۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۹
کد خبر: ۶۸۳۳
در حاشیه همایش آموزشی پدافند غیرعامل صنعت آب و برق
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان، گفت: تمامی پروژه‌های تأمین آب استان با محدودیت جدی منابع اعتباری روبروست.
"مرتضی‌ عزالدین" چهارشنبه 18 دی در حاشیه همایش آموزشی پدافند غیرعامل صنعت آب و برق استان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه همایش آموزشی پدافند غیرعامل تحت عنوان "هادی سه" به طور همزمان در پنج استان لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، قزوین و همدان در حال برگزاری است، اظهار کرد: این آموزشهای دوره‌ای توسط وزارت نیرو با همکاری دانشگاه فارابی برای مجموعه صنعت آب و برق استان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه آب به عنوان یک شریان حیاتی و استراتژیک در کشور مطرح است، ادامه داد: در بخش پدافند غیرعامل حوزه آب از کشورهای اروپایی عقب هستیم ولی در حال حاضر اقدامات مناسبی براساس اسناد بالادستی و برنامه‌ریزیهای مدون آموزشی در حال انجام است.

عزالدین یادآور شد: قبلا برای طرحهای آب و برق فقط دریافت مجوزهای توجیه فنی، اقتصادی و زیست محیطی ضروری بود ولی هم اکنون براساس دستورالعمل‌های صادر شده باید مجوزهای پدافند غیرعامل نیز اخذ شود.

وی با بیان اینکه بارندگیهای سال‌جاری نسبت به سال گذشته و متوسط بلندمدت از وضعیت مناسبی برخوردار است، گفت: میزان بارشها نسبت به سال گذشته 30 درصد و نسبت به متوسط بلندمدت 60 درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه بیشترین نگرانی ما تأمین آب شرب شهر همدان از محل سد اکباتان و آبشینه است، تصریح کرد: هم اکنون بالا دست سد ذخایر بیشتر به صورت برف است که با در نظر گرفتن بارشهای بهاره پیش‌بینی می‌شود وضعیت آب در سال آینده مطلوب باشد.

به گفته عزالدین در یک دهه گذشته با کاهش بارش و برداشت از دشتها، بیلان منفی دشتهای استان را شاهد بوده‌ایم، افت سطح آبهای زیرزمینی دشتهای استان موجب شده تا در 20 سال گذشته دشتهای استان بیلان مثبتی نداشته باشند.

وی درباره چاه‌های غیرمجاز استان نیز، گفت: سیستم حفاظتی شرکت شامل 17 اکیپ دو نفره است که در فصل پیک مصرف بخصوص در شش ماهه نخست سال گشتهای دائمی دارند و دستگاه‌های حفاری غیرمجاز را توقیف کرده و چاه‌های غیر مجاز را مسدود می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به وسعت دشتهای استان، یادآور شد: کاهش نزولات جوی، برداشتهای بیش از حد و عدم توزیع مناسب بارش از نظر مکانی و زمانی موجب بیلان منفی دشتها شده است.

وی اعلام کرد: بیش از 3000 حلقه چاه غیر مجاز در استان شناسایی شده که در سال‌جاری بیش از 600 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است.

عزالدین افزود: البته براساس قانون چاه‌های غیر مجاز که قبل از سال 85 حفر شده‌اند توسط دولت باید ساماندهی و مجاز شوند و به دنبال اجرای این قانون هستیم و چاه‌های غیر مجازی که بعد از سال 85 حفر شده‌اند، مسدود خواهند شد.

وی با بیان اینکه آبرسانی از سد تالوار به استان همدان از پروژه‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود، گفت: تاکنون برای خط انتقال آب از سد تالوار به همدان 120 میلیارد تومان هزینه شده و برای اتمام به 400 میلیارد تومان دیگر نیاز دارد.

رییس هیأت مدیره شرکت آب منطقه‌ای استان همدان، تصریح کرد: اما برای این پروژه بزرگ سالانه حدود 26 میلیارد تومان اعتبار اختصاص می‌دهند که در اتمام کار روند را کند می‌کند، همچنین در سالجاری 27 میلیارد تومان برای این پروژه در لایحه بودجه 93 پیش‌بینی شده که امیدواریم نمایندگان استان برای افزایش آن تلاش کنند.

عزالدین اظهار کرد: برای اینکه خط انتقال آب را زودتر به نتیجه برسانیم یک فاز اضطرار برای پروژه تعریف شده، بر این اساس باید بتوانیم خط انتقال را کامل کرده و آب را با دبی 300 لیتر در ثانیه به سمت 14 حلقه چاه هدایت کنیم تا آب شرب شهر همدان تأمین شود.

وی افزود: پس از اجرای خط ایستگاه‌های پمپاژ و تصفیه خانه اجرایی می‌شود، ولی اجرای خط و رساندن آب به چاه‌ها در اولویت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان، اضافه کرد: خط انتقال آب از سد تالوار به همدان 138 کیلومتر طول دارد که 45 کیلومتر دیگر از آن باقی مانده است.

وی اعلام کرد: در مجموع در استان همدان بیش از 1200 میلیارد تومان در حوزه آب منطقه‌ای پروژه وجود دارد ولی به طور متوسط سالانه 70 میلیارد تومان اعتبار برای شرکت در نظر می‌گیرند.

عزالدین اعلام کرد: در بودجه 93 اولویت با پروژه‌هایی است که بیش از 80 درصد پیشرفت دارند و برای آنها اعتبار بهتری پیش‌بینی شده و پروژه‌های با پیشرفت کمتر از 20 درصد در اولویت اعتباری نیستند.

وی درباره خط انتقال آب از سد کلان به شهر ملایر نیز، گفت: این خط 13 کیلومتر طول دارد که برای اتمام کامل آن به 60 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد ولی متأسفانه سالانه دو میلیارد تومان به این پروژه اعتبار می‌دهند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان، افزود: به دنبال این هستیم تا سرمایه‌گذار بخش خصوص را در این زمینه وارد کرده و پس از اتمام خط و تصفیه‌خانه به طور کامل به صورت تضمینی از وی آب خریداری کنیم.

وی با اشاره به اختصاص پسآب فاضلاب همدان به نیروگاه مفتح، گفت: فراخوان انتخاب پیمانکار صادر شده و در سالجاری پس از انتخاب پیمانکار عملیات اجرایی خط انتقال پسآب فاضلاب همدان به نیروگاه مفتح آغاز خواهد شد.

عزالدین خاطرنشان کرد: طول این خط 44 کیلومتر است که برای اتمام به 44 میلیارد تومان نیاز دارد که قرار شده برق باختر اعتبار تخصیص دهد و شرکت آب منطقه‌ای پروژه را اجرایی کند.

وی در بخش دیگری به سد گرین به عنوان یک از بزرگترین سدهای مخزنی کشور اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی این سد از سال 90 آغاز شده و به علت اینکه کمتر از 10 درصد پیشرفت دارد در اولویت اعتباری دولت و وزارت نیرو نیست.

عزالدین اعلام کرد: پیمانکار پروژه شش میلیارد تومان طلب دارد اما با این حال هنوز کارگاه در حال فعالیت است ولی منابع اعتباری پاسخگوی این پروژه نیست.

وی از آبگیری سد سرابی در سال‌جاری خبر داد و گفت: سد سرابی هم اکنون مراحل پایانی خود را طی می کند و به زودی به صورت رسمی افتتاح و آبگیری می‌شود، همچنین سد شنجور رزن در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر