمریکا را فراخواهد گرفت و جان هزاران نفر را به خطر خواهد انداخت و همه اینها ظرف 15 دقیقه و تنها به دست یک نفر روی خواهد داد.

از این حیث «لئون پانتا»، وزیر دفاع آمریکا وقوع حملات سایبری بزرگ بسان حمله ژاپن به بندر «پرل هاربر» آمریکا در سال 1941 را دور از انتظار نمی‌داند.

 

*خطرات و ویژگی‌ها بی‌حد و حصر

ویروس Flame مسئول سرقت اطلاعات است که به تازگی شرکت روسی Kasperski در راستای رویارویی آمریکا و اسرائیل از یک‌سو و ایران از سوی دیگر آن را کشف کرد تا مسئولیت محافظت از سیستم‌های اطلاعاتی و داده‌پردازی ایران را برعهده داشته باشد. اما اظهار شده آسیب‌هایی که از ویروس Flame برجای مانده بسیار زیاد و غیرقابل پیش‌بینی است.

اتحادیه بین المللی ارتباطات درباره این ویروس تاکید کرده است که Flame ویروس خطرناکی است که تمام داده‌‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد و «رول شووینبرگ»، کارشناس امور مرتبط با حملات سایبری این ویروس را از جمله ویروس‌های بسیار پیچیده‌ای توصیق کرده که تاکنون کشف شده است.

ویروس Flame ثابت می‌کند که کشورهای مختلف جهان با هدف حمایت از عملیات نظامی و پشتیبانی از آنها هزینه‌های کلانی را صرف متحول کردن و توسعه ویروس‌های الکترونیکی می‌کنند و ویژگی‌های ویروس جدید Flame نشان دهنده تغییر و تحولات روی داده در حوزه تولید برنامه‌های پیچیده ویروسی است که به سختی می‌توان آنها را کشف کرد، چراکه حجم ویروس Flame حداقل 20 برابر بزرگتر و بیشتر از ویروس‌های مشابه قبلی است و می‌تواند ماموریت‌های مختلفی را در رایانه‌هایی که نفوذ کرده به انجام برساند و می‌توان با دوربین و صدا آن را به کنترل درآورد و از همین طریق این ویروس می‌تواند، اطلاعات را ذخیره و پرونده‌ها را به طرف مورد نظر برساند، همچنین این ویروس از 5 درجه حمایتی و امنیتی برخوردار است و اگر در رایانه نامطلوب وارد شود، می‌تواند اقدام به از بین بردن خود کند.

در ژوئیه 2010 برای اولین بار از ویروسی به نام «استاکس نت» سخن به میان آمد و این ویروس به دلیل حمله به حداقل 30 هزار سیستم رایانه‌ای ایران به ویروسی ضد ایرانی معروف و به عنوان ویروسی شناخته شد که تنها به مختل کردن سیستم اطلاعات اکتفا نمی‌کند، بلکه یکی دیگر از هدف‌های آن از بین بردن تاسیسات و مراکز است.

 

*ویروس‌ها بر سیاست‌های مالی سایه می‌افکنند

ویروس‌ها بخش مشخص و معینی را مورد حمله قرار نمی‌دهند،‌ بلکه از جمله مراکزی که سایه ویروس‌ها برآنها سایه افکنده است، سیاست‌های مالی کشورها و بخش‌های بانکی است. بگونه‌ای که در ژانویه 2012 اسرائیل دچار بزرگترین عملیات نفوذ به داده‌ها و اطلاعات مالی پس از موفقیت هکرها در نفوذ به پایگاه‌های اطلاعاتی اسرائیلی و گرفتن اطلاعات و انتشار اطلاعات سری و محرمانه 400 هزار نظامی صهیونیست از طریق کارت‌های بانکی آنها شد.

اسرائیل در این ارتباط مجموعه‌ای از هکرهای سعودی را به این اقدام متهم کرد، چراکه پیشتر یک هکر سعودی توانسته بود به پایگاه ویکی‌لیکس نفوذ کند که در آن میلیون‌ها سند مرتبط با پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا نگهداری می‌شد.

همچنین روزنامه انگلیسی گاردین از نفوذ در هزاران پست الکترونیک و کدهای امنیتی مسئولان انگلیسی در وزارت دفاع و اطلاعات و پلیس و شخصیت‌های سیاسی و مشاوران ناتو خبر داد.

در مارس 1992 نزدیک بود،‌ ویروس «مایکل آنجو» که طراح آن این نام را برای آن برگزیده بود، تبدیل به بیماری فراگیر در سراسر جهان شود و داده‌های ذخیره شده در 80 میلیون رایانه موجود در سراسر جهان را تهدید به نابودی کند.

گفته شده است که این ویروس 5 میلیون رایانه را هدف قرار داد که 200 رایانه وابسته به ناسا بود و این صرف نظر از ضربه وارد کردن به سیستم‌های رایانه‌ای مجلس سنای آمریکا و سفارتخانه‌های آمریکا در کانادا و اتیوپی و بولیوی بود.

 

*تاریخ ویروس‌های رایانه‌ای

 داستان ویروس‌های رایانه‌ای به سال 1970 باز می‌گردد،‌ هنگامی‌که کارشناسان و متخصصان امور رایانه‌ای شرکت Bell Core War مسابقه‌ای دایر کردند که به هر بازیگر اجازه می‌داد، پرونده‌هایی را از بین ببرد که طرف مقابل یا خصم آن را تهیه کرده بود و کسی از جا و مکان آن اطلاع نداشت، چون به صورت ناخودآگاه جای خود را تغییر می‌داد.

ویروس‌های الکترونیکی را از این حیث می‌توان به ویروس‌هایی تشبیه کرد که وارد بدن می‌شوند و به ویروس‌های بیولوژیک معروف هستند. ویروس‌ها بر سیستم کاری بخشی که به آن حمله کرده‌اند، غلبه می‌کنند و برنامه‌ای مطابق میل و خواست خود برای آن می‌ریزند و از این حیث می‌توان گفت که ویروس‌های رایانه‌ای نیز همین گونه عمل می‌کنند و به محض ورود به بخش داده‌های رایانه اقدام به ریختن برنامه مورد نظر خود و پس از آن حاکمیت بر کل برنامه‌های رایانه‌ای به صورت موقت می‌کنند و خود به خود شروع به افزایش و تولید مثل می‌کنند.

اما آیا ممکن است که ویروسی یافت شود که به ویروس‌ها حمله کند، این موضوعی است که سال‌های آینده و تحقیقات آینده آن را مشخص خواهد کرد. آمریکایی که خود مبتکر رایانه بود، هم اکنون در دام همین رایانه‌ها افتاده است و درست است که اکثر ویروس‌های الکترونیکی برای اهداف جاسوسی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما واقعیت امر این است که جهان هم اکنون در آستانه جنگ‌های سایبری است که نتایج برجای مانده از آن بسیار فراتر از خسارات برجای مانده از سلاح‌های کشتار جمعی است و می‌تواند منجر به از بین رفتن تمدن بشری شود. به همین دلیل کشورها هیچ‌گاه این جنگ‌ها را جنگ‌های ساده‌ای نمی‌شمارند و از هم اکنون برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند.


گزارش خطا
برچسب ها: ايكس دلار
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر