۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
کد خبر: ۶۷۸۶۹
آیت الله اعرافی:
مدیرحوزه‌های علمیه گفت: کنش‌گری فداکارانه، خدمت محور طلاب و فضلای حوزه، امتداد رسالت دینی حوزه‌های علمیه است و با تربیت چنین طلابی، نقشه وجودی حوزه تکمیل می‌شود.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیرحوزه‌های علمیه در دیدار سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافندغیرعامل که در دفتر مدیر حوزه های علمیه برگزار شد، در سخنانی، اظهار کرد: در اسلام نظریه مقاومت و تاب آوری وجود دارد. این نظریه با آیه ۶۰ سوره انفال «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ ...»شروع می‌شود و با دهها حکم فقهی و اخلاقی تکمیل می‌گردد و یک بخش پایه‌ و بنیادین است که خود یک محور اصلی در حوزه فکر، معرفت و اعتقاد دارد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، افزود: فکر، معرفت و اعتقاد یک بنیه اصلی است و آن اگر استوار و محکم باشد می‌تواند، انسان، فرد و جامعه را در برابر هر تهدید درونی و بیرونی مقاوم سازد. همانطور که پایه انقلاب ما اعتقاد بود.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود به محورهای مهم دیگری که مورد توجه اسلام است، اشاره کرد و اذعان داشت: اسلام در بحث های اخلاقی، تعالیم زیادی دارد و نسبت به روح جمعی و همبستگی اجتماعی تأکیدات فراوانی داشته است. آگاهی های اجتماعی که افراد بتوانند به موقع و سریع تشخیص داده و اقدام کنند.

وی بیان داشت: اگر بخواهیم نظریه تاب آوری اسلامی را تحلیل کنیم آن وقت است که نقش دانشگاه ها و حوزه‌های علمیه و مراکز علمی، یک نقش مهم و بنیادی خواهند بود. زیرساخت مقاومت، تاب‌آوری و استحکام یک جامعه در این مبانی اعتقادی، اخلاقی، علمی و اجتماعی ریخته می‌شود و ما در این زمینه مسئول هستیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری، سه وظیفه و رسالت اصلی را برای حوزه‌های علمیه برشمرد و افزود: «تولید فکر» متناسب با دنیای امروز و ارائه اندیشه و معارفی که پاسخگوی دنیای معاصر باشد. ما روز گذشته مراسم رونمایی از کتاب ۱۰ جلدی فقه معاصر را داشته‌ایم و این اقدام مهمی است که ابواب مختلف فقه را مورد بررسی علمی قرار دهیم و همینطور غیر از فقه، ما از سال گذشته بر روی یکصد پروژه متناسب با نیازهای نظام را در حال بررسی و تدوین هستیم و تمام این اقدامات در راستای تولید فکر و اندیشه اصیل دینی اما متناسب با پرسش‌ها، نیازها و آفاق پیش رو است.

مدیر حوزه های علمیه، به دومین وظیفه حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: «تربیت نیروی انسانی»، که بر اساس نظام علمی طراحی شده، تعریف می‌شود و باید افرادی درست، عمیق، مهذب، پاک و عالم برای ایفای نقش های متفاوت شناسایی و تربیت شوند و سومین رسالت حوزه‌های علمیه «کنش‌گری اجتماعی، مردمی، فرهنگی و تبلیغی» است.

وی، افزود: کنش‌گری خیلی مهم است. هم در دانشگاه و به ویژه در حوزه های علمیه، فلسفه وجودی و تکمیلی یک طلبه می‌بایست مثابه یک کنش‌گر در صحنه، نقش ایفا کند، فداکاری کرده و مسائل مورد نیاز را تیبین کند و سربزنگاه به دفاع برخیزد در ابعاد مختلف و این می‌تواند یک خروجی قابل قبول برای حوزه علمیه باشد. همین حرکت عظیمی که در ایام کرونا از سوی طلاب جهادی شکل گرفت و ده هزار نفر ایفای نقش کردند و حتی در عرصه های دیگر همچون فضای مجازی و رسانه که حوزه علمیه نسبت به آن برنامه و طرح هایی دارد و در حال انجام است.

آیت الله اعرافی گفت: در عرصه پدافند غیرعامل و مقاوم سازی باید هر سه نقش حوزه‌های علمیه دیده شود و نقش آفرینی ها بر آن اساس ایفا گردد. در چند ساله اخیر حرکت های همه جانبه ای اولاً در تولید اسناد بلند مدت و راهنمای حرکت حوزه های علمیه در دهه های آینده گام برداشته‌ایم و ۲۰ سند بلند مدت، بالادستی و راهنمای حرکت تهیه کرده‌ایم و ثانیا بر اساس آن یک برنامه میان مدت ۵ ساله تهیه شده است و سوم اینکه در درون این برنامه ها بیش از صد طرح بسیار استراتژیک، حیاتی و راهبردی داریم که حوزه در این سه نقش «تولید علم»، «تربیت نیرو» و «کنش‌گری درست اجتماعی، فرهنگی، سیاسی» و از میان این طرح ها درختواره رشته های علمی است که چهار سال ۷۰۰ استاد کار کردند و بیش از ۴۰۰ رشته، مقطع گرایش را در ۱۶ محور طراحی کرده اند.

مدیر حوزه های علمیه به تفاهم نامه های همکاری با نهادهای حاکمیتی اشاره کرد و افزود: بیش از ۵۰-۶۰ تفاهم نامه همکاری میان حوزه و سازمان های متعدد کشور وجود دارد که از برجسته ترین آنها تفاهم نامه همکاری حوزه و آموزش و پرورش است و با توجه به اهمیت موضوع ستاد و دبیرخانه ای در این خصوص راه اندازی شد و فردی مورد تائید طرفین با امضای مدیر حوزه و وزیر آموزش پرورش انتخاب، برنامه ها و سیاست های مشترک شناسایی و به صورت برنامه ای ۵ ساله هم اکنون در حال انجام است. لذا برای انجام کار باید در گام نخست کمیته و کارگروهی مشترک تاسیس و امور را پیگیری کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر